Svår startad Golf -03 gas.

Post Reply
mrboha
Posts: 2
Joined: 2020-08-13, 10:48

Svår startad Golf -03 gas.

Post by mrboha »

Hej jag är en nybliven gasbilsförare.
'Jag har fått tag på en Golf -03 som hade stått ca ett år (då hade den bara startats då och då och körts in och ut ur ett garage). Jag har hittills varit jätte nöjd med bilen, men nu dom senaste månaderna så har den börjat krångla. Dom fel som har uppkommit är:
:bilen är svårstartad när den stått ett tag (gasspridare?)
:den är svår tankad ( ibland går det bara att få i några kg gas fast den visar tomt).
:ibland smäller det när jag kör. Jag tror att det är från någon ventil i motorrummet.
En sådan här bil är väll inget som man ger sig på och skruvar själv? Jag har en hyfsad kunskap med att meka bil.
Hur länge håller ett gassystem på en bil, jag har läst här i forumet att tankarna ska bytas ut efter ett antal år och att ventiler kan börja kärva. Det är, vad jag förstått, inga billiga delar och finns dom att få tag på någon annan stans än VW?
Bilen har bara gått18000, så det vore ju synd att behöva skrota den.
Jag hoppas att det finns lite liv i forumet och någon har lite idéer på vad som kan göras. Jag har även funderat på att ta bort gasen och köra på enbart bensin.
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Svår startad Golf -03 gas.

Post by M-G »

mrboha wrote: 2020-09-23, 12:11 Hej jag är en nybliven gasbilsförare.
'Jag har fått tag på en Golf -03 som hade stått ca ett år (då hade den bara startats då och då och körts in och ut ur ett garage). Jag har hittills varit jätte nöjd med bilen, men nu dom senaste månaderna så har den börjat krångla. Dom fel som har uppkommit är:
:bilen är svårstartad när den stått ett tag (gasspridare?)
:den är svår tankad ( ibland går det bara att få i några kg gas fast den visar tomt).
:ibland smäller det när jag kör. Jag tror att det är från någon ventil i motorrummet.
En sådan här bil är väll inget som man ger sig på och skruvar själv? Jag har en hyfsad kunskap med att meka bil.
Hur länge håller ett gassystem på en bil, jag har läst här i forumet att tankarna ska bytas ut efter ett antal år och att ventiler kan börja kärva. Det är, vad jag förstått, inga billiga delar och finns dom att få tag på någon annan stans än VW?
Bilen har bara gått18000, så det vore ju synd att behöva skrota den.
Jag hoppas att det finns lite liv i forumet och någon har lite idéer på vad som kan göras. Jag har även funderat på att ta bort gasen och köra på enbart bensin.
Hej!

När du slår över på gas - hör du ett distinkt klickande i skuffen? Kan vara någon ventil där som börjat kärva vilket kan påverka mängden gas som går att fylla på.

Är den även svårstartad varm, eller enbart kall?
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
mrboha
Posts: 2
Joined: 2020-08-13, 10:48

Re: Svår startad Golf -03 gas.

Post by mrboha »

Bilen är svårstartad när den är kall. Har jag den på motorvärmaren så är den mer lätt startad. Tänkte att det kanske är tempgivaren som spökar. Temp mätaren ger inget utslag.
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Svår startad Golf -03 gas.

Post by M-G »

mrboha wrote: 2020-12-14, 16:37 Bilen är svårstartad när den är kall. Har jag den på motorvärmaren så är den mer lätt startad. Tänkte att det kanske är tempgivaren som spökar. Temp mätaren ger inget utslag.
Det låter som du är rätt ute. Motortempen ger signal även till gassystemet så den måste fungera. Lycka till! :)
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Post Reply