Besiktning, VW Passat -09

Post Reply
cngdriver
Posts: 3
Joined: 2018-08-01, 08:31

Besiktning, VW Passat -09

Post by cngdriver »

Hej,
På vår VW Passat Ecofuel sitter det tre gastankar som jag frilade nu innan besiktningen med tanke på de nya reglerna från 20 maj. Den främre sitter ovanför en plastkåpa som är fäst i karossen samt fästena till bensintanken. De två bakre tankarna sitter i utrymmet för reservhjulet. Även här finns en kåpa undertill som ganska enkel att demontera (i alla fall om bilen står på en lyft). Under golvet i bagageutrymmet sitter också ett ”lock” som ligger rakt ovanför tankarna och det är detta som vållat lite bekymmer…

”Locket” har en tydlig dekal om att man inte får göra någon åverkan på det. Inte borra, svetsa, använda vilkelslip eller liknande (klokt med tanke på att det sitter gastankar på undersidan). Innan besiktningen började jag demontera plastskydd och klädsel i bagaget i en förhoppning om att det skulle gå att lyfta bort ”locket” så att man även kunde se tankarna ovanifrån, men jag fick ge upp då det satt för hårt fast i limmet. Tänkte att ”locket” uppenbart inte är gjort för att kunna demonteras och att det är en del av karossen. Besiktningsmannen på Opus höll inte med… :D

Det blev en avbruten besiktning och sedan en ny vända till garaget. För att få limningen att släppa försökte jag, med mer kraft denna gång, bända med ett bräckjärn – men inget hände. Istället hissade jag upp bilen på en billyft och pallade upp under ena hörnet på locket. Tänkte att det måste släppa (eller gå sönder) när jag sänker ner bilen och får ordentligt med kraft direkt mot limfogen. Men när jag sänkte lyften så hängde istället bakre delen på bilen i locket som inte rörde sig en millimeter!

Håller nu på att vänta på telefonsamtal från VW och ska göra mig ytterligare ett besök hos Opus och kanske även Bilprovningen. Tyvärr verkar kunskaperna om gasbilar på lokala besiktningsstation här inte vara så goda. Jag besiktigade vår andra bil, en VW Golf BiFuel för några veckor sedan och på stationen "här hemma" sade de bara att ”egentligen krävs det ett intyg på att gastankarna är kontrollerade” och vinkade sedan igenom mig. :( Tidigare har de iallafall utfört läckagekontroll, men nu tittade de inte på gastankarna alls. Inget om om besiktningsteknikerna i övrigt, men de verkar inte vara vana att hantera gasbilar. Lite förvånande ändå eftersom det rullar en hel del här i stan där kommunen har en biogasmack.

Är det någon annan som har besiktigat en Passat nu med de nya reglerna? Hur fungerade det? Eller har alla skaffat ett intyg från någon annan istället?
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Besiktning, VW Passat -09

Post by Iroc »

Är det skyddskåpor som är fastskruvade ska dom bort. Är det nåt som är limmat så ska det inte röras.
Vad är det för folk på besiktningen egentligen?
Vet en annan som fick ställa sig och slita ner plastskyddet över bränsleledningarna för rostfria röret till gassystemet gick där också. Helt onödigt och korkat då man inte bygger in skarvar där dom inte syns. Detta var på en V70.. Besiktningen tyckte alltså att den avlånga skyddskåpan där bränsleledningarna sitter skulle bort och man skulle köra bilen med hängande bränsleledningar.

Man blir nästan arg över alla olika bedömningar vad som ska demonteras eller inte.
Bort med kåporna, kontrollera rostangrepp runt tankarna med spegel om det behövs och läcksök.
Svårare än så är det inte.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
cngdriver
Posts: 3
Joined: 2018-08-01, 08:31

Re: Besiktning, VW Passat -09

Post by cngdriver »

Tack för svar! Trist att det inte verkar finnas några ordentliga riktlinjer om vad som gäller. Verkar vara mycket upp till respektive tekniker, vilket bara öppnar för missförstånd och godtycke.

Jag fick även tag på en mekaniker på lokala VW-verkstaden som gjorde besiktningar och utfärdade de intyg som man annars kan visa upp. En av deras kontrollpunkter är att titta så att "locket" sitter fast, är helt och tätt. Tvärtemot vad Opus tyckte var lämpligt alltså. :wink:
Med hans ord i ryggen åkte jag tillbaka, pratade med samma besiktningstekniker en gång till och hon gick då med på att besikta tankarna underifrån. Inga problem alls som det lät när de väl gick med på att genomföra besiktningen.
ahsberg
Posts: 2
Joined: 2018-08-07, 13:30

Re: Besiktning, VW Passat -09

Post by ahsberg »

Var det svårt att lossa kåporna? Är det bara två stycken som behöver lossas så att man ser/kommer åt de 3 gastankarna?
Är det någon specialskruv som kräver en specifik skruvmejsel?

Ringde VW partnern idag och fick svar att det skulle kosta 1500-2000 för ett intyg så jag gör gärna ett försök först själv :)

/Martin
cngdriver
Posts: 3
Joined: 2018-08-01, 08:31

Re: Besiktning, VW Passat -09

Post by cngdriver »

Främre kåpan sitter i fyra stycken plastmuttrar som sitter fast direkt i kåpan. Med ett spärrskaft och en förlängare är det inga problem att lossa.
Bakre kåpan (som täcker två tankar) har sex stycken likadana plastmuttrar och dessutom ett antal torx-skruvar mot stötfångaren längst bak.

Det jag kan tänka mig är lite stökigt är att komma åt om man inte har en lyft/smörjgrop. Men det är inga specialskruvar och borde vara snabbt löst om man hyr plats på en mack annars.
Lycka till!
ahsberg
Posts: 2
Joined: 2018-08-07, 13:30

Re: Besiktning, VW Passat -09

Post by ahsberg »

Tack! Har ett halvår på mig till nästa besiktning så jag har lite tid på mig att kolla över det. :)
Post Reply