VW Caddy -07 Hur koppla bort gasdriften?

Post Reply
Pedro
Posts: 3
Joined: 2017-11-24, 09:44

VW Caddy -07 Hur koppla bort gasdriften?

Post by Pedro »

Hej!
Hur kan jag manuellt se till så bilen bara går på bensin och inte försöker koppla på gasen?

Min Caddy -07 krånglar. Den har gått lite dåligt vid start ett tag, men efter en stunds körning börjat gå normalt igen. Jag har inte brytt mig om detta eftersom det för det mesta bara rört sig om några minuter. Men nu när det börjar bli kallare ute (Jämtland), så har det blivit sämre.

Nu har jag kört slut på gas och, först gick den nästan inte att starta, och nu startar den inte alls. När jag först startade den tom på gas körde jag någon kilometer, sedan slog den över till gas, varvid bilen stannade (gastanken var ju tom). Vred om nyckeln och den startade på bensin, men slog snabbt om till gas och stannade. Gjorde om detta några ggr och sedan gick det köra vidare, men gick dåligt.
Åkte in till stan (5mil) och gjorde några ärenden (ett par timmar). När jag sedan skulle åka hem. startade den som vanligt och gick hur bra som helst.
I dag startar den inte alls..

Tänkte att den kanske försöker starta på gas i stället för bensin, alltså att den inte slår över till bensindrift.
Därför vill jag hitta ett sätt att koppla bort gasdriften för att säkerställa att jag kör på bensin. Gastanken är fortfarande tom.

Ringde Berners Östersund som tipsade om att jag kunde ta ur kontakten till gastrycksregulatorn.
Det finns två kontakter, en uppe på och en frampå. Ingen av dom vill bli lossa frivilligt.
Någon som kan tipsa hur man lossar kontakten och vilken. Jag gissar på den mindre som sitter frampå.

Tips om vad som kan vara felet mottages också tacksamt.

Image
Pedro
Posts: 3
Joined: 2017-11-24, 09:44

Re: VW Caddy -07 Hur koppla bort gasdriften?

Post by Pedro »

Nu har jag lyckats lossa kontakterna. Man ska trycka ner hela kontakten, lyfta spärren uppåt och dra hela kontakthylsan uppåt.
Bilen är lika trögstartad ändå..
Om jag får igång den ska jag ut och provköra och se vad som händer.
Pedro
Posts: 3
Joined: 2017-11-24, 09:44

Re: VW Caddy -07 Hur koppla bort gasdriften?

Post by Pedro »

Nä, den går lika risigt, även fast jag kopplat bort gasdriften.
Vad kan det då vara. Bränslepump, lambdasond, ...
Ideer?
Post Reply