Transport/Caravalle Ecofule 2.0

Post Reply
marksen
Posts: 1
Joined: 2017-04-19, 23:28

Transport/Caravalle Ecofule 2.0

Post by marksen »

Hej!
Jag har funderat på att köpa en Caravelle gasbil men vill lära mig lite mer om bilmodellen och gasdrift först. Har försökt googla mig till lite information men hittar förvånansvärt lite om just denna bilmodell och motor.
Ett exempel på en som är till salu just nu på blocket: https://www.blocket.se/stockholm/Volksw ... m?ca=2&w=3

Jag har uppmärksammat att denna 2.0 motor även sitter i caddy, touran och passat så motorn verkar vanlig!

Mina frågor

1. Har denna motor några kända problem?

2. Caravell/Transporter är inte med på listan över de modeller som återkallas av VW för utbyte av gastankar. Är de inte drabbade eller hur ska man tänka där? Kan bli dyrt om man behöver byta själv!

3. Ungefär vilken verklig förbrukning har ni på gas respektive bensin med denna motor i Caravell/Transporter?

4. Flera av bilarna som är till salu just nu har gått väldigt lite. Innebär det att de är dåliga och mest stått på verkstad :) ?

5. Är det någon som har erfarenhet av just Caravelle som gasbil och vill dela med sig av sina erfarenheter?
FauVee
Posts: 46
Joined: 2011-10-21, 12:09

Re: Transport/Caravalle Ecofule 2.0

Post by FauVee »

Passat hat inte den motorn, Passat Ecofuel har en 1,4 liters TSI med både komressor och turbo.
Jan-Iver
Posts: 14
Joined: 2012-07-11, 15:51

Re: Transport/Caravalle Ecofule 2.0

Post by Jan-Iver »

Jag köpte en 2012 Transporter förra vintern, den hade endast gått 4000 mil och var relativt billig att köpa.

Nu har jag kört strax över 3000 mil med den och ör enbart positiv, nja den är lite klen i mororn om bussen är tungt lastad.

Volkswagen återkallade den och bytte gastankarna utan kostnad :D

Jag letar nu en reservdel som är gasspecifik men det är svårt. Ny är jättedyr. Jag körde sönder plastkåpan som skyddar de två tankarna under mitten på bilen i ett farthinder. Den är låg och skrapar lätt i. Ny kostar kåpan ca 10 lakan... :?
Post Reply