Byte till gas drift vintertid

Post Reply
Cider
Posts: 1
Joined: 2015-11-13, 20:14

Byte till gas drift vintertid

Post by Cider »

Hej
Har sökt igenom forumet men har inte hittat svar på mitt problem.
Min Passat 09 vill inte slå om till gas drift vid temperaturer på minus -5⁰ - -15⁰. Varmare eller kallare byter den till gas efter 1-3 km. Men är det -5⁰ - -15⁰. grader måste jag I visa fall köra upptill 20 km.
Temperatur lampan, blå lampa, hinner slockna före. Har bytt temperatur givare och kollat att motor informationen om temperaturen är OK (OBD avläsning)
Gas mätaren visar att det finns gas -> tryck finns vid gas regulatorn.
Vad mer finns det som påverkar när den skall gå över till gas drift?
H.
Peter
mattiasdavidsson
Posts: 2
Joined: 2016-07-14, 16:57

Re: Byte till gas drift vintertid

Post by mattiasdavidsson »

Hade ett liknande problem, men då hade motorlampan börjat lysa och lambdasonden var sönder.

Nu är problemet tillbaka, men med uppenbara motorstörningar. Nu är det gasventilerna som behöver bytas.
RaXha
Posts: 1
Joined: 2016-11-07, 12:27

Re: Byte till gas drift vintertid

Post by RaXha »

Jag har en Passat -09 med nästan precis samma problem. Motorn slår aldrig automatiskt om till gas om den stått ute kallt (5 grader eller kallare verkar det vara ungefär). Det som händer är att motorn startar på bensin som vanligt men slår sedan aldrig över, det brukar normalt sett bara ta någon sekund eller ibland minut om det är riktigt kallt. Det märkliga här är att om man startar motorn i 5-10 sekunder och sedan stänger av den igen, och sedan direkt startar, så går den direkt igång på gas.
dawen
Posts: 18
Joined: 2016-01-13, 18:27

Re: Byte till gas drift vintertid

Post by dawen »

Hej!

Nyligen bytt från V70 Bi-Fuel och har liknande problem. Hur har det gått för er?

Mvh
David
Post Reply