Passaten ville fortsätta köra på gas även om den var slut

Post Reply
Mats_K
Posts: 3
Joined: 2013-01-03, 23:12

Passaten ville fortsätta köra på gas även om den var slut

Post by Mats_K »

Hej!

Hade lite strul med min gas-passat (-10) idag. Jag hade kört slut på gasen tidigare i veckan och dessutom var det kanske max 7 liter bensin kvar. Idag när jag skall starta upp bilen (varm) för att åka hem (via macken :) ) lyser ändå gröna lampan som visar att den kör på gas, och jag tänker att den har väl hittat lite till. Efter några kilometer märker jag att motorn ger mindre och mindre kraft men den går fortfarande på gas. Dock är jag mitt i smeten längs E6 i Göteborg där det inte går att stanna hur som helst. Efter ytterligare någon kilometer i den hastighet som bjuds kan jag stanna längs vägrenen. Avgaserna har rykt en del sista biten, men inga varningslampor har tänts. Provar stanna och starta om motorn, varvid den går igång direkt på bensin och jag kan köra vidare utan problem.

Bilen var på service för någon månad sedan och då byttes bland annat tankarna enligt utbytesprogrammet från i höstas.

Tänkte naturligtvis slå en signal till verkstan på måndag, men någon här kanske har lite input? Kan motorn ha tagit skada? Eller har någon varit med om något liknande?

mvh Mats
jheimer
Posts: 1
Joined: 2017-12-09, 16:26

Re: Passaten ville fortsätta köra på gas även om den var slut

Post by jheimer »

Hej
Hade liknande problem med min passat. Det uppstod när bensintanken var ungefär halvtom eller mindre.
Det visade sig att det var en givare till bränslepumpen som det var fel på. Bilen trodde att bensinen var slut, trots att det fanns bensin i tanken, och slog över till gasdrift även om gasen var slut.
Post Reply