Rostiga gastankar

Post Reply
roda
Posts: 9
Joined: 2012-11-03, 11:53
Location: Värnamo

Rostiga gastankar

Post by roda »

Det är har ju blivit ett himla liv om rostiga gastankar, bl.a. i Vi Bilägare
Detta verkar speciellt gälla VW
Efter att ha läst det tog jag ner bilen till garaget för att kika på tankarna och visst fanns det början till rostangrepp (se bifogade filer)
Vet inte hur allvarligt det är men jag gjorde rent så gott jag kunde och sprayade tankarna med SUVO (tunt rostskyddsmedel)

Ska de ta ner plastskydden på servicen och kika på tankarna när de gör kontroll av gassystemet?

Kan ju även tillägga att min Caddy är uttagen okt -08, har gått strax över 4000 mil och är troligen mer välskött än genomsnitts-Caddyn i samma ålder
Attachments
IMG_1273 (Large).jpg
IMG_1273 (Large).jpg (87.17 KiB) Viewed 9783 times
IMG_1270 (Large).jpg
IMG_1270 (Large).jpg (50.73 KiB) Viewed 9783 times
---------------------
Caddy Ecofuel -09
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Re: Rostiga gastankar

Post by Primus »

Har just lämnat tillbaka min Passat efter tre år som tjänstebil. Den hade rostiga gastankar och om jag inte hade lämnat tillbaka bilen skulle den in för garantijobb för det. Så det finns ett utbytesprogram för rostiga tankar.
Bassmann
Posts: 4
Joined: 2008-07-28, 19:32
Location: Tyskland

Re: Rostiga gastankar

Post by Bassmann »

Hej!

Beg Your pardon, not to answer in swedish. There are of course problems with rusty gas-tanks in Germany (where I'm living), too. Is there only a free-will action by VW-Sweden, or is there an order by the swedish authorities, that VW has to provide the VW-cars with new tanks, as soon as the old ones get rusty?

Yours!
Bassmann
(Admin www.erdgasfahrer-forum.de )
Do it today! There might be a law against it tomorrow.
Mamel
Posts: 7
Joined: 2011-10-09, 20:34

Re: Rostiga gastankar

Post by Mamel »

Bassmann wrote:Hej!

Beg Your pardon, not to answer in swedish. There are of course problems with rusty gas-tanks in Germany (where I'm living), too. Is there only a free-will action by VW-Sweden, or is there an order by the swedish authorities, that VW has to provide the VW-cars with new tanks, as soon as the old ones get rusty?

Yours!
Bassmann
(Admin http://www.erdgasfahrer-forum.de )
As far as I know, it´s a voluntary action from VW and not a mandatory obligation.
Marmar
Posts: 4
Joined: 2013-09-30, 09:55

Re: Rostiga gastankar

Post by Marmar »

Alla gastankar verkar bytas på garanti service av VW i år, fick mina bytta idag 2014-11-14 vid den vanliga årliga servicen, plus byte av olja i växellådan till bättre olja och uppdatering av mjukvaran. Helt gratis tack för det VW :-)

/Passat -2010
Post Reply