Passat, eller?

Post Reply
Clownfish
Posts: 1
Joined: 2013-12-17, 16:19

Passat, eller?

Post by Clownfish »

Hej!

Jag ska byta bil, och köpa mig en kombi i 100000kr-klassen, helst från ca -10 och helst <10000 mil. Har då ramlat på Passat EcoFuel, såklart. Det finns ett ganska stort utbud nu.
Först kändes det klockrent. Miljövänligt, billigare på begagnadmarknaden än diesel, bra räckvidd, och allmänt bra kvalitet på en Passat.

Men det är så svårt att hitta balanserad information på nätet! Man har entusiaster som antingen inte upplevt eller ens hört om problemen eller, för att de är så idealistiska, har överseende med dyra reparationer med ett grönt leende. Och så har vi andra sajter där vissa arga forumpostare tycker att gas-Passaten är kass o krånglar på många dyra sätt. Automatlådan, men även gastankar, regulatorer och topplock.

Frågan är hur vanligt är det egentligen? En taxiförare jag pratade med (knackade på en ruta) har in princip bara hört om automatlådans problem. En Volkswagen-support jag frågade menade att övriga motorproblem inte är vanligare på en EcoFuel än på en diesel (han bör ju vara neutral, då de ju även säljer diesel).

Jag vill gärna köpa en Ecofuel, men jag vill byter bil till högre kvalitet (än franskt) för att komma bort från hög reparationsfrekvens/kostnad, och vill alltså inte ha en högriskbil.

Så vad är ert samlade intryck? Och hur går det för er som själva äger en, t.ex. från -10? Hur är frekvensen mellan nöjda/missnöjda privata ägare?

Väldigt tacksam för svar! /David
FauVee
Posts: 46
Joined: 2011-10-21, 12:09

Re: Passat, eller?

Post by FauVee »

Jag har en Ecofuel -11 med DSG som gått knappt 5000mil utan några som helst problem som är relaterade till gasdrift.
En spräckt framruta, påbackad 2ggr och en punktering än så länge.

När det gäller de problem du nämner så tror jag att gastanksproblemet var på VW Touran, gasregulatorerna var på tidiga bilar. DSG-lådans problem har alla hört talas om, framför allt de som inte har DSG-låda, men ingen verkar kunna peka exakt på vad det är för problem.
Ecofuel med DSG-låda har funnits ganska många år, tror den kom som årsmodell -09, och den används trots allt fortfarande som taxi. Är växellådan så usel som många påstår borde taxiåkarna ha skippat Passaten redan året därpå.

Jag tror att en sen Ecofuel med manuell låda är ett bra köp.
frakt
Posts: 15
Joined: 2009-12-28, 20:04
Location: Norrköping

Re: Passat, eller?

Post by frakt »

Hej
Har en -09 med premiumpaket och DSG som gått nästan 7000mil och inga problem. Trevlig bil som man kan busköra med och det på ett miljövänligt bränsle. Har haft bilen sen december -09, var bil handlarens demobil som köptes. Hade då gått 2000mil sen april samma år.

Har endast haft ett problem när säkringen till gas tankarna gick, detta tog verkstaden utan kostnad. Kommer inte håg vad felet var.
Post Reply