Långsam tankning Passat EcoFuel 2010

Post Reply
Sounken
Posts: 3
Joined: 2013-09-24, 20:36

Långsam tankning Passat EcoFuel 2010

Post by Sounken »

Hej!

Läst igenom de flesta trådar jag kan hitta och verkar vara väldigt många som har liknande problem Dock med fokus på att de ej får i full tank och behöver byta någon av de tre påfyllningsventilerna. Mitt problem verkar dock vara något annat:/

När jag tankar så tar det ca 10-15min att tanka från tom till full tank. Jag får i mellan 25-30Nm3 och kan köra runt 40mil på en tank så det borde vara ganska så fullt. Vad kan det vara för fel då det "bara" går fruktansvärt långsamt att tanka?

mvh
FauVee
Posts: 46
Joined: 2011-10-21, 12:09

Re: Långsam tankning Passat EcoFuel 2010

Post by FauVee »

Efter 4500gasmil så är min erfarenhet att det skiljer i tankningstid mellan olika mackar och att det på samma mack kan ta olika tid.
Jag tror att det beror på gastryck. Många mackar får sin gas i containrar och när trycket sjunker i containern går det långsammare. Andra mackar har stora gastankar som ser ut som silos och de har egen tryckreglering och dessa går oftast snabbare.

40mil på 25-30Nm3 låter som det är ren biogas och jag tycker mig ha märkt att mackarna med ren biogas tankar långsammare. Jag tankar oftast Statoils motorgas och OK:s Bio50 och då räcker fulltank 45-48mil i förortstrafik i Stockholm.
Sounken
Posts: 3
Joined: 2013-09-24, 20:36

Re: Långsam tankning Passat EcoFuel 2010

Post by Sounken »

Japp, bor och tankar i Borås så skall vara ren biogas. Trodde först också att det hade med trycket att göra men det kan man nog avfärda då det kan komma ett antal Passater/andra bilar och tanka upp, ungefär likamycket, fast på 1/4-del av tiden. Det blev ganska tydligt när jag en gång tankade i Mjölby när jag var påväg till stockholm och folk bakom bytte kö till andra pumpen för det går så långsamt.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Långsam tankning Passat EcoFuel 2010

Post by AndersH »

Backventilen som sitter i påfyllningsnippeln kanske inte öppnar helt i din bil när du tankar?

Går det lika långsamt hela tiden när du tankar?
Sounken
Posts: 3
Joined: 2013-09-24, 20:36

Re: Långsam tankning Passat EcoFuel 2010

Post by Sounken »

Japp, eller kanske går lite långsammare emot slutet iof. Verkar dock som att jag har samma problem som resten för idag när jag åkte till jobbet (tankade 26nm3 för ett par dagar sedan, kört 9mil sen dess) så gick gasdriften på som vanligt strax efter att jag skrapat rutorna som vanligt dock så helt plötsligt när jag körde så zooooooop så åkte gasmätaren till botten och visade gastanken slut, och den gick över till bensindrift... Påfyllningsventiler? Jättedyrt?
gassa
Posts: 3
Joined: 2013-08-29, 20:39

Re: Långsam tankning Passat EcoFuel 2010

Post by gassa »

Hej!

Låter exakt som mitt problem jag beskrev här - byte av påfyllningsstuds http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=2541

Se upp för kostnaden, din garanti har ju också gått ut.

Och hör gärna av dig hur det gick!
Post Reply