7 platser ngt att ha?

Post Reply
swmg
Posts: 11
Joined: 2013-07-28, 23:59

7 platser ngt att ha?

Post by swmg »

Är på jakt efter Touran och vill ha versionen med 5 platser eftersom gastanken är större då och jag behöver inte 7 säten. . Men har hittat en som har 7 och är intressant i övrigt. . Frågan är hur liten tanken blir och hur långt man kommer på den och även om flexibiliteten på det vanliga baksätet är lika stor, alltså om det går att flytta runt de sätena som vanligt?
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: 7 platser ngt att ha?

Post by AndersH »

Enligt VW:s funktion för att bygga sin bil på wv.se så kan man få kapacitet för 24 kg gas om man väljer bort 7-sits jämfört med 18 kg gas som standard. Det blir alltså ca 33% längre räckvidd med den större gastanken. Med den av VW uppgivna förbrukningen på 5.8 Nm3/100 km vid landsvägsköring så borde man komma ca 59 mil med den större gastanken jämfört med ca 44 mil med standardtanken. Vid omräkningen från kg till Nm3 använde jag faktorn 0,7.
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

7 platser ngt att ha?

Post by Samuel »

När jag valde passat framför touran var det av många skäl förstås, men ett var räckvidd; för att få samma gas-räckvidd fick jag välja bort 7-sitsigheten och då skulle jag ändå ha bara 13 liters bensintank.
När jag provkört de båda och känt efter lite var 7-sitsigheten - som jag inte kunde få - och priset de enda stora fördelarna med touran. Då blev det passat.
Jag bytte från Zafira, och hade där nyttjat 7-sitsigheten ganska mycket. Förutsättningar har ändrats lite och jag har nog inte saknat detta mer än ca 3 ggr på 1,5 år med passat. Känns som om jag valde rätt.

I gas-touran med 7-sits är de extra stolarna extra nätta, om jag minns rätt. Eller måhända är de bara nättare än i Zafira? Det fanns någon väldigt låg kg-rekommendation, minns jag iaf.
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

7 platser ngt att ha?

Post by Samuel »

Jag ser ju att Anders redan svarat på din fråga, men tänkte att min rant passar ihop med frågan, för den som ramlar in här i ett senare skede i valet mellan det ena och det andra... :)
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
swmg
Posts: 11
Joined: 2013-07-28, 23:59

Re: 7 platser ngt att ha?

Post by swmg »

Köpte en med fem sitser häromdagen, så frågan är inte aktuell längre för min del, svaren kan kanske såklart också hjälpa någon annan. Tack för svaren.
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

7 platser ngt att ha?

Post by Samuel »

Klokt val! Gasbil först och främst, vw också tryggt. Men 5 före 7 pga räckvidden, tror jag du kommer gilla i längden.
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
Post Reply