DSG-växellådan i Passat EcoFuel håller inte för taxibruk

Post Reply
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

DSG-växellådan i Passat EcoFuel håller inte för taxibruk

Post by AndersH »

VW slutar att sälja VW Passat EcoFuel med DSG-låda för taxibruk eftersom växellådorna inte håller.

http://www.teknikensvarld.se/2012/12/29 ... -som-taxi/

VW rekommenderar Touran EcoFuel som taxilösning då den har en annan automatlåda än vad som används i Passat.

Jag förstår dock inte vad skillnaden är. Bygger man en Passat EcoFuel med DSG så får man en "7-växlad DSG-automatlåda" jämfört med Touran EcoFuel där man får en "DSG 7-vxl". Trodde att det var samma sak :?
User avatar
motorgaslpg
Posts: 15
Joined: 2012-08-22, 09:53
Contact:

Re: DSG-växellådan i Passat EcoFuel håller inte för taxibruk

Post by motorgaslpg »

I den tyska taxibroschyren gör Volkswagen reklam för sin Passat på CNG med 6-växlad låda utan DSG: : http://www.volkswagen.de/content/medial ... chuere.pdf
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

DSG-växellådan i Passat EcoFuel håller inte för taxibruk

Post by Samuel »

Man tänker ju spontant: Men vad är problemet? Hur svårt kan det vara?
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: DSG-växellådan i Passat EcoFuel håller inte för taxibruk

Post by AndersH »

Om VW öppet säger att deras DSG-låda inte håller för ett körsätt med många start och stopp så blir i alla fall jag skeptisk till att köpa en sådan bil som begagnad. :?
GöranB
Posts: 34
Joined: 2010-09-11, 15:37

Re: DSG-växellådan i Passat EcoFuel håller inte för taxibruk

Post by GöranB »

Kör Touran med DSG6. Bytt låda en gång pga ryckiga växlingar.
Så kankse inte bara Passaten som har detta problem.
Göran
Göran VW Touran 2011
Farsta Sthlm Image
Marmar
Posts: 4
Joined: 2013-09-30, 09:55

Re: DSG-växellådan i Passat EcoFuel håller inte för taxibruk

Post by Marmar »

Nu mera uppdateras alla DSG växellådor på garanti service från vw med bättre olja och omprogramering av växellådan så håller nog betydligt bättre nu:-)
Finsk FIAT
Posts: 3
Joined: 2014-12-02, 19:50

Re: DSG-växellådan i Passat EcoFuel håller inte för taxibruk

Post by Finsk FIAT »

Hej!

När jag har sökt efter begagnade fordon (på finska marknaden) så har det kommit emot en del DSG-gas Passatar med dragkrok. Då har jag börjat fundera på att om inte växellådan håller i normalt fall, så hur i kosan håller lådan med extra belastning och släpet?

En förklaring som jag fått, är att det högst antagligen som nya varit företags leasingbilar. När de sedan säljs vidare så har de ett bättre andrahands värde med kroken, så de lönar att installera kroken på den nya bilen fast man inte själv använder den alls.
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Re: DSG-växellådan i Passat EcoFuel håller inte för taxibruk

Post by Samuel »

Finsk FIAT wrote:Hej!

När jag har sökt efter begagnade fordon (på finska marknaden) så har det kommit emot en del DSG-gas Passatar med dragkrok. Då har jag börjat fundera på att om inte växellådan håller i normalt fall, så hur i kosan håller lådan med extra belastning och släpet?
Hej!
Jag har en sån DSG-gas-Passat med dragkrok helt enkelt för att jag behöver det. Har hus och drar ofta släp, samt har husvagn. Jag kör inte särskilt mycket med husvagnen, kanske 100 mil/år. Bilens max släpvagnsvikt är satt till 1500 och min husvagn har totalvikt 1540, dvs jag får dra den, men inte lasta de sista 40 kg. Bilen har gått ca 8000 mil idag och jag har lämnat in den en gång vid 5000 mil för problem med kopplingen. Bilen ryckte och högg när man skulle iväg i korsningar oftast. De "bytte hela alltet", vad de nu menade med det och problemen försvann. En gång när jag skulle parkera husvagnen fick jag ta om några gånger: stark kopplingslukt och besked om att omedelbart stanna för att kyla ner växellådan. Så.. det försöker jag sedan undvika. Men som du är inne på har jag ingen lust att äga en sån privat.

När leasingen snart går ut kommer jag köpa en bil som tydligt klarar tung dragvikt och som inte har DSG-låda el motsv.
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
Post Reply