Gastankning vid kall väderlek

Post Reply
Mats_K
Posts: 3
Joined: 2013-01-03, 23:12

Gastankning vid kall väderlek

Post by Mats_K »

Hej!

Fick snabbinhandla ny bil inför julen då min Saab 9-3 fick motorhaveri. Blev en Passat Ecofuel 2010. Ny i forumet med andra ord:-)

Har nu tankat gas ett par gånger och har lite grubblerier. Försöker förstå hur det funkar så att jag vet vad jag kan förvänta mig i fortsättningen. Dessutom vill jag kunna hitta eventuella fel på bilen innan min 3-månaders begagnatgaranti går ut. Har sökt en del på detta och andra forum, men inte hittat några svar på min frågeställning:

Jag tankar 'fullt' på Eon Mölndalsvägen i Gbg. Med fullt menar jag att pumpen inte vill trycka i mer, och när jag startar bilen står gasmätaren på max. 'Range'-markeringen anges till 520km. Jag kör hem bilen 3 km, parkerar och står över natt. När jag startar igen har mätaren sjunkit 2 resp 1,7 skalstreck de två gånger jag tankat hittils. Range-indikeringen har också sjunkit i motsvarande grad, till 440 km resp 460km.

Bilhandlaren, där jag också har garanti, påstår att det är gasens temperatur som anpassar sig till omgivningens (sjunker då antar jag) ett tag efter tankningen. Stämmer detta med er andras uppfattning? När jag säger kall väderlek menar jag -5 grader vid första tillfället, och +2 grader vid andra tillfället. Inte så jättekallt enligt mig, men kanske kallare än vad gasen kanske har för temperatur. Kan det vara just den här macken som har varmare gas än vad det borde vara?

Vid första tillfället kände jag också en svag lukt efter att jag kommit hem och parkerat. Detta var inte påtagligt andra gången. Dessutom har bilhandlarens verkstad kollat med sniffer och inte hittat nåt. Förbrukningen mellan tankningarna var 4,5 kg/mil plus bensin de förta kilometrarna. Tycker jag kört väldigt snålt.

mvh Mats
FauVee
Posts: 46
Joined: 2011-10-21, 12:09

Re: Gastankning vid kall väderlek

Post by FauVee »

Jag har 3000 gasmil bakom mig i en 2011:a och aldrig upplevt detta. Tankar jag fullt och åker hem så visar gastankmätaren fullt och färddatorn samma CNG-range dagen efter. Din förbrukning på 4,5kg/mil är normal.
Överslagsmässingt så måste gasen ligga på ungefär 40 grader över omgivningstemperaturen om det skall bli 15% tryckfall/rangefall. Där jag tankar upplever jag att gasen oftast är kallare än omgivningstemperaturen eftersom det blir frost på handtaget om man tankar vid fuktigt väder och några plusgrader i luften. Jag har då antagit att mackens gas lagras under högre tryck och att det är gasexpansionen vid tankningen som ger kylan.
På en del Passater har det varit problem med gasregulatorer som byttes mot nyare och bättre, kan vara värt att kolla om de är bytta.
Mats_K
Posts: 3
Joined: 2013-01-03, 23:12

Re: Gastankning vid kall väderlek

Post by Mats_K »

Tack för svar! De gånger jag tankat har jag inte märkt att munstycket blivit kallt, får kolla efter det nästa gång. Kanske är denna mackens gas varmare. Efter att problemet inträffade den andra gången, åkte jag tillbaka till macken och provade fylla på igen. Lyckades få i 4,5 m3 efter bara 7 km körning. Ingen av den gasen 'försvann' vilket kanske tyder på att de har rätt. Dvs denna gång var det för liten gasmängd som tappade temperatur, för att det skulle märkas på mätaren.

Hittade faktiskt detta i bruksanvisningen: "Om bilen parkeras en längre tid direkt efter tankning kan det hända att gasmätaren inte visar exakt samma nivå när bilen startas på nytt som efter tankning. Detta tyder inte på läckage i bränslesystemet, utan beror på att trycket i gastanken sjunker när motorn stängs av direkt efter tankningen."

Förstår dock inte förklaringen. Varför skulle det vara skillnad om man stänger av direkt, jämfört med om man skulle kört vidare?

/Mats
roda
Posts: 9
Joined: 2012-11-03, 11:53
Location: Värnamo

Re: Gastankning vid kall väderlek

Post by roda »

Jag har också stött på det fenomenet. Både tankmätaren och range har sjunkit märkbart under natten. Detta händer inte varje gång utan verkar bero lite på hur stor utetemperaturskillnad det är vid tankning och efterföljande morgon. Dock verkar det som om jag i praktiken kommer lika långt som range visade direkt efter tankningen.
När man tankar bör rimligen gasen värmas upp av komprimeringen och sen när bilen får stå över natten så sjunker temperatur och därmed trycket. Så har jag resonerat och bryr mig därför inte om det.
---------------------
Caddy Ecofuel -09
Post Reply