Byte av gastank - vanligt?

Post Reply
User avatar
Zugly
Posts: 3
Joined: 2012-11-20, 10:43

Byte av gastank - vanligt?

Post by Zugly »

Hej! Har precis köpt en Passat Variant Ecofuel 2010 som gått ca 4300 mil. Efter bara en vecka fick jag problem med att bilen inte ville gå på gasen utan tjatade om att jag skulle tanka på nytt. Efter att jag googlat runt hamnade jag på detta eminenta forum och fann då liknande bekymmer hos andra. Det kunde vara gastrycksregulatorn som behövde bytas. Jag lämnade in min bil och efter att verkstan tittat på bilen sa dom att på en av tankarna fanns en rostfärning!! Efter att ha stämt av med gasexpertis kom de fram till att de ska byta ut tanken. Förhoppningsvis via Goodwill från Vw. Att gasmätaren stod på noll visade det sig att säkringen gått och byttes direkt. Sedan fick jag hämta bilen och ska nu köra slut på gasen i väntan på att den nya tanken ska komma från Tyskland.

Min fråga är: hur vanligt är det att en så pass ny tank behöver bytas? Känns lite konstigt att man inte lägger mer krut på att se till att tankarna ska hålla bättre.
User avatar
Zugly
Posts: 3
Joined: 2012-11-20, 10:43

Re: Byte av gastank - vanligt?

Post by Zugly »

Har nu fått svar från VW-verstan att VW står för byte av den rostiga tanken plus spärrventilen summa 14500 kronor, DOCK får jag pytsa ut pengar för de andra två spärrventilerna som måste bytas :(

Fortsättning följer. Ska nu lämna in bilen om en vecka för att få allt i ordning. Är det inte någon som vet hur vanligt det är att byta ut gastankar??
Post Reply