Nybliven Touran gasbilsägare

Post Reply
jimmyboy
Posts: 5
Joined: 2012-06-20, 21:15

Nybliven Touran gasbilsägare

Post by jimmyboy »

Hej
Tänkte kolla lite här hur många ägare av Touran det finns och erfarenheter och tips.
Har för 1 månad sen blivit ägare till en 2008 års modell Touran som rullat 7000mil. Svart med Highlinepaket. Mkt snygg enligt mig.Det jag var tveksam på vid köp är väl just att den 2.0 liters motorn på 109Hk som sitter i bilen inte är världens rappaste. Bilen köptes på firma och upptäckte förra veckan att kylaren läckte ringde försäljaren och sa detta och de bytte den utan protest. Säkert helt normalt men ibland blir man förvånad vad lite man måste strida för att få rätt;) Byte av kylare på VW kostar hutlösa 5800kr inkla delar och arbete, sanslöst mkt.
Vad är vanliga fel på dessa?
Går det och chippa, är ju 150 hk i denna motorn med bensinvariant.?
Vad ligger er förbrukning på, min visar 6,5kg/100km de senaste 100timmarna den gått, dock är det ju förra ägarens förbrukning men gissar på att vi hamnar däromkring, är det normalt?
Är hittills jättenöjd med bilen, dock bara ägt den 1 mån men inuti är den verkligen helrätt och valet mellan denna och dieselvarianten avgjordes av att denna var ca 40 000kr billigare.
Någon som har åsikter eller är nyfiken på och köpa en själv vore kul och diskutera med. Hoppas och tror att detta är ett mkt bra framtidsbränsle, man käner sig verkligen redig när man har sänkt sin co2 utsäpp duktigt /km när man gått från en Volvo 945 till denna;)
Jimmy
jimmyboy
Posts: 5
Joined: 2012-06-20, 21:15

Re: Nybliven Touran gasbilsägare

Post by jimmyboy »

Ingen mer som är intresserad av dessa bilar eller äger en?
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nybliven Touran gasbilsägare

Post by avozetta »

Hej och välkommen till forumet!

Hur många Touranägare som är aktiva här på forumet vet jag inte men någon svarar väl förhoppningsvis, ge det lite tid.

Som du ser nedan så är jag inte Touranägare men det var en av kandidaterna när jag bytte. Att det blev en Volvo (igen) berodde mycket på en bättre balans mellan bränslena, första gasbilen, lite tryggare med 30l bensin, inte minst då, när det var mycket strul med tillgången på gas i Stockholm. Du har ju bara 11 liter, det kan ju bli lite jobbigt i gaslöst land för vissa. Annars en biltyp som jag gillar, man sitter högt och har mycket lastutrymme när det behövs.

Har för mig att nyare årsmodeller har 150 kusar även på gas och att man kunde skippa extrasätena längst bak och få större gastankar.

Lycka till med bilägandet, du har valt helt rätt bränsle!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
jimmyboy
Posts: 5
Joined: 2012-06-20, 21:15

Re: Nybliven Touran gasbilsägare

Post by jimmyboy »

Tackar för välkomnandet!
Nä verkar inte vara en uppsjö med Touranägare här på forumet direkt eller också är de skygga;). De verkar inte vara helt lättsålda de touraner som finns ute för försäljning heller direkt med 2.0 l motorn.

Ja vi valde eg bilmodell före bränsle om jag ska vara ärlig. Gillar just det du säger att man sitter högt och flexibiliteten i en sjukt kort och liten bil. Den har ju Golf bottenplatta och är ca 50 cm kortare än en Volvo.

Den nyare varianten har ju 1.4 liters motorn med kompressor och turbo och som du säger 150 hk, den är dock dyrare i inköp.

Ja vad tror ni på forumet om bränslet. Det känns såå rätt och ha en sån här bil jämfört med de fossila bränslena., men vad kommer regeringen göra för dessa fordon inom kort tro? Blir det bara elbilar man satsar på?
guaruska

Re: Nybliven Touran gasbilsägare

Post by guaruska »

Regeringen kan ju inte göra så mycket åt vad folk köper. T ex kan jag inte fatta att gasen kostar 8.75 kr/kubik i Boden. Alla borde ju ha gasbil där, men...
Håller med dig att det känns rätt att köra på gas, men återigen, regeringen kan inte göra mycket åt batterikapaciteten heller. Inte heller åt det farliga avfallet som blir med ett förbrukat batteri. Än.
Angående förbrukningen på din bil så borde den vara lägre. Kanske hade tidigare ägaren en tung fot? Tips är att googla eco-driving och läs allt du kan om det; det är egentligen ganska enkelt men det kan ta ett tag att ändra körstilen. Min sambo och jag har uppfunnit ett ännu snålare körsätt, kan fortfarande inte tro det är sant. Vi äger en Zafira Cng Turbo. Enligt spec ska den dra 0,76 kubik/mil. Med eco-driving kan man spara upp till 20%, dvs att man hamnar på 0,6 blandad körning, som bäst. Vi ligger på mellan 0,50-0,55, ytterligare 10-20%. Hade vi bott i Boden skulle vår milkostnad ligga på 4,50-5 kr.
Med vår pendlarbil, tyvärr diesel, låg vi på 0,52 l/mil med eco-driving. När vi tillämpade vårt nya körsätt hamnade vi på 0,42-0,45 l/mil: en 12 år gammal peugeot 406 kombi. Senast fyllde vi tanken med RME (rapsdiesel) och kom över 140 mil på 63 liter rapsolja.
Tipset för att köra snålare är att ta reda på hur vridmomentkurvan ser ut på din bil, och när du accelererar använd växlarna så att varvtalet ligger i registret för max vridmoment. Vridmoment är inte samma som hästkrafter.
Hoppas du blir nöjd med din bil och att det blir billigare att köra.
monkeyman
Posts: 6
Joined: 2012-09-08, 20:08

Re: Nybliven Touran gasbilsägare

Post by monkeyman »

Var iväg och bytte in min gamla Touran 2.0 FSI 2005:a idag mot en Touran Ecofuel 2011 som gått 500 mil. DSG lådan, travelpaket, bi-xenonljus och lite sånt. Var först inne på att beställa en helt ny, men sprang på denna för 100 tusen billigare än en ny så jag slog till... Ska bli kul att köra gasbil, har varit mycket nöjd med Touranen annars, hämtade ut den 2006 med 25 mil på mätaren, har rullat ca 17.300 mil idag utan några egentliga problem. Hoppas gasbilen blir lika driftsäker!
Image
jimmyboy
Posts: 5
Joined: 2012-06-20, 21:15

Re: Nybliven Touran gasbilsägare

Post by jimmyboy »

Ja en del har hänt sen inlägget skrevs. Det visade sig att gasregulatorn läckte gas när den var avstängd och det är nu bytt till en nyare variant därefter har förbrukningen sjunkit till 5.1kg/100km.
Som tur är upptäcktes detta innan den 3 mån garanti man får på beg köp på firma så slapp betala den nätta summan av 28 000kr bytet kostade;)
Dessutom upplevs bilen mkt piggare nu. Låg på landsväg häromdan på 3.9kg/100km i snitt vilket får anses vara mkt bra för denna bil och motorkombination.
Kan tro att den nyare 1.4 liters motorn är bra mkt snålare än 2.0 liters motorn.
För övrigt måste man väl säga att regeringen mkt väl kan styra vad vi köper, med förmåner och rabatter så styr dom oss in i val/beslut vi annars kanske inte skulle gjort.
Men jag tror tyvärr det krävs att de kommer med en prissänkning av gasen inom relativ snar framtid för att gasen ska vara intressant som fordonsbränsle.
Just för att stimulera gasåtgången på mackarna och möjligheten att öppna nya. Man ser ju på Gotland där det finns 1 mack i Visby på hela ön, där verkar det ju inte ha sålt sådana kvantiter som tänkt vilket hämmar både befintlig mack och även gör att man inte vågar satsa på att bygga nya tankställen.
Post Reply