Gaskvalitet = energiinnehåll?

Post Reply
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Gaskvalitet = energiinnehåll?

Post by Samuel »

Hejsan. Inte ny på forumet men nu nybliven passatägare. Min första helt nya bil, vilken känsla!

Undrar över en sak, som säkert beskrivs kryptiskt i boken, men på färddatorn finns något som heter gaskvalitet (%) som vid leveransen stod på 100. Nu har jag testat tanka - fyllde upp från halv tank och det gick i 18 nm3 - och då säger kvalietetsvärdet 90%. Beror det på att jag tankade biogas (Skellefteå) eller säger värdet nåt annat?

/Samuel
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Gaskvalitet = energiinnehåll?

Post by Samuel »

Asch jag kör på att det är energiinnehåll jag. Det ligger stadigt på 90% och det bör vara ren biogas jag tankar.
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Gaskvalitet = energiinnehåll?

Post by Stålis »

Grattis till bilen! Det verkar rimligt att det är energiinnehållet som återspeglas i kvalitetsvärdet. Bilen kan uppenbarligen mäta gasflödet och presentera förbrukningen i färddatorn. Dessutom kan motorstyrningen anpassa förbränningen efter hur bra det "brinner". Utifrån detta nör det gå att få fram ett kvalitetsvärde som motsvarar energiinnehållet jämfört med exempelvis naturgas från Nordsjön.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Gaskvalitet = energiinnehåll?

Post by Samuel »

Nu är jag lite osäker igen. Att det stadigt låg på 90% som jag skrev, det gällde faktiskt bara första veckan. Sen dess har det legat på 100% vid varje tankning.
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
mEnkvist
Posts: 2
Joined: 2012-04-23, 14:45

Re: Gaskvalitet = energiinnehåll?

Post by mEnkvist »

Har också funderat kring detta :? Min Passat visade 80% första veckan och har sedan dess bara visat 100%. Verkar konstigt då jag alltid tankar biogas som borde ha lägre energiinnehåll än certifieringsgasen...eller?

Men ärligt talat så verkar min färddator leva lite sitt egna liv.Ställer om inställningar och visar hög (15kg/100 eller mer) förbrukning när jag rullar i nedförsbacke.
Dags att ringa Volkswagen

/Mattias
guaruska

Re: Gaskvalitet = energiinnehåll?

Post by guaruska »

Rullar du i friläge eller med växel i? Om man rullar med växel i så brukar färddatorer visa 0 eller nära 0, rullar man däremot i friläge så vet jag ej, men i friläge måste motorn använda bränsle för att vara i gång, motorbromsar (samma som att rulla med växel i, över 1200 rpm brukar man säga) man så slår fuel-cut-off-systemet till och bilar drar då ingen bränsle.
Hoppas detta kan vara till någon nytta.
Post Reply