Lista på mina verkstadsbesök

Post Reply
Honken
Posts: 9
Joined: 2011-07-12, 08:05

Lista på mina verkstadsbesök

Post by Honken »

Räknat från leverans av ny bil:
efter ca 3 månader byte lambdasond efter att avgasreningslampa indikerat
efter ca 9 månader byte lambdasond efter att avgasreningslampa indikerat och driftsproblem vid gas
efter ca 11 månader byte gasregulator samt kontroll kablar lambdasond efter att avgasreningslampa indikerat och den gått något ojämnt vid gasdrift

Har någon motsvarande problem?

Skall bli intressant hur år 2 kommer att se ut...
Honken

Passat Variant TSI Ecofuel DSG R-line 2010 Reflex Silver Metallic
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: Lista på mina verkstadsbesök

Post by Husbonden »

Har kört 9000 mil på två år och haft endast ett problem och det var någon av ventilerna till gastankarna. Helt ok!
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Lista på mina verkstadsbesök

Post by lubbis »

6 000 mil med Passat 10 och bara service samt en lampa till skyltbelysning.
Björk
Posts: 10
Joined: 2010-01-24, 19:33
Location: Stockholm

Re: Lista på mina verkstadsbesök

Post by Björk »

Passat 2010, 6000 mil, 1½ år, bara service! :)
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Lista på mina verkstadsbesök

Post by lubbis »

Skulle inte sagt något. Förra helgen började bilen hosta och avgasreningslampan tändes. Fick bilen åter idag med bytt lambdasond.
lubbis wrote:6 000 mil med Passat 10 och bara service samt en lampa till skyltbelysning.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Lista på mina verkstadsbesök

Post by henrico »

3,5 år, 6000 mil, endast service och en bytt parkeringslampa. Helt galet bra hittills.

Men det går väl snart åt skogen bara för att man valde att köpa loss den när man bytte jobb. :)
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Lista på mina verkstadsbesök

Post by taz »

Jag har en Passat 2010:a (13500 mil) .. Har varit inne på verkstad många gånger. Jag har tappat räkningen.

Fel på ventiler till gastankarna
Byte gasregulator
Byte spridare för bensindrift
Byte "spridare för gasdrift" (flera gånger)
Vänster elspegel ur funktion
Knapp för att stänga baklucka ur funktion
Fukt i "insug"? .. Varit inne för detta 3-4 gånger.. Felet utspelar sig så att bilen går ojämt och misständer, motorfelslampa tänder sig

Har däremot inte haft problem på väldigt länge nu.. Kanske har varit felfri från 7000 mil och frammåt eller liknande..

Min kollega hade liknade problem som mig (Passat -09) med ventiler till tankarna, gasregulator, spridare och fukt i insuget på sin bil. Han hade också en 09:a. Han har nu fått en Passat 2012 års modell och kört 4500 mil med denna utan ett enda problem.. Så det verkar som om de har fixat till sina problem...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Lista på mina verkstadsbesök

Post by henrico »

Får väl komplettera efter sista service. Enda problemet hittils är en plastplupp till hållaren för varningstriangeln som gått sönder.

Däremot tyckte Din Bil att oljan för DSGn skulle bytas ut vid 6000 mil till en kostnad av ca 3500 kr - något som jag tyckte var j-igt intressant eftersom det inte finns någon olja att byta i en DSG7 med torrkoppling.

Så var vaksamma med det när ni ska serva vid 6000, låter som typiskt bilhandlare om du frågar mig!
Passat Ecofuel DSG '09
bram
Posts: 10
Joined: 2011-06-22, 09:20

Re: Lista på mina verkstadsbesök

Post by bram »

En dum fråga kanske, men är det inte olja i DSG 7? Är det inte kopplingsmodul som är torr? Själva växellådan måste väl vara i olja..?
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Lista på mina verkstadsbesök

Post by henrico »

Det finns olja, men inte i delar som har med transmission eller koppling att göra som det är på DSG6 om jag har förstått rätt. Den olja som finns är i ett slutet system för växlingshydrauliken som inte behöver bytas.
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Zugly
Posts: 3
Joined: 2012-11-20, 10:43

Re: Lista på mina verkstadsbesök

Post by Zugly »

henrico wrote:Får väl komplettera efter sista service. Enda problemet hittils är en plastplupp till hållaren för varningstriangeln som gått sönder.

Däremot tyckte Din Bil att oljan för DSGn skulle bytas ut vid 6000 mil till en kostnad av ca 3500 kr - något som jag tyckte var j-igt intressant eftersom det inte finns någon olja att byta i en DSG7 med torrkoppling.

Så var vaksamma med det när ni ska serva vid 6000, låter som typiskt bilhandlare om du frågar mig!
Upplevde samma sak med oljebytet vid 6000 mil. Fick besked om att oljan skulle bytas för en kostnad av 3500 kr med behövdes dock inte. Har nu bokat ny service då bilen gått ca 7700. Har en -10:a med DSG7. Verkstan sa dock att de ska kolla oljan och eventuellt byta den genom ett garantijobb!? Någon som vet nåt mer om detta?
Post Reply