Motorlampan Passat -09

Post Reply
Erha
Posts: 2
Joined: 2011-08-18, 22:36

Motorlampan Passat -09

Post by Erha »

Hej!

Någon som haft samma problem som jag, att motorlampan börjat blinka och lysa med fast sken på Passat Eco-fuel. Detta hände för ca 2 veckor sedan och vid ett rödljus. Den hade då skakat lite på tomgång vid stillastående (med Driveläget inkopplat) innan lampan började lysa. I samband med detta skiftade den över till bensin drift. Bilen har gått ca 8300 mil och är uttagen 2009-07.

Lämnaden till VW för kontroll av felkod, men typiskt nog så hade lampan slocknat när dem skúlle kolla den. Vidare så sa de att vi kan ta in och kolla på den bara om lampan lyser, men det är inte säkert att vi hittar något fel ändå. Teknikern menade att det finns en övertro på att man kan hitta felen direkt bara för att lampan lyser. I manualen står det att om motorsymbolen lyser är det något fel med avgasreningen och man får inte köra med bilen. Teknikern menade att det inte är någon fara att köra med bilen, om den går bra och "rent" och lampan skulle lysa.

Vad har ni andra passatägare för erfarenheter och vilka fel har hittats när ni har haft samma lampa lysande?

Mvh

Erik H
Ps. Som tur har jag garanti från den firma jag köpte bilen Ds.
Björk
Posts: 10
Joined: 2010-01-24, 19:33
Location: Stockholm

Re: Motorlampan Passat -09

Post by Björk »

Råkat ut för samma sak efter tankning, och jag tog upp det med mekanikern på nästa service. Fanns inget i felloggen och sannolikt är det lite slumpmässigt som ett resultat av misständning av en cylinder i samband med överkoppling från / till bensindrift. Om du låter motorn få en moderat till hög belastning i insprutningen om motorn inte är uppe ordentligt i arbetstemperatur så kan det hända. "Motorlampan", som egentligen inte alls är en motorfelslampa i sig, ger det blinkande ljuset för att det skett en misständning (den känner det på hög nivå av bränslerester i avgaserna via lambdasonden), det fasta skenet fick du sen för att den inte vill gå över tillbaks i gasdrift förens motorstyrningen fått reset= slå av, sen på hela bilen med tändningen.

Jag gissar att du antingen hade en lite småkall motor, eller dåligt med gas i tankarna. Det är ingen fara om inte "motorlampan" får fast sken igen efter omstart.
Honken
Posts: 9
Joined: 2011-07-12, 08:05

Re: Motorlampan Passat -09

Post by Honken »

Ca 3 månader efter leverans av bilen började motorlampan lysa orange - visade sig vara något med avgasreningen som strulade och verkstaden fixade det. Vid detta tillfälle märkte jag inga som helst driftproblem före verkstadsbesök.

I mitten av sommaren indikerade motorlampan igen och när jag skulle upp för Hallandsåsen tappade bilen all kraft och gick slutligen över på bensin. Efter samtal med verkstaden hävdade de att jag kunde köra normalt till dess jag kom till på verkstaden. Jag fortsatte köra på gas och lampan lyste vissa dagar och var släckt andra. Vid jämna mellanrum fick jag samma problem vid gasdrift, bilen hackade och gick över på bensin. Verkstaden bytte samma pryl som vid tidigare fel och bilen fungerade perfekt, men...

... igår indikerade lampan för fel igen :(

Samma fel 3 gånger på en 10 månader gammal bil. Hörde om en taxichaffis som hade haft sin passat ecofuel inne 10 gånger för detta fel.

Jag börjar tröttna på detta nu :x !!!!
Honken

Passat Variant TSI Ecofuel DSG R-line 2010 Reflex Silver Metallic
Erha
Posts: 2
Joined: 2011-08-18, 22:36

Re: Motorlampan Passat -09

Post by Erha »

Hej!
´
Bilen var inte kall och det fanns gott om gas när lampan lyste och den lyste även efter omstart. På verkstaden hittade dem felkod på gasinblåsningsventil och bytte flera stycken. Som inte det var nog så hittade dem fel som föregående verkstad gjort.

/Erik
Marmar
Posts: 4
Joined: 2013-09-30, 09:55

Re: Motorlampan Passat -09

Post by Marmar »

Min motorlampa lös i förrgår när jag startade den, (lampan som säger fel på katalysator) första gången den startade på bensin då det bara var 10 plus grader , hela sommaren har den startat på gas direkt. körde till affären och handla och tillbaka och lös hela tiden, ställde sen bilen över natten och provade starta dagen efter då hade lampan slocknat. Bilen gick som vanligt fast lampan lyste. nån som varit med om något liknande? kan det vara att det var omslaget till bensin från gas som ledde till nått strul på avgasreningen?
Marmar
Posts: 4
Joined: 2013-09-30, 09:55

Re: Motorlampan Passat -09

Post by Marmar »

Efter service på VW och uppdaterat mjukvaran till motorstyrningen, så går bilen perfekt och lampan lyser inte längre! :D
Post Reply