Problem vid gasdrift

Post Reply
Honken
Posts: 9
Joined: 2011-07-12, 08:05

Problem vid gasdrift

Post by Honken »

Ny på forumet.

Har problem med min Passat som gått strax över 2000 mil. Motofelsymbolen började lysa orange men märkte inget vid körning förrän strax innan Hallandsåsen då bilen började gå ojämnt. När jag började klättra upp för åsen så orkade inte bilen driva på gas längre. När jag var nere i 40 km/h och var lite orolig för lastbilarna bakom mig så gick bilen över på bensin. Nästa runda fungerade bilen som vanligt men häromdagen samma problem igen för att sedan återgå till normal funktion. Verkstaden tycker att jag kan köra tills de har jobbat igen sin semester och jag misstänker att de känner till problemet även om de inte säger mycket.

Har någon erfarenhet av detta problem?

PS! Tankade i våras på Öresundskrafts anläggning på PREEM i HBG (Ängelholmsvägen) en morgon. Vaknade till av en rejäl gasknall som gjorde att slangen delade sig vid säkerhetskopplingen och plåten på pumpen for iväg (turligt nog på rätt håll från bilen). Vid felanmälning fick jag höra att " det var någon som sa att pumpen inte fungerade som den skulle" :shock: . Ringde Öresundskraft och det såg mkt allvarligt på händelsen och sa " att detta inte ska kunna hända".

Någon som varit med om liknande?
Honken

Passat Variant TSI Ecofuel DSG R-line 2010 Reflex Silver Metallic
ewinnerlig
Posts: 1
Joined: 2013-02-22, 11:00

Re: Problem vid gasdrift

Post by ewinnerlig »

Kör själv en Passat-09, gas. Den hackade och jag fick nästan motorstopp med varningslampor i panelen. Gick knappt att köra i 30 km/h.
Det visade sig att en tjock gasledning av gummi (antar efter regulatorn) var totalt igen-isad. Mekonomen, idetta fallet, kunde inte förklara saken, men min analys är troligtvis fukt i gastanken som fryser vid minusgrader och bygger upp innuti ledningarna. Den fick tina över natten med gasledningen hängandes så vatten kunde rinna ur. Taxin hem blev dyrare än verkstadsbesöket kan tilläggas...
Post Reply