Knas med gasen?

Post Reply
thegers
Posts: 3
Joined: 2011-04-29, 23:16
Location: Nykvarn - stockholm

Knas med gasen?

Post by thegers »

Tjenare..
Har haft min gas passat nu sen September 2010. Allt har funkat hur bra som helst, tankat och kört.. Men nu dom senaste 2 gångerna när jag tankat i biogas så blir tanken aldrig full, den stannar på 19 Nm3 och när jag kör typ 4 mil så sjunker mätarn jättesnabbt.. Jag brukade få i ca 25 Nm3 och tanken blev full..
Men inte nu.. Jag förstår ingenting.. De konstiga är att mätarn inte ens visar full tank när den själv stannar och visar grön lampa.. Någon som vet varför eller har samma problem? detta hände altså nu när det blivit "sommar"
tack för svar / Patrik
Passat TSI Ecofuel Variant DSG R line 2010 (Deep Black)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Knas med gasen?

Post by Danni »

Låter som dåligt tryck i pumpen, på själva macken alltså. Var brukar du tanka?

Själv får jag i ca 30-32 Nm3 varje gång...
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
thegers
Posts: 3
Joined: 2011-04-29, 23:16
Location: Nykvarn - stockholm

Re: Knas med gasen?

Post by thegers »

Jag tankar på preem i södertälje.. Har alltid gjort. Och dom som tankar samtidigt verkar få i full tank..
Men sen dom första milen jag kör så slukar ju bilen i sig gasen.. Mätarn försvinner ner jättesnabbt.. Det har den aldrig gjort förut. Brukade ju kunna köra en 50 mil på gastanken.. Nu kommer jag ca 30 mil :(
Passat TSI Ecofuel Variant DSG R line 2010 (Deep Black)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Knas med gasen?

Post by AndersH »

Om påfyllningsventilen i någon av gastankarna inte öppnar som den ska vid tankning så borde trycket i de tankar som blir fyllda vid tankningen sjunka snabbt då tryckutjämning sker mellan gastankarna när motorn startas och magnetventilerna öppnas i gastankarna.

Om du tankar utan att stänga av motorn först (ajabaja) så borde du få i betydligt mer gas om min hypotes om en krånglande påfyllningsventil stämmer. :)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Knas med gasen?

Post by taz »

AndersH wrote:Om påfyllningsventilen i någon av gastankarna inte öppnar som den ska vid tankning så borde trycket i de tankar som blir fyllda vid tankningen sjunka snabbt då tryckutjämning sker mellan gastankarna när motorn startas och magnetventilerna öppnas i gastankarna.

Om du tankar utan att stänga av motorn först (ajabaja) så borde du få i betydligt mer gas om min hypotes om en krånglande påfyllningsventil stämmer. :)
Ja, testa det anders säger.. Låter som nån tank har fel på nån ventil.. Eller så är det tankstället som andra alternativ :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
thegers
Posts: 3
Joined: 2011-04-29, 23:16
Location: Nykvarn - stockholm

Re: Knas med gasen?

Post by thegers »

AndersH wrote:Om påfyllningsventilen i någon av gastankarna inte öppnar som den ska vid tankning så borde trycket i de tankar som blir fyllda vid tankningen sjunka snabbt då tryckutjämning sker mellan gastankarna när motorn startas och magnetventilerna öppnas i gastankarna.

Om du tankar utan att stänga av motorn först (ajabaja) så borde du få i betydligt mer gas om min hypotes om en krånglande påfyllningsventil stämmer. :)

Hmm okey.. Men det är inte farligt att tanka med motorn igång då? det känns ju redan läskigt som det är att tanka i skiten när de låter som de gör.. tjuter o pyser o vet inte vad
Passat TSI Ecofuel Variant DSG R line 2010 (Deep Black)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Knas med gasen?

Post by AndersH »

Du borde väl ha fabriksgaranti kvar på din bil så egentligen ska du slippa göra felsökningen åt verkstaden tycker jag.

Jag har sett flera taxibilar här hemma som gladeligen tankar med motorn igång. Gastrycksregulatorn i bilen får ju jobba under lite annorlunda betingelser med ett snabbt varierande gastryck under tankningen men det borde inte vara något problem.
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Knas med gasen?

Post by osh »

Liknande för mig.
Tankning i Borås, samtliga stationer, 23Nm3 i snitt. E.ON gasklockan Gbg över 30 i snitt. Fick dessutom i över 30 när mätaren visade på ca 25% kvar i tanken, vilket kändes lite oroväckande... :shock:
PelleD
Posts: 1
Joined: 2011-06-13, 13:10

Re: Knas med gasen?

Post by PelleD »

Hmm.. jag har samma. Ett par gånger nu har jag tankat full... sedan åkt hem (max 1mil).
Dagen efter står gasmätare på kl 3? Skumt.. nästan en 1/4 tank som försvunnet på den biten enligt mätaren.
Kanske inte är så igentligen men ändå. Skall tanka i nu och se hur mkt som går fylla på och jämföra.
Det är lite svårt att mäta när man får i olika mkt gas från gång till gång. Skiljer ju bara någon börjar tanka i "pumpen" bredvid när man själv håller på.

Någon som fått klarhet i det?

//Pelle
Post Reply