Olidligt buller i Passaten

Post Reply
Psourfe
Posts: 2
Joined: 2010-05-28, 12:48

Olidligt buller i Passaten

Post by Psourfe »

Nu har jag haft Passaten i ca i månad och kört med sommardäcken och det bullrar så förbannat.
Är det någon annan som upplever samma sak?

Däcken är Dunlop Fast Response på 16"

Så fort det är lite grov asfalt så dånar det i kupén. På grusväg är det olidligt. På slät nylagd asfalt är det ok men hur ofta hittar man det?
Det verkar som om det blir resonans i hela bilen mer än att det är däcksljud, det är så jag upplever det.
Det här är min 7 bil varav de tidigare har varit allt från rishögar till nya tjänstebilar som Alfa Romeo 156 och V50. Passaten är klart dyrast och klar bullrigast.
Har jag fått ett dåligt exemplar eller ska det vara så här.

Jag provkörde bilen i vintras men Nokian odubbat och då var den hur smutt som helst.
Kan även tillägga att körde provkörde en annan gaspassat nyligen med Michelin Energy Saver däck och de var ett snäpp tystare (tror jag). Svårt att bedöma på en kort provtur.

Vilket gummi har ni fått på era bilar och vad tycker ni?
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Olidligt buller i Passaten

Post by Danni »

Jag fick Michelin Energy Saver som sommardäck på min, och de var riktigt högljudda. Det var ett metalliskt nästan ringande oljud, med en mer högfrekvent karaktär. Det började redan vid 50-60 km/h, och i 140 var det nästan olidligt. Jag har mycket lättare att mentalt filtrera ut basbuller än diskantbuller i bakgrunden, så det störde mig oerhört. Sen fick jag på mina vinterdäck, Michelin X-Ice II, och de var jättetysta i jämförelse. Nu har jag bytt ut sommardäcken mot en uppsättning Bridgestone Turanza ER300, och det är trots en centimeter bredare däck bra mycket tystare, även om det finns ett markant bakgrundsbuller fortfarande (om än av en karaktär som jag har lättare att hantera.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Maga
Posts: 10
Joined: 2010-01-02, 14:13

Re: Olidligt buller i Passaten

Post by Maga »

Hej
jag hämtade ut min Gaspassat den 23 Maj och har R-line paket på den. 235/40R17 däck Continental Sport Contact 3. Kunde varit tystare, men ganska OK. Det kommer att bli stor skillnad med friktionsdäck 205/55R16 till vintern både ljudmässigt och bränslemässigt. Byt de skitdäcken, om de väsnas så. Det förstör hela känslan med en ny bil, när man sitter och retar sig på sånt. Det är för sorgligt att de får sälja sådana skitdäck! Min bil är inte bullrig, utan det är däckljudet som kommer in en aning. Har läst om någon som har ljudisolerat hjulhusen tidigare på forumet med gott resultat. Tycker i och för sig att en bil för drygt 300 papp, ska man inte behöva göra sådant på.
Vilket ringtryck har du i däcken?
Mvh
Magnus
conny
Posts: 24
Joined: 2009-04-21, 19:53
Location: Skellefteå

Re: Olidligt buller i Passaten

Post by conny »

Jag ljudisolerade hjulhusen och det isolerade bort dubbljudet, det övriga bullret fanns fortfarande kvar. Jag är övertygad att det är däcken som spelar roll i det här fallet. Orginaldäcken är lättrullande, men bullriga...
full gas
Posts: 3
Joined: 2010-10-18, 15:50

Re: Olidligt buller i Passaten

Post by full gas »

conny wrote:Jag ljudisolerade hjulhusen och det isolerade bort dubbljudet, det övriga bullret fanns fortfarande kvar. Jag är övertygad att det är däcken som spelar roll i det här fallet. Orginaldäcken är lättrullande, men bullriga...
Conny, hur isolerade du dina hjulhus? Jag får min Ecofuel 2010 om några veckor och är "överkänslig" för buller i bilar.
/Magnus
Psourfe
Posts: 2
Joined: 2010-05-28, 12:48

Re: Olidligt buller i Passaten

Post by Psourfe »

Det blev Nokian Hakka H som jag satte på i juni. Det blev lite tystare, framför allt på grusväg så nu är det OK men inte mer.
Jag tror inte att det är däcken som är den stora boven utan det måste vara något med hjulupphängningen eller kan det vara så att den blir för lätt framtill med TSI motorn och det skapar någon form av resonans? Ibland får jag för mig att något hjullager som har pajjat för det är så det låter.

Där jag bor så är det ganska kuperat och just grusväg och bilen har väldigt lätt för att spinna loss och det har jag inte märkt med andra bilar jag har kört.
Grannen har en Passat variant 2.0 TDI och den beter sig inte alls på samma sätt.

Det ska bli intressant att ser hur det går när det blir halt och Hakka R sulorna sitter på. Förra vintern misslyckades jag inte någon gång med att komma upp för våra rätt så håriga backar, då med en V50 med dubb. I år känner jag mig lite osäker och sneglar lite åt snökedjorna på Biltema...
Post Reply