Bensinkvalité till Ecofuel motorn.

Post Reply
Björk
Posts: 10
Joined: 2010-01-24, 19:33
Location: Stockholm

Bensinkvalité till Ecofuel motorn.

Post by Björk »

Hej Alla!

Är det någon som provat och se om det blir skillnad i förbrukning mellan 95/98 oktan vad gäller bensinförbrukningen i Passaten? Även om den använder bensin under endast en ganska kort stund innan den slår över på gasen, så funderar jag på hur den är att köra med bensin en längre sträcka. Dels för jag åker upp till Norrland, och dels för att jag förstår det är sisådär med gas i Stockholm där jag bor.

Någon som har egen erfarenhet? Jag noterar att i tekniska informationen för motorn i Tyskland så är den specad att tankas med 98 oktan, nämligen.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Bensinkvalité till Ecofuel motorn.

Post by henrico »

Skumt? Här i Sverige står det ju uttryckligen (vilket även Dinbil sa till mig) att man enbart ska tanka 95?

Var har du läst om detta?

//H
Passat Ecofuel DSG '09
Björk
Posts: 10
Joined: 2010-01-24, 19:33
Location: Stockholm

Re: Bensinkvalité till Ecofuel motorn.

Post by Björk »

"Zur Erreichung maximaler Fahrleistungen ist die Verwendung von Super-Plus-Kraftstoff 98 ROZ erforderlich.". Finns om du väljer Ecofuel motorn i deras tekniska data.

De har nyligen ändrat det till att de rekommenderar tankning av 95, men med tillägget ovan. I tidigare broschyrer rekommenderade de 98.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Bensinkvalité till Ecofuel motorn.

Post by Danni »

Med tanke på att det är en såpass ny modern motor och med kraftig överladdning så kan den säkert dra nytta av högoktanigt bränsle (därtill är den ju byggd för drift med metan, som är långt mer högoktanigt). Själv har jag inte orkat bry mig för de få droppar bensin som går åt, och tankar ungefär vad jag kommer över (95-oktan, skokräm, gammal grönsakssoppa, you name it).
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Björk
Posts: 10
Joined: 2010-01-24, 19:33
Location: Stockholm

Re: Bensinkvalité till Ecofuel motorn.

Post by Björk »

Har haft 1,8T Passater tidigare, och även 1,6FSI på Golf och efter de bilarna kan jag konstatera att det var rätt häftig skillnad på 95 och 98 oktan. I Tyskland kan man ju ibland hitta 100 och 101 oktan, och det blev ännu bättre sprutt och lägre förbrukning med det.(Faktum är att för vissa motorer hos VW rekommenderar de inofficiellt att man inte skall köra på 95, även om den är specad "rekommenderat 95".)

Funderar mest på hur det är i 1,4Ecofuel motorn, om nån har testat. Jag kommer naturligtvis göra det... :D Men får inte bilen ännu på några dagar.
Björk
Posts: 10
Joined: 2010-01-24, 19:33
Location: Stockholm

Re: Bensinkvalité till Ecofuel motorn.

Post by Björk »

Den fantastiska tillgången (ja, det var en sarkasm) till gas i Stockholm har gjort att jag mer eller mindre ofrivilligt har fått tillfälle att testa statoils 98 oktan, Shells "V-Power" (99 oktan) jämfört med "vanlig" 95 oktan... Mina preliminära resultat ger vid handen att 98 oktan ger c:a 5% lägre förbrukning och 99 oktan ger c:a 7,5% lägre förbrukning. Nån annan som provat?
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Bensinkvalité till Ecofuel motorn.

Post by henrico »

Björk wrote:Den fantastiska tillgången (ja, det var en sarkasm) till gas i Stockholm har gjort att jag mer eller mindre ofrivilligt har fått tillfälle att testa statoils 98 oktan, Shells "V-Power" (99 oktan) jämfört med "vanlig" 95 oktan... Mina preliminära resultat ger vid handen att 98 oktan ger c:a 5% lägre förbrukning och 99 oktan ger c:a 7,5% lägre förbrukning. Nån annan som provat?
Ja, jag har liknande erfarenhet ca 5% ned med 98 - och tyvärr av exakt samma anledning. Det har varit pinsamt söder som stan sista veckan. Årsta ständigt slut/trasigt, Sjöstaden toktrasig, Sköndal likaså....

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Bensinkvalité till Ecofuel motorn.

Post by taz »

henrico wrote:
Björk wrote:Den fantastiska tillgången (ja, det var en sarkasm) till gas i Stockholm har gjort att jag mer eller mindre ofrivilligt har fått tillfälle att testa statoils 98 oktan, Shells "V-Power" (99 oktan) jämfört med "vanlig" 95 oktan... Mina preliminära resultat ger vid handen att 98 oktan ger c:a 5% lägre förbrukning och 99 oktan ger c:a 7,5% lägre förbrukning. Nån annan som provat?
Ja, jag har liknande erfarenhet ca 5% ned med 98 - och tyvärr av exakt samma anledning. Det har varit pinsamt söder som stan sista veckan. Årsta ständigt slut/trasigt, Sjöstaden toktrasig, Sköndal likaså....

//H
Undrar lite vad ni 08:or gör med era pumpar igentligen? Man måste koppla loss slangen innan man kör iväg ;) .. *hihi* ... Jag kommer inte på just nu något tillfälle då jag inte kunnat tanka på västkusten och söder över.. I falkenberg och i kungsbacka har en pump (munstycke) varit kaputt men det fanns ju 2 så det andra funkade fint.. :P

EDIT: dessutom kom jag på att i Göteborg (Högsbo 421) där det finns 4 munstycken.. Där hade nån tankat och kört iväg med munstycket i bilen.. Slangen saknades (från emergency release delen och nedåt) dessutom var det lite plåtskador på pumpen... Måste ha varit en 08:a på besök här nere då antar jag? ;) .... :twisted:
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Maga
Posts: 10
Joined: 2010-01-02, 14:13

Re: Bensinkvalité till Ecofuel motorn.

Post by Maga »

Hej
jag har varit i Italien på semester ocjh tankat ca 200mil V Power Racing 100Oktan. Dyr som poker, men jag tycker bilen är värd riktig soppa när man liger i 170km/h på vissa sträckor genom Tyskland med en 1,4 liters motor. Jag uppfattar att bilen drar mindre soppa med den högkvalitativa bensinen. Tillgång till mackar med CNG-gas är ett skämt i Tyskland och Italien. Nästan enbart LPG-skit. Hittade en mack (Arial) i Ingolstadt och kom nästan 50 mil på den tanken. Nästa bil blir nog tyvär en diesel, för ja tycker vridet är lite klent på kärran, när man är van vid BMW´s raka 3 liters sexor. Sedan blir det extremt många stopp för att tanka. Kom sedan in i Malmö, brofästet efter 110 mil samma dag och det var skyltat fordonsgas. Glad i hågen. Tog av till det, sedan försvann all skyltning och det blev att gissa var den låg, med många rondeller med 4-5 vägar till varje. Med en trött familj i bilen och letande efter gas, så sa jag. Nu skiter vi i gasen och letar upp en Shell-mack med Shell V-power 99Oktan för att köra sista 10 milen till Höganäs. Nu är det gas i bilen igen och återställningen tillbaka.
Varför ska det vara så svårt att skylta?
Snittförbrukninen efter många mil hamnade förbrukningen på 0.84liter/milen efter stundtals ganska så tuff körning, men även mycket snäll körning vid köer och vägarbeten. När vi gjorde en dagsutflykt i Italien, hamnade vi på 0.6 liter/milen vilket är mycket bra med manuell låda och stora tunga hjul! (R-line).
Mvh
Magnus
adamski
Posts: 32
Joined: 2010-05-18, 22:47

Re: Bensinkvalité till Ecofuel motorn.

Post by adamski »

Maga wrote:...Tillgång till mackar med CNG-gas är ett skämt i Tyskland och Italien. Nästan enbart LPG-skit. Hittade en mack (Arial) i Ingolstadt ...
Är det sant? På kartan så verkar det finnas massa ställen i Tyskland och Italien. Är allt detta LPG? Jag har en ecofuel på beställning, men börjar bli allt mer skeptisk. Inte nog med att politiker i sverige inte kan enas om gasens framtid, så finns det ingen gas att tanka ute i europa när man ska ut och bila. Jag kanske skulle väntat med miljöbil ett tag till.

Kostar det något (mot bilfirman) om man ångrar en beställd bil? :roll: Beställningen gjordes för 3 veckor sen, leveranstiden är satt till 4 mån.
adamski
Posts: 32
Joined: 2010-05-18, 22:47

Re: Bensinkvalité till Ecofuel motorn.

Post by adamski »

Fast, har du missat alla dessa ställen? http://www.erdgasfahrzeuge.de/tankstellen-finden.html
adamski wrote:
Maga wrote:...Tillgång till mackar med CNG-gas är ett skämt i Tyskland och Italien. Nästan enbart LPG-skit. Hittade en mack (Arial) i Ingolstadt ...
Är det sant? På kartan så verkar det finnas massa ställen i Tyskland och Italien. Är allt detta LPG? Jag har en ecofuel på beställning, men börjar bli allt mer skeptisk. Inte nog med att politiker i sverige inte kan enas om gasens framtid, så finns det ingen gas att tanka ute i europa när man ska ut och bila. Jag kanske skulle väntat med miljöbil ett tag till.

Kostar det något (mot bilfirman) om man ångrar en beställd bil? :roll: Beställningen gjordes för 3 veckor sen, leveranstiden är satt till 4 mån.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Bensinkvalité till Ecofuel motorn.

Post by Stålis »

adamski wrote:Jag har en ecofuel på beställning, men börjar bli allt mer skeptisk. Inte nog med att politiker i sverige inte kan enas om gasens framtid, så finns det ingen gas att tanka ute i europa när man ska ut och bila. Jag kanske skulle väntat med miljöbil ett tag till.

Kostar det något (mot bilfirman) om man ångrar en beställd bil? :roll: Beställningen gjordes för 3 veckor sen, leveranstiden är satt till 4 mån.
Jag tror inte att du behöver vara alltför orolig. Bor du på västkusten har du gott om gastankställen att välja på. Och det finns verkligen gott om gasmackar i både Tyskland och Italien - billigt är det också - men man kan behöva göra lite research i förväg för att hitta dem (precis som i Sverige).
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
adamski
Posts: 32
Joined: 2010-05-18, 22:47

Re: Bensinkvalité till Ecofuel motorn.

Post by adamski »

Stålis wrote:
adamski wrote:Jag har en ecofuel på beställning, men börjar bli allt mer skeptisk. Inte nog med att politiker i sverige inte kan enas om gasens framtid, så finns det ingen gas att tanka ute i europa när man ska ut och bila. Jag kanske skulle väntat med miljöbil ett tag till.

Kostar det något (mot bilfirman) om man ångrar en beställd bil? :roll: Beställningen gjordes för 3 veckor sen, leveranstiden är satt till 4 mån.
Jag tror inte att du behöver vara alltför orolig. Bor du på västkusten har du gott om gastankställen att välja på. Och det finns verkligen gott om gasmackar i både Tyskland och Italien - billigt är det också - men man kan behöva göra lite research i förväg för att hitta dem (precis som i Sverige).
Det blir säkert bra. Bor i Gbg och jobbar i Kungälv (rätt nära en gasmack), så det ska nog gå bra.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Bensinkvalité till Ecofuel motorn.

Post by taz »

Det finns MASSOR mer tankställen i tyskland jämfört med sverige... Men.. från autobahn är de riktigt dåliga på att märka ut det! .. Jag körde i söndags ner till paderborn.. 63 mil i tyskland och jag såg 2st!! skyltar med CNG efter autobahn.. ändå åkte jag förbi massor med tankställen... riktigt dåligt av tyskarna tycker jag..

På vägen hem har jag planerat in tankställena och lagt in dem i GPS:en så slipper jag leta.. :)

Ja gasen är snuskigt billig också.. 0,9€/kg där jag tankade.. 6,87kr/nm3 med andra ord.. det är rätt mycket bättre än 13kr/nm3 i sverige!! sååå billigt att köra här :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Re: Bensinkvalité till Ecofuel motorn.

Post by CNG-Driver »

Det finns en routenplaner här:
http://www.gibgas.de/Tankstellen/Umkrei ... utenplaner

Till exemple: Routenplaner > A > Göteborg > B > München och Click på "Los gehts"
eller
Routenplaner > A > Göteborg > B > Verona och Click på "Los gehts" :wink:
Image
Post Reply