Långa leveranstider på EcoFuelen! Vad är Er erfarenhet?

Post Reply
Maga
Posts: 10
Joined: 2010-01-02, 14:13

Långa leveranstider på EcoFuelen! Vad är Er erfarenhet?

Post by Maga »

Hej
fick reda på att leveransen på min nya förmånsbil blir fördröjd, jag hatar att vänta. Den ska komma i slutet på April, början Maj. Att det ska vara så svårt att sätta ihop en bil? Ska det ta 4 månader? Ångrar mig lite att jag inte tog en bil som redan finns i Sverige för leverans, men de har ju inte rätt utrustning! Jag får väl hålla ut.
Hur har Era leveranstider fungerat? Kan den komma tidigare?
Mvh
Magnus
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Långa leveranstider på EcoFuelen! Vad är Er erfarenhet?

Post by Danni »

Jag beställde förra våren när modellen var helt ny, närmare bestämt i början av april. Då fick jag ett preliminärt leveransdatum i september, alltså fem månader senare, men det slutade med att bilen kom efter bara två månaders väntan, i början av juni.

Hur läget är just nu kan jag dock inte uttala mig om. Självklart tar det inte fyra månader att sätta ihop en bil (faktum är att jag har för mig att det tar 1-2 dagar) men det verkar vara en populär bil som många vill ha.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Långa leveranstider på EcoFuelen! Vad är Er erfarenhet?

Post by lubbis »

Jag fick min i december ca 14 dagar tidigare än lovat vilket ger ca 2,5 månad från beställning till leverans.
lizzardo
Posts: 7
Joined: 2009-11-17, 15:37
Location: Örebro

Re: Långa leveranstider på EcoFuelen! Vad är Er erfarenhet?

Post by lizzardo »

Jag beställde min i mitten av oktober och den skulle ha levererats två månader senare dvs förra veckan.
Tyvärr så blev det inte riktigt som det var tänkt och det senaste budet är tillverkning v3 och leverans v6 dvs ca 1 månads försening :(
Opel Astra Gsi Turbo -92 http://www.garaget.org/?car=76437
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Re: Långa leveranstider på EcoFuelen! Vad är Er erfarenhet?

Post by bi-fuel classic »

Beställde mitten dec, prel tillverkning mitten mars, lev 4 veckor senare betyder totalt 4mån.
Försäljaren skall höra av sig när tillverkningsdatum är spikat.
Last edited by bi-fuel classic on 2010-01-24, 23:07, edited 2 times in total.
_______________

Volvo V70 Bi-fuel Classic -07, numera passat ecofuel
Björk
Posts: 10
Joined: 2010-01-24, 19:33
Location: Stockholm

Re: Långa leveranstider på EcoFuelen! Vad är Er erfarenhet?

Post by Björk »

Beställde min i början på september -09.. får den levererad nu i veckan..! Mycket spännande! Totalt 4½ månads lev.tid. Det är ganska OK.
lizzardo
Posts: 7
Joined: 2009-11-17, 15:37
Location: Örebro

Re: Långa leveranstider på EcoFuelen! Vad är Er erfarenhet?

Post by lizzardo »

Är det någon som har krävt kompensation för att eran bil har blivit försenad?
Opel Astra Gsi Turbo -92 http://www.garaget.org/?car=76437
Maga
Posts: 10
Joined: 2010-01-02, 14:13

Re: Långa leveranstider på EcoFuelen! Vad är Er erfarenhet?

Post by Maga »

Hej,
nu är det äntligen dax att hämta ut kärran!
Imorgon kl 13:00 ska den hämtas ut och godkännas av mig. Var och tittade på bilen förra fredagen när den stod bokom lås och bom. Första gången man får möjligheten att själv hämta ut en ny bil med de tillval man vill ha. Tyvärr, så sabbar man bränsleekonomien ganska så mycket med 235/45-R17 (R-Line) hjul jämfört med standardhjul 205/55R16, men det får man ta. Jag har gjort jämförelser på min BMW 328i med 185/65R15 hjul mot 205/50R17 hjul och accelerationen blir 10% sämre och förbrukningen ökar markant. För varje kg mer som däck och fälg väger, så kan du multiplicera vikten med 10. (Svänghjulseffekt!) 5 kg tyngre däck/fälg x 4st =20kg gånger 10 gånger ger 200kg extra ``passagere´´, extra utan att folk tänker på det. Stora fancy hjul är egentligen enbart av ondo, förutom det optiska för ögat! Helst om viktökningen är långt ifrån centrum också.
Lättare att få vattenplaning, dyrare däck, större rullmotstånd, tyngre hjul/fälg etc och högre förbrukning och en tråkigare (tröttare) bil att köra. Vinterdäcken blir 205/55R16 friktionsdäck, utan tvekan.

Nu hoppas jag att jag blir nöjd med kvaliteten på bilen efter 5 st BMW iföljd och jag återkommer med en liten rapport efter några hundra mil.

Väl mött på vägarna alla gasbilspassater, ser fram emot att köra miljövänligt och min dotter uppskattar det väldigt mycket. Jag är sugen på att höra hur DynAudiostereon låter, hoppas bra!
Ha en bra kväll.
Mvh
Magnus
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Re: Långa leveranstider på EcoFuelen! Vad är Er erfarenhet?

Post by bi-fuel classic »

Hämtade min 30 mars vilket ger 3,5 mån från beställning mitten december.
_______________

Volvo V70 Bi-fuel Classic -07, numera passat ecofuel
Post Reply