Eluppvärmd vindruta - bra!?

Post Reply
ante
Posts: 7
Joined: 2009-10-31, 17:27

Eluppvärmd vindruta - bra!?

Post by ante »

Hej, jag sitter och kryssar i tillbehörslistan och funderar på eluppvärmd vindruta i stället för motor- och kupevärmare.
Stör koppartrådarna i vindrutan sikten vid t.e.x motljus? Någon som har erfarenhet?
Verkar vara ett smidigt sätt avisa rutan. Bilen står ute på vintern.
/Ante
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Eluppvärmd vindruta - bra!?

Post by Humlan »

Jag vet inget om VWs elruta, men om du står ute på vintern och har tillgång till eluttag skulle jag allvarligt överväga motorvärmare med timer. Med någon timmes förvärmning av motorn sparar du både motorn (mindre slitage pga. Jämnare uppvärmning och bättre smörjning då oljan är varm innan motorn har värmt upp den) och miljön (kraftigt minskade utsläpp då förbränningen och bränsle/luftblandningen kan göras bättre, minskad bränsleförbrukning, samt snabbare omkoppling till gas). Förhoppningsvis använder du grön el till detta.

Bor du norr om Dalälven misstänker jag att en isskrapa ändå kommer behövas (speciellt för övriga rutor).
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Eluppvärmd vindruta - bra!?

Post by Fred »

Jag har kört några bilar med elvärmd vindruta och nog kan trådarna störa lite i motljus. Dock är det inte så farligt, och alla är olika kinkiga. Själv avskyr jag störande saker i framåtsikten, du ser aldrig några granar, nallebjörnar eller julgranar i min framruta inte! :D

När det gäller själva funktionen på eluppvärmingen så är det nog inte främst av-isning som är avsedd utan "av-imning". För att av-isa krävs nog längre tid med trådarna än det tar att jobba med skrapan och att bli av med imman klarar nog AC-anläggningen utmärkt. (Dock ska det sägas att jag inte har erfarenhet av funktionen då jag bara kört dessa bilar under sommartid.)

Jag håller nog med föregående, om du känner att du har tillgång till elurtag där du parkerar så kör motor/kupévärmare! Då får du väldigt många fler positiva egenskaper än bara en framruta som tar bort imma lite snabbare.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Re: Eluppvärmd vindruta - bra!?

Post by anders »

Jag har trådar i min ruta.I motljus kan de vara störande men jag har vant mig. Och avisning tycker jag de inte är bra till men till lättare frost funkar det. Det som är att tänka på är att om man väljer eluppvärmd vindruta så kan det innebära att man får en större generator, i mitt fall från 60 A till 90 A generator vilket gör att (teoritiskt) bränsleförbrukningen ökar.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Eluppvärmd vindruta - bra!?

Post by David »

Jag har kupévärmare och eluppvärmd framruta. Det har inte varit så kallt hittills att jag fått använda funktionen mycket, så om den fungerar bra eller dåligt kan jag inte uttala mig om än. Däremot tycker jag inte att trådarna stör.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: Eluppvärmd vindruta - bra!?

Post by Husbonden »

Jag ville ha uppvärmd framruta men det gick inte på grund av tillvalet Lane Assist. Tydligen så stör trådarna videokameran som läser av väglinjerna.

Försäljaren tröstade mig med att om man har brytningsfel på sina ögon och använder glasögon så stör trådarna väldigt mycket. Jag har inte kollat om det är en skröna eller verklighet.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Re: Eluppvärmd vindruta - bra!?

Post by anders »

Jag har både brytningsfel och glasögon. Och som tidigare sagt så stör bara trådarna i motljus. Fast när jag tänker efter så störde dommera när rutan var ny och jag ovan vid den.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Post Reply