Ljudnivå med vinterdäck..

Post Reply
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Ljudnivå med vinterdäck..

Post by henrico »

Jag har varit helt bekväm med ljudnivån i bilen med mina 17" Pirelli PZero Rosso, men fy farao vilket däckljud det blev när man fick på vinterdäcken. Usch och fy. :x Blev Goodyear Ultragrip Extreme, dubbat eftersom jag kör en hel del i norr. Tyvärr kunde jag inte välja något annat eftersom det är tjänstebil och leasingbolaget väljer. Känns som dessa däck låter klart mer än Nordfrost och Hakka som jag har kört tidigare, men det kanske blir bättre när man kört in dem. Jag trodde först att de monterat däcken med fel rotationsriktning.

.....inget direkt konstruktivt eller något frågeställning, ville bara skriva av mig lite och se om någon mer upplever detta... :-)
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by Danni »

Jag får be om att återkomma på onsdag, då jag har tid för att svida om till vinterdräkt. Dubbdäck har ju dock en tendens att låta sjuhelvetes mycket. De Nordfrost jag hade på min gamla Volvo upplevde jag som väldigt bullriga. Det blir första gången med odubbat för mig nu, främst pga Göteborgs miljöbilsregler. Inte egentligen mig emot, om jag ska vara ärlig. Vet inte ens vilka däck det är jag har köpt ännu, men jag har en vag förhoppning om en uppsättning Softfrost, för de verkar bra...
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by Magnus »

Mina sommardäck av märket Continental som satt på vid leverans lät hemskt och var väldigt känsliga för vilket underlag man körde på.

Jag bad däckhandlaren slänga på vinterdäck som 1. är säkra och 2. tysta.

Det blev nått däck från Maloya. Undrar hur "säkert" det är, men men, tyst blev det i alla fall :-)

Får ta och känna lite på dem när det fryser på så man vet vad de klarar, jag har bara kört dubbat innan och har ingen erfarenhet av odubbat.

Någon annan som tycker ljudet med originaldäcken var bedrövlig?
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '10
GasJonas
Posts: 8
Joined: 2009-08-04, 22:38

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by GasJonas »

Unnade mig Michelin X-ICE II, dubbfria, 215x50 R17. Kanonfina sulor som är ganska tysta. Svindyra däremot...
VW Passat Ecofuel 2010, DSG
conny
Posts: 24
Joined: 2009-04-21, 19:53
Location: Skellefteå

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by conny »

Har två Passat Ecofuel som taxibilar i Skellefteå. Jag plockade ut bilarna med några veckors mellanrum i våras. Den ena tog jag ut med dubbdäck och jag reagerade över bullret. Den andra bilen fick jag när det var sommarväglag, så jag funderade över sommaren hur jag skulle göra. Det blev dubbfria på den andra och den går faktiskt betydligt tystare nu än när jag hade sommardäck.
Jag pratade med en kompis om problemet med bullret. Om nån vecka ska han hjälpa mig att sätta in asfaltmattor innanför innerskärmarna på bilen med dubbdäck. Jag återkommer med resultatet...
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by henrico »

Jag hade Nordfrost på min gamla BMW, och de var faktiskt tystare än sommardäcken även om det var dubbat. Men BMWn hade ju helt värdelösa RFT-däck som sommardäck och de var både vansinnigt stötiga som värdelösa ljusmässigt.

Jag tror faktiskt att den största boven i det här dramat är Goodyeardäcken som enligt en kollega har fått väldigt dåligt i test på just ljuddelen. Ska tydligen ha väldigt bra grepp på is och snö dock, och det är ju ändå prio. Jag valde länge och väl mellan dubbat och odubbat, men jag kom fram till att eftersom det är första gången som jag kör automat/dsg så vill ja ha dubbat, jag har dessutom inte möjlighet att ställa bilen när vädret är för grisigt så det känns som det säkra valet. Nästa gång blir det nog odubbat däremot. :-)

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by Danni »

Så, nu har jag fått på mina vinterdäck. Det blev en uppsättning Michelin X-Ice. Får man tro GasJonas ovan så ska det visst vara fina flugan :) Kommer dock inte ihåg om det var X-Ice eller X-Ice 2. De låter faktiskt mindre än mina sommardäck. Det ska bli intressant att se vad som händer med förbrukningen nu när energy saver-däcken ligger på hyllan.

Vad som förvånade mig litegranna var dock att jag fick dem med ett par tredjepartsfälgar, som dessutom inte känns särskilt passande till en familjekombi. Bild:

Image

Det var ju knappast vad jag förväntade mig...
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by henrico »

Mina däck har faktiskt blivit bättre nu när de har gått 20 mil, riktigt konstigt, jag har aldrig upplevt det fenomenet förut? Fortfarande bullrigt, men nu går det åtminstone att tolerera.... Första milen var jag på väg tillbaka till verkstaden.

Att Energy Saver är kassa ljudmässigt var ju ingen nyhet direkt, men det är kul att vi bekräftar den om och om igen.

Själv fick jag några småfula 16" Alu från BM, jag saknar 17"-arna.. :(
Image

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by Stålis »

Danni wrote:Vad som förvånade mig litegranna var dock att jag fick dem med ett par tredjepartsfälgar, som dessutom inte känns särskilt passande till en familjekombi.

Det var ju knappast vad jag förväntade mig...
Kanske billigare än originalplåtfälgar med originalhjulsidor?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by Danni »

Stålis wrote:Kanske billigare än originalplåtfälgar med originalhjulsidor?
Nixpix. 1000 kr dyrare än plåtfälgar, faktiskt, blev jag upplyst om när jag bad om att få alufälg även på vinterdäcken. Jag frågade inte ens vad för fälgar eller däck det var jag köpte, utan litade på säljaren. Men nånstans i bakhuvudet hade jag nog ändå förväntningen att få ett par VW-fälgar när jag nu handlade av just VW.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by henrico »

Mina däck har blivit MYCKET tystare efter 100 mils inkörning. Måste varit någon skum beläggning eller nåt på däcket som skapade resonnans och oljud första tiden. Helskumt.

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by Danni »

Dubbdäck ska väl generellt köras in lite snällt de första 50 milen? Det rådet fick jag i alla fall med min förra bil när jag sulade på dubbdäcken för första gången.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by Danni »

Nu har jag kört första tanken med vinterdäcken. Strax över 43 mil och 10 km i tanken kvar enligt färddatorn. Det är aningen längre än jag brukar komma, fast då får man betänka att min sambo körde 20 av dessa mil (hon kör lite snålare). Ändå - det verkar som att förtjänsten med Michelin Energy Saver vad gäller förbrukningen inte är så värst märkbar. Det lutar mer och mer åt att jag tar ett snack med däckgubbarna till våren.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
ante
Posts: 7
Joined: 2009-10-31, 17:27

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by ante »

Hej, jag funderar på att välja till 17" sulor på tjänstebilen jag ska beställa.
Blir det då automatisk ett par mjuka och tysta däck på? Kan jag välja däck när bilen beställs från fabrik?
Här på forumet läser jag att org 16" sulorna är hårda och bullriga, stämmer det?
/Ante
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by henrico »

17" verkar faktiskt vara en genväg till bättre däck, mina kollegor har samtliga fått energy saver på 16, och Pirelli Pzero Rosso på 17"... Det enorma statistiska underlaget av 6 personer, 3 av varje.. Dock beställt vid lite olika tidpunkt. :-)
Passat Ecofuel DSG '09
ante
Posts: 7
Joined: 2009-10-31, 17:27

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by ante »

OK, så det finns ingen möjlighet att be om andra däck på org fälgarna från fabrik?
/Ante
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by Danni »

ante wrote:OK, så det finns ingen möjlighet att be om andra däck på org fälgarna från fabrik?
/Ante
Ingen aning, jag har inte försökt. Fråga säljaren? Jag sa att jag ville ha så tysta däck som möjligt, varpå säljaren glatt utbrast att "jamen då ska du ha 16-tummarna, akta dig för 17-tummarna, oj vad bullriga de är." Right.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by Stålis »

Svagt off-topc kanske, men måste bara kommentera en lustig sak när det gäller vad som skrivits om Michelin Energy Saver här på forumet. Det har flera gånger beskrivits som notoriskt bullrigt och liknande. När Vi Bilägare testade sommardäck i våras, fick Michelindäcket näst bästa bulleromdömet. Bara ett regummerat däck fick bättre poäng. Och när de provkörde Touran TSI Ecofuel i senaste miljöbilstestet (nr 15 2009) var de förvånade över att Touranen var så pass tyst - de hade annan erfarenhet av den sedan tidigare men skrev nu att det antagligen berodde på att den försetts med Michelin Energy Saver. Även auto motor & sport har gett michelins miljödäck bra bullerbetyg.

Kan det vara kombinationen Passat och Energy Saver som av någon anledning är misslyckad?

http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 091604.pdf
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13398

Snart åker också min Zafira på dubbdäck, vi får väl se hur det blir i kupén efter det...
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Kelimutu
Posts: 7
Joined: 2009-07-23, 14:23
Location: Sverige

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by Kelimutu »

Valde vinterpaket från VW Hammarby och fick Nokian Hakka R på original VW 16" Vitus-fälgar för 10600:-, inte helt gratis men kvalitetsdäck på snygga originalfälgar tyckte jag var värt. Har inte ens sett 17" sommarhjul eftersom de gick direkt till förvaringen (sprillans bil uttagen idag så den kom med vinterdäck monterade) men enligt en spec så är det Conti SPort Contact 3, hade gärna fått Pirelli men nöjd ändå.
//Passat TSi Ecofuel 2010
ante
Posts: 7
Joined: 2009-10-31, 17:27

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by ante »

Ja man blir ju inte precis klarare över vad man ska välja :roll:
För att ytterligare komplicera frågan - om jag väljer i tillbehörslistans andra 16 fälgar mot ett mindre tillägg (ex 1200 fär 16" Monza), vilket däck sätter de då på?
/Ante
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by David »

När jag köpte min bil frågade jag om jag kunde välja sommardäck och fick beskedet att det inte går på grund av att de sätts på i fabriken. VW har enligt säljaren ett antal däck som är aktuella för varje modell och fälgstorlek, och vilket det blir beror på vilken däckleverantör som kan leverera när bilen byggs. I mitt fall blev det 17" Continental Sportcontact 3 vilka har varit ok hittills. Bytte för en vecka sedan till 16" Nokian Hakka R och bilen blev både tystare och snålare.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
Kelimutu
Posts: 7
Joined: 2009-07-23, 14:23
Location: Sverige

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by Kelimutu »

Har iofs bara kört 6 mil än så länge (!) men jag upplever bilen som välidgt tyst med Nokian Hakka R (dubbfria) och det beror väl iofs på att jag hade en rätt bullrig Mazda 6 tidigare (som är känd för det, ävenom det var 2007 som var faceliftad och enligt uppgiftad tystare än den tidigare modellen) men jag är fascinerad över hur tyst och mjukt man kan köra passaten, om man inte gasar på så hörs ju knappt motorn heller.... mysigt. Inbjuder liksom till lugnare körning också, vilket är positivt, då kör man mjukare och lugnare av sig självt!

17" Conti återstår att se till våren, hoppas den inte drar så mkt mer och bullrar så mkt mera....
//Passat TSi Ecofuel 2010
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by David »

Jag var lite skeptisk till Contintental innan jag körde bilen, men tycker att den var rätt tyst med dem på. Hann köra 350 mil och tyckte inte den bullrade mer från däcken än Audi A6:an jag hade innan. Provkörde en Passat för ett år sedan men köpte inte den då bland annat eftersom den bullrade så mycket. Skillnaden kanske var 18" och sportchassi.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
conny
Posts: 24
Joined: 2009-04-21, 19:53
Location: Skellefteå

Re: Ljudnivå med vinterdäck..

Post by conny »

Nu har jag ljudisolerat min ena Passat (med dubbdäck) genom att sätta asfaltmattor på utsidan av innerskärmarna. Det kostade nästan ingenting och det tog ungefär en halvtimme per sida (jag satte bara fram). Bullret försvann inte helt, men det klösande ljudet från dubbarna blev betydligt mindre. Helt klart värt mödan, men min andra Passat med dubbfria vinterdäck går ändå tystare...
Post Reply