RNS 310/510

Post Reply
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

RNS 310/510

Post by torkel »

Jag har tidigare sett att någon kollat in dataformatet för den DVD som följer med RNS 510-navigatorn. Hittar dock inte inlägget. Har någon koll på var det var någonstans? Funderar på att göra ett litet Java-hack som automatiskt stoppar in gastankställen i filstrukturen för DVD:n till VW:s GPS. Borde vara både lagligt och enkelt.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: RNS 310/510

Post by Danni »

Jag analyserade som hastigast formatet för att kasta in egna POI via SD-kort, och skrev även ett program som automatiskt genererar sådana filer genom att dra en lista från gasbilen.se.

Mer info här: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... &start=275

Däremot har jag inte kollat på att hacka in det rakt på DVD:n.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: RNS 310/510

Post by torkel »

Kolla vad bra! Vilket språk har du kodat i? Källkod?
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: RNS 310/510

Post by Danni »

Jag kodade i C#. Källkoden ligger på en alldeles nykraschad hårddisk. Jag vet, man ska ha backup :) Men jag jobbar på att få tillbaks datan, och har goda förhoppningar om att lyckas. Så du kanske kan få källkoden om ett tag :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: RNS 310/510

Post by torkel »

Ptja, C# var ju ett tag sedan. Man kanske skulle fräscha upp sina kunskaper.

Funderar annars på att bygga någon form av VB-script så man kan mata in sina POI i Excel. Då blir det lätt att importera också.
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Re: RNS 310/510

Post by aiskylos »

Tack Danni för att du lagt ner tid och möda på det! Jag är skyldig dig minst fika, öl och/eller whisky när du har vägarna förbi :D .
Tyvärr får jag det inte att funka med RNS 310 - kanske för att det inte är helt uppenbart för mig hur man kommer åt dem sen. Det finns en meny för POI - där hittar den iaf inte dem. Det finns också något som kallas för destination memory, men där finns de inte heller.

Jag har följt anvisningarna och lagt till mappen destinations med alla .vcf-filer direkt under roten på SD-kortet. Rätt?

Manualen till motsvarande modell för Skoda finns på http://ws.skoda-auto.com/download/4all/ ... System.pdf

Är det någon som fattar???

En följdfråga, någon som vet hur detaljerad "major roads west europe" kan tänkas vara? Försöker få det att funka med brända skivor från PB, men där fick man tji.
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: RNS 310/510

Post by Danni »

Jag har tyvärr inte navigation på min bil, så jag vet inte exakt hur det funkar. Henrico fick igång det, så han kanske kan hoppa in och beskriva hur det ska gå till.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: RNS 310/510

Post by henrico »

Det låter rätt. Kan ju dock vara så illa att det inte fungerar på 310.

.....jag kan även rekommendera att testa VWLabs NavCompanion.. Där kan man pricka in egna POIs och addresser genom att söka på google maps. Den för automatiskt över POIs till din USB-sticka/SD-kort. Smidig tjänst faktiskt. Kan dock vara så att den bara fungerar med 510 också.

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: RNS 310/510

Post by Danni »

henrico wrote:Smidig tjänst faktiskt. Kan dock vara så att den bara fungerar med 510 också.
Låter som det finns en viss risk för det, eftersom mitt program bara apar efter det format och sätt som VWLabs kör.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: RNS 310/510

Post by torkel »

Upptäckte att om man söker på CNG under POI så hittar den i alla fall alla tankställen häromkring. Det i Karlstad hittade den inte, men det kan bero på att jag fick med en gammal skiva.

Någon som vet om man kan prenumerera på uppdateringar någonstans?
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: RNS 310/510

Post by Husbonden »

Jag har prövat programmet som Danni har gjort. Det fungera ju mycket bra. Dock ett par hakar som kanske beror på att jag inte kan min 510:a tillräclkligt bra. Åäö blev andra tecken vilket gjorde att det inte gick att söka på t.ex. Södertälje.

Det verkar också som att det inte går att lagra mer än 100 poster på sin personliga POI så jag fick ta bort några.

Har jag gjort fel tror ni?
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Re: RNS 310/510

Post by aiskylos »

Hmm, på min 310:a så hittade den bara två av skånes gasmackar. Men de hade en ikon som liknar den som indikerar gasdrift på instrumentbrädan. Kanske kan man söka på något annat?

Prenumerationstjänst verkar inte finnas för CD-versionen iaf - bara att punga upp med 1300:-

torkel wrote:Upptäckte att om man söker på CNG under POI så hittar den i alla fall alla tankställen häromkring. Det i Karlstad hittade den inte, men det kan bero på att jag fick med en gammal skiva.

Någon som vet om man kan prenumerera på uppdateringar någonstans?
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
Post Reply