Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post Reply
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by Magnus »

Hej alla!

Min Passat (2010) har börjat få ett litet gnisslande eller visslande ljud strax efter det att man trycker lite på gasen. Det låter som det kommer bakifrån kupén, men detta har jag inte kunnat bekräfta.
Det låter ungeför som en fågel som piper till. Det är mycket irriterande då det är så fort motorn får lite mer gas. Exempelvis om man accelererar så visslar det till precis efter varje växling.

Själv är jag en IT-nörd så bilar är inte min grej, men det låter som det skulle vara något spjäll av något slag som börjat gnissla.

Någon som haft liknande problem?

Bilen har rullat drygt 800 mil.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '10
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by Magnus »

Vart inne hos handlaren idag och de säger att det är någon gastrycksventil som fler har klagat på, men de har ingen lösning på problemet för tillfället.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '10
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by Danni »

Jaså?

Jag har haft ett liknande issue. Eller, ja, dels kan jag märka att det visslar till lite när jag precis går på gasen efter att ha släppt upp. Men jag har även ett lite mer ihållande typ kvittrande ljud som går under ett par sekunder när jag ligger på lätt gas, framförallt i uppförsbacke, som låter som om det kommer framifrån motorn.

Jag frågade min säljare om det och han sa att de hade haft liknande problem med sina bilar, och att det var en remspännare som visst var enkelt åtgärdad som spökade.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by henrico »

....sen ska man ju inte glömma att kompressorn viner en del vid låga varv och lite belastning. Jag tänker alltid på det när jag ska köra upp ur garaget på morgonen. :)

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by Danni »

Ja, i uppförsbacke surrar den gärna på rätt rejält. Och alltid med sportläget på, har jag märkt.

Men det är ett helt annat ljud, omöjligt att missta för de ljud jag råkar ut för, imo. Kompressorljudet låter som om det ska vara där, medan det andra ljudet är ett uppenbart missljud.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by henrico »

Danni wrote:Men det är ett helt annat ljud, omöjligt att missta för de ljud jag råkar ut för, imo. Kompressorljudet låter som om det ska vara där, medan det andra ljudet är ett uppenbart missljud.
Hrmm, för mig som aldrig haft tvångsmatade bilar utan enbart raka sexor lät det inte som det skulle vara där kan jag lova. Nu har jag dock börjat vänja mig! :lol:

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by Danni »

henrico wrote:
Danni wrote:Men det är ett helt annat ljud, omöjligt att missta för de ljud jag råkar ut för, imo. Kompressorljudet låter som om det ska vara där, medan det andra ljudet är ett uppenbart missljud.
Hrmm, för mig som aldrig haft tvångsmatade bilar utan enbart raka sexor lät det inte som det skulle vara där kan jag lova. Nu har jag dock börjat vänja mig! :lol:

//H
Hehe, ska och ska, vet jag väl inte heller förstås... Jag har aldrig haft kompressormatning förut, bara turbo (och jag får då påpeka att jag vant mig och verkligen gillar det där visslande ljudet när man kopplar ner vid 7000 varv efter en hård acceleration), men min poäng var mer åt hållet att även om det känns obekant så hörs det liksom att det inte är ett felaktigt ljud, i min mening. Äsch, du förstod säkert från början vad jag menade :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by Daddy »

Även jag har haft problem med gnissel/tjut/skrap vid gaspådrag. PÅ verkstaden påstod de att det var något fel på gaspedalen, "är så på en del bilar", och bytte gaspedal.
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by Danni »

Hjälpte det då?

För mig är det definitivt inte gaspedalen det är fel på.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by Daddy »

Jo, det hjälpte. Jag trodde det var kopplingen, "gnisslade"(metalliskt ljud) nästan bara när jag växlade och precis när jag släppte upp kopplingen. Lät som om ljuden kom bakifrån baksätet..
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
guest_passat
Posts: 13
Joined: 2009-08-24, 08:09

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by guest_passat »

Jag har DSG-lådan och har kört snart 2000 mil med min Passat EcoFuel.
redan innan 1500mils-servicen så hade jag missljud/gnissel vid gaspådrag, mellan växlingarna.
Jag påpekade detta på VW-verkstan och de skulle kolla på detta. påpekade även att en av dörrarna lät konstigt när man stängde den.

När jag hämtade den så sa dom att det var helt normalt - båda sakerna. :O
Missljudet vid gaspådrag var något som hände på 50% av bilarna. Dörren kunde dom inte förstå vad jag menade.

Tycker att om man köper en bil för över 300 000:- så ska det väl vara lite kvalle?

Någon mer som har missljud vid gaspådrag? kommer från höger fram i motorrummet.

Jag vill inte ha en bil med missljud!
Leomango
Posts: 3
Joined: 2009-11-26, 20:18

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by Leomango »

Jag har en Ecofuel/DSG med precis samma problem. Oljudet kom redan efter ca 300 mil!
Ljudet kommer från höger sida.

Ska ringa verkstaden imorgon.
guest_passat
Posts: 13
Joined: 2009-08-24, 08:09

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by guest_passat »

OK, återkom gärna med vad du fick för svar.
Tänkte själv gå in på en annan VW-verkstad o fråga en gång till. Tror det kan vara skillnad på folket.
Leomango
Posts: 3
Joined: 2009-11-26, 20:18

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by Leomango »

Enligt verkstan (VW Akalla, tjänstebilstekniker) så kommer oljudet från en magnetkoppling till tryckluftsventilen på kompressorn. Ska bytas den 15:e. Kändes som dom visste precis vad det är för fel. Behövde inte förklara speciellt mycket innan han sa vad dom skulle byta. Ingen diskussion.

Jag kan tänka mig att dom inte vill tjafsa med tjänstebilsförare då det lätt kan skapa problem med leasingbolagen.

Återkommer efter bytet med resultat.
Leomango
Posts: 3
Joined: 2009-11-26, 20:18

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by Leomango »

Nu har bilen varit på service.

Dom bytte en vattenpump som styr kompressorn. Antaglige samma del som dom nämnde när jag ringde. Äntligen är oljudet borta!!! Får se om det kommer tillbaka.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by AndersH »

Flyttar tråden till Volkswagen-sektionen. Hoppas ingen misstycker. 8)
guest_passat
Posts: 13
Joined: 2009-08-24, 08:09

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by guest_passat »

Leomango:
Jag ska in på VW igen o försöka få dom att fixa det. Väldigt dålig stil att hävda att "det är så på vissa bilar - inget fel som vi åtgärdar"
Grrr. blir lite irriterad. Men en lösning är väl att åka in på en annan verkstad o fråga där. Ska väl inte spela någon roll vilken VW-verkstad man besöker?

Så går det alltså att påpeka att den andra verkstaden kommer man aldrig mer att besöka.
keroro
Posts: 1
Joined: 2011-02-18, 10:45

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by keroro »

Det var ett tag sedan tråden fick några nya inlägg men jag fann inget passande.

Jag köpte en begagnad Golf Multifuel 1.6 för en vecka sedan och noterade att jag också har ett irriterande ljud vid släpp av koppling / gaspådrag. Även i uppförsbacke så visslar det flera ggr. Har pratat med säljaren som sade att verkstan inte identifierat något problem och att det bara är stomljud som är naturligt för alla bilar. Själv så har jag aldrig hört något liknande under alla år jag kört bil och ljudet är verkligen irriterande.

Är det någon annan som har upplevt problemen och hur lyckades ni fixa det? Jag har beg garanti kvar 6 månader så att så länge jag tjatar så kommer dom nog att åtgärda det, men vill gärna peka mekanikerna på rätt väg om de själva inte lyckas identifiera problemet.
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by Magnus »

Hej!

Jag misstänker att det är gastrycksregulatorn då mitt missljud försvann när de bytte den.
Det kom dock tillbaks efter ytterligare 1000 mil :(
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '10
Stefan R
Posts: 2
Joined: 2011-03-12, 07:56

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by Stefan R »

Jag har också fått ett gnisslande ljud vid lätt gaspådrag, var inne på serviceverkstaden och lät en servicekille lyssna och han konstaterade direkt att
det var vattenpumpen som lät.
Har bokat tid för byte då rådet var att inte köra några längre stäckor med bilen.
Litet snopet då bilen bara gått 780 mil :(

(Ljudet hörs bättre om man öppnar motorhuven och lyssnar, det hörs om växeln ligger i drive-läget och man ger litet gas)
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by Magnus »

Stefan R wrote:Jag har också fått ett gnisslande ljud vid lätt gaspådrag, var inne på serviceverkstaden och lät en servicekille lyssna och han konstaterade direkt att
det var vattenpumpen som lät.
Har bokat tid för byte då rådet var att inte köra några längre stäckor med bilen.
Litet snopet då bilen bara gått 780 mil :(
Mycket intressant då mitt missljud också började innan 1000 mil och återkom 1000 mil efter regulatorn bytts.

Posta gärna information om ljudet försvsann eller inte efter bytet av pumpen.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '10
Stefan R
Posts: 2
Joined: 2011-03-12, 07:56

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by Stefan R »

Magnus wrote:
Stefan R wrote:Jag har också fått ett gnisslande ljud vid lätt gaspådrag, var inne på serviceverkstaden och lät en servicekille lyssna och han konstaterade direkt att
det var vattenpumpen som lät.
Har bokat tid för byte då rådet var att inte köra några längre stäckor med bilen.
Litet snopet då bilen bara gått 780 mil :(
Mycket intressant då mitt missljud också började innan 1000 mil och återkom 1000 mil efter regulatorn bytts.

Posta gärna information om ljudet försvsann eller inte efter bytet av pumpen.

Ok, nu har jag hämtat bilen, pumpen är bytt och ljudet är borta !
Verkstaden sa att den nya pumpen är en "optimerad" variant med annat artikelnummer än orginalpumpen d.v.s. VW har gjort vissa
förändringar av vattenpumpen som tydligen gör att den håller bättre.
De sa också att de totalt haft 3-4 kunder med samma problem. För en av kunderna fick de byta pumpen 3 ggr då ljudet kom
tillbaka efter ett tag, till slut fick de nys om den uppdaterade varianten och sedan funkade det.
BosseBo
Posts: 11
Joined: 2009-04-05, 01:30

Re: Visslande / gnisslande vid lätt gaspådrag Passat EcoFuel

Post by BosseBo »

Har fått min bytt två gånger. Första gången fanns ljudet redan när bilen levererades som ny
Post Reply