Koppla in Ipod

mwa
Posts: 7
Joined: 2009-06-19, 18:08

Koppla in Ipod

Post by mwa »

Hittar ingen AUX-ingång i min nya Passat Ecofuel. Enligt försäljaren skulle den finnas i handskfacket. Annars helnöjd med bilen som jag haft 1 vecka.
hopeless
Posts: 19
Joined: 2009-04-15, 12:09
Location: Stockholm

Post by hopeless »

Halloj,

Min sitter i botten på facket under mittarmsstödet fram.

Mvh Fredde
Mvh Fredrik Barrud

VW Passat TSI Ecofuel Variant DSG '09
Image
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Samma här, har en AUX under mittarmstödet, i ena hörnet av det facket.

För en iPod är dock det absolut bästa att ha valt tillvalet MEDIA-IN. Har du det så finns det en USB-kontakt i separat fack inne i handskfacket. Man drar i en liten flerp med en not på, så fälls ett fack inne i facket ut, där man kan fiska fram en USB-sladd. För att koppla in en iPod behövs en iPod->USB-laddkabel. Använder man den anslutningen får man upp info om musiken i displayen, och kan navigera musiken från stereon eller ratten, vilket man inte kan om man går via AUX-ingången.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
mwa
Posts: 7
Joined: 2009-06-19, 18:08

Post by mwa »

Trodde i min enfald att det skulle gå att koppla in en ipod i en modern bil utan massa tillval. har valt basradion med GPS - Är inte speciellt imponerad av GPS-en hittills heller. Funderar på en portabel.Vad skall man välja då?
Valde parkassist lineassist Premiumpaketet. Men min Ipod klarar den inte ....
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

En modern bil klarar väl snudd på ingenting utan en massa tillval? I alla fall om det är en svensk eller tysk bil. Man får förhöra sig noga med säljaren angående vad man tänkt ha bilen till utöver att köra. Jappsarna är klart duktigare på att standardutrusta.

Men som sagt, för riktigt bra iPod-interaktion är det MEDIA-IN som gäller. Du kan ju alltid höra med din handlare om den går att eftermontera.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
mwa
Posts: 7
Joined: 2009-06-19, 18:08

Post by mwa »

Så här i efterhand kan det ju tyckas dumt att inte kolla. Jag fokuserade på säkerhet när jag gjorde tillvalen. Men det fanns inte ens AUX-ingång. Varenda simpel hyrbil av enklare sort har haft detta de senaste åren (svenska,tyska,japanska). Självklart är det inte avgörande på något sätt utom för en nära person i min omgivning som är ganska sur. Har mejlat försäljaren i Täby om uppgradering.
HRidge
Posts: 7
Joined: 2009-03-06, 17:35
Location: Stockholm

Post by HRidge »

Jag köpte Media-In kitet för eftermontering från VW Täby, vilket du även kan göra.
Priserna är enligt följande:
* Media In adapter 1753 kr + moms
* Usb- respektive Ipod-kabel kostar 340 kr + moms vardera (men man kanske nöjer sig med att köpa en av dessa, antingen kör man iPod eller USB-hårddisk).
* Montering 1792 kr + moms
* Förbrukningsmateriel 107.52 kr + moms

Om du inte vill betala verkstaden för montering så går det även att montera själv, fast det tar ett litet tag, paketet innehåller en himla massa sladdar o pryttlar...men det medföljer en bra beskrivning.
Jag tänkte göra jobbet själv men jag har inte hunnit montera den ännu, tänkte göra det om en vecka när semestern börjar och man har lite tid för projektet.

När man är klar så behöver man ansluta en VAG-Com eller liknande för att tala om för stereon att den har en Media In adapter ansluten, detta står beskrivet i papprena och jag har en VAG-Com hemma så personligen kan jag göra denna programmering.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

mwa wrote:Men det fanns inte ens AUX-ingång.
AUX-ingång är standardutrustning. Har du verkligen kollat facket under armstödet mellan framsätena? Det sitter en liten 3.5-tumsingång i ena hörnet. Det kan förstås hända att den sitter någon annanstans på en bil med RNS310, men det ska finnas i alla fall.

Hoppas du lyckas komma fram till en lösning som gör frugan nöjd till slut ;)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
mwa
Posts: 7
Joined: 2009-06-19, 18:08

Post by mwa »

tyvärr fanns inte aux-ingång om man tagit navigator utan andra tillval. så det blir att extrautrusta. :cry:
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

mwa wrote:Trodde i min enfald att det skulle gå att koppla in en ipod i en modern bil utan massa tillval. har valt basradion med GPS - Är inte speciellt imponerad av GPS-en hittills heller. Funderar på en portabel.Vad skall man välja då?
Valde parkassist lineassist Premiumpaketet. Men min Ipod klarar den inte ....
Vad menar du med "basradion" med GPS?

Jag har RNS510 och är rent ut sagt ofattbart nöjd med den. GPS:en och till och med TMC fungerar klockrent, har redan sparat ett antal timmar i Stockholmstrafiken. Inbyggda hårddisken i den är ju såååå skön för att lagra musik dessutom.

Dynaudioljudet är även det en ren fröjd, speciellt nu när man "spelat in det" lite.

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

henrico wrote:Dynaudioljudet är även det en ren fröjd, speciellt nu när man "spelat in det" lite.
Kul att höra. Jag är rätt besviken på Volkswagen Sound, Volvo-bortskämd som jag är. Dessutom är musikhanteringssystemet för USB-pinne i RCD510 fullkomligt undermåligt. Funderar på om man kan byta ut det. Ska testa med en iPod också och se om det funkar bättre, i och för sig.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Danni wrote: Kul att höra. Jag är rätt besviken på Volkswagen Sound, Volvo-bortskämd som jag är. Dessutom är musikhanteringssystemet för USB-pinne i RCD510 fullkomligt undermåligt. Funderar på om man kan byta ut det. Ska testa med en iPod också och se om det funkar bättre, i och för sig.
Får ju mig att bli glad att jag valde Dynaudio, för jag stötte och blötte om jag skulle nöja mig med VW-sound. :oops:

Volvo har jag bara lyssnat på deras "mellanpaket" som svärfar har i sin V70FT, det var direkt lysande tyckte jag. Men det var prisvärt.

Det jag kan bli lite irriterad på ibland är att man inte ser ID3-taggar när man browsar musik utan bara filnamn. Som tur är har jag nitisk ordning på min MP3-samling så det är inget jätteproblem.

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Min förra bil (S40N) var utrustad med mellanpaketet High Performance. Det kostade 5000 kr, jämfört med Premium Sound (också från Dynaudio) som hade gått på 20000 kr. Och jag tyckte det lät riktigt bra för det priset, bra mycket bättre än det VW-sound som jag nu gett 7000 kr för. Med det mindre steget till 14000 kr för Dynaudio på Passaten så borde jag gett fan i att snåla på den fronten. Men jag använde min Volvo som referens och tänkte att det nog skulle duga. Det är synd, för jag märker att den större och öppnare kupén i Passaten ger riktigt bra potential för en schysstare ljudbild.

Jag har också tokordning på mina MP3or. Jag lägger över dem i en hierarkisk struktur, ordnat efter artist och album, som såhär:

|-Artist 1
| |-Album 1
| |-Album 2
|-Artist 2
| |-Album 1
| |-Album 2

Etc, etc. Dessutom har jag lite playlists (M3U-format) i roten. Oftast vill jag lyssna antingen på en skiva eller en artist i taget, eller en playlist, alltid på shuffle.

Ett mindre irritationsmoment är att den glömmer av att "Mix" är påslaget, så fort jag byter musik.

Ett stort problem är att, trots att jag bockat i att "Mix and repeat including subfolders" i inställningarna, så tar den bara låtar från första albumet om jag klickar på play-ikonen bredvid en artist och väljer "Mix".

Detta har jag kommit på att jag kan lösa genom att ha en playlist för varje artist i samma mapp som artisten (jag har faktiskt skrivit ett skript som automatiskt genererar dessa playlists när jag tankar mitt USB-minne) och klicka på play bredvid playlisten istället.

Men då kommer vi till ytterligare ett irritationsmoment som är att om jag spelar från en playlist så kommer den inte ihåg var den var när jag tar ut nyckeln ur bilen, utan börjar nästa gång från första låten på första skivan av första artisten.

Allt sammantaget så är det så frustrerande att jag närapå blir galen. Har de inte produkttestat överhuvudtaget? Det funkar ju verkligen inte bra alls. Nu slår jag oftare på radio istället för min egen musik.

Det verkar som om det fungerar lite bättre för iPods, eftersom iPoden själv presenterar alternativ där man kan lista alla låtar, efter artist, eller efter album (+ playlists). Detta har jag dock inte lyckats testa, eftersom jag inte fått bilen att känna igen min iPhone (jag har inte köpt VWs 600-kronorskabel, utan testade med en vanlig USB-laddkabel som jag använder för att koppla telefonen till datorn). Jag ska försöka ikväll med en polare iPod Nano. Funkar det bättre så köper jag nog en 120-gigare för rent bilbruk.

Hur har du löst musikproblematiken, Henrico? Du låter ju faktiskt rätt nöjd, förutom ID3-problemet (som jag inte upplever som ett stort problem, eftersom jag organiserat det väl).
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

High Performance är det svärfar kör i V70n. Jag reagerade också på att hoppet VW -> Dynaudio var (relativt andra tillverkare) litet, glad i efterhand att jag gjorde som jag gjorde. Fast navi + dynaudio var ju galet mycket pengar egentligen, fast jag tänkte ska man nu vara tråkig och köra miljöbil med 150 hästar ska man f*nemej ha lite roligt också! :P

Jag har snudd på samma tillvägagångsätt förutom att jag har en rot som heter Music under Artist. Detta då jag enkelt ska kunna kopiera från DVD -> hårddisken i navin. (Man kan bara välja "Music" och kopiera hela katalogen, sedan byter man DVD och så kör man nästa och så slår den automatiskt ihop katalogerna.)

M3U har jag lagt in i roten på varje artistkatalog för att kunna spela allt från en artist. I varje albumkatalog har jag inte brytt mig om det dock eftersom man får ju samma effekt genom att bara spela katalogen, eller?

Mix använder jag faktiskt inte ens, jag har inte ens funderat på om den fungerar så även på RNS. :)

Det känns som du har ganska höga krav på hur interfacet ska fungera. Jag är van vid BMWs professional-system från BMW E91, det var rent ut sagt 80-tal i hantering i jämförelse med RCD och RNS så jag antar att det har mycket att göra med vad man kommer ifrån.. :-D

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Nej, jag har ingen spellista i varje albumkatalog - det hade, som du säger, varit helt onödigt.

Och ja, jag har nog rätt höga krav. Men jag är datanörd sen gammalt, jobbar själv som programmerare, och är bortskämd med produkter med grymma gränssnitt (Mac, iPod, iPhone, etc). Det känns som om jag borde kunna ställa ännu högre krav på nåt som ändå är såhär dyrt. Det här känns ju faktiskt som missar som en hyfsad produkttestare borde kunnat se direkt. Det känns som att man inte riktigt tagit det på allvar när man utvecklade gränssnittet, vilket är förjävla synd, för sånt är väldigt viktigt för en del kunder.

Jag testade för övrigt igår med en iPod Shuffle in på USB-uttaget via en iPod-laddkabel, och kunde konstatera att det inte fungerade. Jag måste alltså köpa VWs alldeles egna kabel för 539 förbannade kronor exkl moms. Det är ju lite småsjukt i sig.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Wohooo! Apple räddar dagen, som vanligt :)

Jag var och köpte den där osannolikt dyra kabeln och pluggade in min iPhone. Det funkade precis så som jag vill ha det - sannolikt genom att i(Phone/Pod)en presenterar en väldigt genomtänkt mappstruktur för bilen.

I roten på enheten hittade jag mappar som Artists, Albums, Genres, Playlists, Podcasts, All songs, med mera. Under dessa låg sen låtarna, så att samma låt kunde finnas i ett antal olika undermappar. På det sättet kunde jag navigera musiken och spela en artist i taget, en genre i taget, eller välja bland alla playlists som finns i enheten. Eller alla låtar på en gång om jag ville.

Helt perfekt med andra ord. Jag får iPodens suveräna musikorganisation istället för Passatens kassa.

Så nu ska jag nog pallra mig ner till MacForum nån dag och köpa mig en 120 gigs iPod Classic. Sen får jag in hela mitt musikbibliotek på 2400 album och 36 dygns speltid i bilen, och ändå med massvis av plats över för framtida musikköp. Måste bara dubbelkolla så den modellen faktiskt får plats i det lilla facket.

Danni nööööjd :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Danni wrote:Sen får jag in hela mitt musikbibliotek på 2400 album och 36 dygns speltid i bilen,

Danni nööööjd :)
Men du kommer väl ut ur vagnen och tar ett dopp i sommarvärmen ett par gånger före kräftpremiären? :wink:
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

åsaboe wrote:Men du kommer väl ut ur vagnen och tar ett dopp i sommarvärmen ett par gånger före kräftpremiären? :wink:
Bada? :o När jag kan sitta i AC-kylan och lyssna på mp3or och smeka nappalädret? (oj, snälla, läs inte in för mycket i den där sista meningen)

Faktum är att kära Folkabussen fick tjäna som picknickmobil senast idag. Vi lastade skuffen full av hembakt jordgubbs- och rabarberpaj, tog en stor termos kaffe, och gav oss ut till Stensjön och hade det kalasgott. Bada lät vi däremot noga bli :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
mwa
Posts: 7
Joined: 2009-06-19, 18:08

uppgradering

Post by mwa »

Ang min kassa navigator och radio. >imorgon får jag ern Pioneer avic F900BT inmonterad på car Audiocentrum Solna till en kostnad av 10 tkr. Synpunkter.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Nu har jag sen i fredags kört med en iPod Classic på 120 gig i bilen, och det är ju gudomligt. Hur mycket musik som helst!

Faktum är att jag börjat svänga över angående ljudkvaliteten. Det är nog mycket för att jag fått över mer musik med högre kvalitet i bilen nu, eller kanske att systemet behövt lite inspelning... Det kan också vara för att jag lyssnade på ett High Performance-system från Volvo häromdagen och insåg att även om det är bra, så kan jag ha glorifierat det lite i mitt minne. Jag tycker nog fortfarande att Volvon var bättre på att leverera högt och tungt ljud, men överlag låter det nog lite bättre i min Folka. Fram till att man krämar på för mycket, för då har det en tendens att bli rätt grötigt. Vilket också stämmer rätt bra med vad min VW-säljare sa - Dynaudio-systemets största fördel är att det behåller klarheten och klangen vid högre nivåer.

Som en sidonotis hade jag bilen på full Ditec-behandling igår, och tja, vad kan man säga, den blev som ny (inte så svårt med en några veckor gammal bil!) Ska bli intressant att se hur det blir att tvätta den, och hur den står sig över de kommande tre åren nu.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Själv är jag ipod motståndare... :) Gillar inte sättet man lägger över låtar till ipod:en .. vill ha den som en enhet på datorn men man måste använda det där skitprogrammet som följer med och man kan inte koppla upp den från flera datorer för att lägga in mer låtar ... nej tack.. ingen ipod för min del.. playlists ftw :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
mwa
Posts: 7
Joined: 2009-06-19, 18:08

Post by mwa »

Har nu testat nya radion med navigatorn ,måste säga att jag är helnöjd med allt. Har endast anv AUX Ipoden då spec-kapeln restad men ljudet är suveränt. Sen finns det väl eg inte något VW-orginal ljudanläggning. Min var iaf en Blaupunkt.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: uppgradering

Post by henrico »

mwa wrote:Ang min kassa navigator och radio. >imorgon får jag ern Pioneer avic F900BT inmonterad på car Audiocentrum Solna till en kostnad av 10 tkr. Synpunkter.
Vi har fortfarande inte fått reda på VAD du tyckte var kasst och vilken Navi du ens hade.

10 kkr måste ju varit en bra affär, om det var RNS510 du hade borde du ju få mer för den på ebay....

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Danni wrote:Vilket också stämmer rätt bra med vad min VW-säljare sa - Dynaudio-systemets största fördel är att det behåller klarheten och klangen vid högre nivåer.
Kan bara skriva under på den. Dynaudiosystemet går att spela till öronbedövande nivåer utan tillstymmelse till distorsion. Jag har aldrig gått över 20 i volym (ca 40%) och redan då är det snudd på obehagligt.

Måste säga att dynaudiosystemet bara blir bättre ju mer jag spelar in det. Ofattbart nöjd. Navin och TMC har också fungerat vansinnigt bra, och det verkar som om TMC förändrats de senaste veckorna - för trafikinfon är mycket mer exakt och snabb än vad den varit de senaste 2 åren. Kanske det blev bättre när Destia tog över TMC efter VV?

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Post by Humlan »

Jag får en Neo ProLink v2 för iPhone 3G http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp ... &VGR=MD000 levererad i morgon, för montering i en HU-650 med High Performance-paketet. Rapporterar hur det funkar när jag fått in den i panelen.

Funderar dock fortfarande på bästa monteringen av iPhonen. Man vill ju ha en diskret hållare utan allt för utstickande kablar, som går att vrida till horisontellt läge, helst monterad på panelen samtidigt som att GPS-mottagaren (i övre vänstra hörnet) "ser ut". Några förslag?
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
Post Reply