Leveranstid

Post Reply
gfrojd
Posts: 2
Joined: 2009-04-23, 00:36

Leveranstid

Post by gfrojd »

På grund av strul med företaget så blev min Passat Ecofuel beställd först för ett par veckor sedan. Leveranstid enligt VW: 5 månader!! Underligt, i Malmö och Göteborg är hamnarna fulla av tusentals osålda bilar.

VW hade problem att leverera Tiguan förra året och borde lärt sig av det och servicekaoset i början av 2000 talet då man sålde massor av Passat.

Jag föreslog försäljaren att VW skulle ta lite resurser från tillverkningen av stadsjeepar eftersom sådanna sannolikt säljer sämre nu..
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Bilarna som står i hamnarna är nog knappast EcoFuel-modellen. Den har ju sålt som smält smör i Småland.

Men en glad nyhet kan vara att jag, som också fick ett preliminärt leveransbesked på fem månader, idag fick reda på att min bil troligen kommer runt vecka 23 istället för i september som först var sagt. Har du tur så gäller något liknande även dig.
gfrojd
Posts: 2
Joined: 2009-04-23, 00:36

Post by gfrojd »

Nej, att det inte är Ecofuel som står i hamnarna är givet. I Malmö har man hyrt in en jättepråm där det står/ kommer att stå tusentalet bilar. Däremot är det underligt att inte VW ökar leveranskapaciteten för Ecofuel när man nu lyckats hitta en modell som säljer i dessa tider.

Problemen med dålig leverans- och servicekapacitet är tyvärr inte någon hyhet när det äller VW. Man borde lära av tidigare misstag... Du nämner vecka 23? Otroligt det är ju i början på juni!
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

gfrojd wrote:Problemen med dålig leverans- och servicekapacitet är tyvärr inte någon hyhet när det äller VW. Man borde lära av tidigare misstag... Du nämner vecka 23? Otroligt det är ju i början på juni!
Otroligt men sant. Det är vad min VW-säljare skrev till mig nu i veckan.

Kolla Passat-tråden så ser du andra som fått liknande leveranstider på ~2 månader nu.

Troligen så har man väl, precis som du föreslår, omfördelat kapacitet för att bygga EcoFuel-bilar istället.
Post Reply