Förbrukning Passat EcoFuel

sweproc
Posts: 3
Joined: 2009-01-28, 08:53
Location: sweproc

Förbrukning Passat EcoFuel

Post by sweproc »

Hej,

Nu har jag beställt min nya Passat Ecofuel, lite intresserad om det är någon som har haft sin en tid och kan bekräfta att förbrukningen är vad de lovar?! Gärna om det är någon som har med de bredare däcken, jag har beställt 17 tums fälg med 235/45 däck.

//Niklas
HRidge
Posts: 7
Joined: 2009-03-06, 17:35
Location: Stockholm

Post by HRidge »

Jag har lite siffor: körde 39mil på motorväg/90-väg på en full tank biogas, 265 breda 19-tummare, DSG7-låda, gasade på lite mer än motorvägsfart och blyfot vid omkörningar. Full tank är ju 30,7 kubik, eller 22 kilo, det blir 7.8 Nm3/100 km eller 5.6 kg/100 km...mer än vad VW skriver, motorn är inte inkörd ännu heller så det finns möjlighet till förbättringar, o dessutom skulle jag kunna köra lite lugnare faktiskt, det är ju trots allt en miljöbil. :)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

HRidge wrote:Jag har lite siffor: körde 39mil på motorväg/90-väg på en full tank biogas, 265 breda 19-tummare, DSG7-låda, gasade på lite mer än motorvägsfart och blyfot vid omkörningar. Full tank är ju 30,7 kubik, eller 22 kilo, det blir 7.8 Nm3/100 km eller 5.6 kg/100 km...mer än vad VW skriver, motorn är inte inkörd ännu heller så det finns möjlighet till förbättringar, o dessutom skulle jag kunna köra lite lugnare faktiskt, det är ju trots allt en miljöbil. :)
Ja, att bilen inte är inkörd gör en del... Sen har du ju bredare däck än standard och körde kanske inte så ekonomiskt.. :) Men det skall bli kul o höra mer från dig o andra om sina förbrukningar :) Sen vet jag inte om VW räknade på Biogas eller Naturgas.. Det är ju trots allt en rätt stor skillnad i räckvidd och förbrukning.
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Mr HV
Posts: 12
Joined: 2009-03-04, 12:57

Post by Mr HV »

Jag har kört ungefär 700 mil med Passaten nu och snittförbrukningen ligger på 4,5 kg/100 km.
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Post by CNG-Driver »

Finns det ingen svensk Volkswagen Passat TSI EcoFuel i spritmonitor?
http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... &minkm=100
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

CNG-Driver wrote:Finns det ingen svensk Volkswagen Passat TSI EcoFuel i spritmonitor?
http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... &minkm=100
Verkar inte som det :( ... Det skall bli kul att lägga in sin passat i den listan sen när det är dax.. så man kan jämföra förbrukning och milkostnad med volvon :) Har ju kört 5000 mil med volvon och skrivit upp förbrukningen så nu har man bra snittvärde :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Så, nu är tredje gastanken avklarad, och jag har börjat försöka hålla lite koll på vad som går åt.

Den senaste tanken pyste jag i ca 31.2 Nm3 från att ha varit helt tom. Jag har kört ett antal gånger till jobbet och tillbaks (huvudsakligen stadstrafik, en del köer), åkt en hel del kortare turer till affären, samt även tagit en långtur Göteborg - Strömstad och tillbaks (strax mer än halva sträckan är motorväg där jag håller 130-140, resten är 90- och 70-vägar).

Då räckte dessa 31.2 Nm3 (25.0 kg) i strax över 45 mil. Så jag har alltså snittat ungefär 0.56 kg / mil. Det var lite kvar i tankarna när jag tankade och nollade trippmätaren, så säg att jag låg på ca 0.54 kg / mil. Jag gasar gärna på ibland, men överlag har jag kört lugnt, och DSG-lådan håller ju varvet lågt och fint. Jag tycker siffran är hyfsad men hade hoppats på aningen lägre med tanke på långresan.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Dr_Feelgood
Posts: 7
Joined: 2009-03-05, 15:18

Post by Dr_Feelgood »

Har kört 150mil nu med DSG lådan pch 17" 235 däck, tripmätaren (2) visar snitt på 5,5kg/100km
Om jag kör (gubbkör) längre resa med farthållaren på så snittar jag enda ner till 4kg/100km på en sträcka på 12mil, dock ingen hastighet över 110, mest ~90.
Hur räknar man KG till motsvarnde liter bensin? *1,25 till Nm3 och * 1,25 igen för liter bensin om man tankar på Fordongas i Göteborg?

/ Feelgood
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Färddator i all ära, men det skulle vara roligt att få se lite fler siffror från passatägare som baserar sig på verkliga tankningar. Jag har sett att några använder sig av spritmonitor. Är det någon mer som har fört bok över tankningarna?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Stålis wrote:Färddator i all ära, men det skulle vara roligt att få se lite fler siffror från passatägare som baserar sig på verkliga tankningar. Jag har sett att några använder sig av spritmonitor. Är det någon mer som har fört bok över tankningarna?
Jadå, jag finns där och skriver in mina tankningar...

Dock lite få mil än och min körning är VÄLDIGT mycket i Stockholms innerstad/kökörning så det kommer knappast vara speciellt representativt och "trevlig" läsning. :(
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Min kollega rapporterade att han körde över 50 mil innan han tankade och då hade han dessutom lite gas kvar i tankarna.. låter väldigt trevligt om man jämför med min volvo som kommer lite drygt 30 mil när man kör långt.. :) Om 2 veckor kommer min PASSAT!!!! WEEE :D :D :D

(över 50 mil med naturgas...)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
hopeless
Posts: 19
Joined: 2009-04-15, 12:09
Location: Stockholm

Post by hopeless »

Stålis wrote:Färddator i all ära, men det skulle vara roligt att få se lite fler siffror från passatägare som baserar sig på verkliga tankningar. Jag har sett att några använder sig av spritmonitor. Är det någon mer som har fört bok över tankningarna?
Jag har oxo reggat mig där och mina fåtal tankningar hitills finns med.
Mvh Fredrik Barrud

VW Passat TSI Ecofuel Variant DSG '09
Image
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Min senaste tank gick på ungefär 7.90 kr / mil. Detta med dyr Göteborgsgas för 12.75 kr / Nm3 (jämförpris 10.20 kr / bensinliter). Då var det dock en långresa till Grebbestad i det, och jag körde väldigt lugnt på hemvägen.

Nästa tankning lär bli tråkigare. Mycket stadskörning, plus att jag verkar ha utvecklat lite av en förkärlek för att då och då droppa lådan i sportläge och leka lite :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

hopeless wrote:
Stålis wrote:Färddator i all ära, men det skulle vara roligt att få se lite fler siffror från passatägare som baserar sig på verkliga tankningar. Jag har sett att några använder sig av spritmonitor. Är det någon mer som har fört bok över tankningarna?
Jag har oxo reggat mig där och mina fåtal tankningar hitills finns med.
Det ser ut som du gör fel på spritmonitor sidan.. du skall skriva av din "totalkilometer räknare" varje gång du tankar... skriv upp den på kvittot.. lättast så.. sen lägger du in totalkm och själva tankningen.. spritmonitor räknar själv ut hur långt du kört sen förra tankningen.. så du slipper hålla på med tripmätare osv... kolla på min sida så ser du...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
hopeless
Posts: 19
Joined: 2009-04-15, 12:09
Location: Stockholm

Post by hopeless »

taz wrote:
hopeless wrote:
Stålis wrote:Färddator i all ära, men det skulle vara roligt att få se lite fler siffror från passatägare som baserar sig på verkliga tankningar. Jag har sett att några använder sig av spritmonitor. Är det någon mer som har fört bok över tankningarna?
Jag har oxo reggat mig där och mina fåtal tankningar hitills finns med.
Det ser ut som du gör fel på spritmonitor sidan.. du skall skriva av din "totalkilometer räknare" varje gång du tankar... skriv upp den på kvittot.. lättast så.. sen lägger du in totalkm och själva tankningen.. spritmonitor räknar själv ut hur långt du kört sen förra tankningen.. så du slipper hålla på med tripmätare osv... kolla på min sida så ser du...
Aha... Får börja göra det då :) tackar
Mvh Fredrik Barrud

VW Passat TSI Ecofuel Variant DSG '09
Image
Dr_Feelgood
Posts: 7
Joined: 2009-03-05, 15:18

Post by Dr_Feelgood »

Tankade 28,76 Nm3 på Fordongas i Göteborg för 366,69SEK och kunde köra endast 345km på det. 10,64SEK per mil känns mycket.
8,34Nm3 per 100km , vad blir det i KG respektive L-bensin?
Nu tankade jag endast bensin igår och skall köra 345km på bensintanken och jämföra innan jag tankar gas igen.
Det var mest stadskörning men det känns ändå som att min bil drar extra mycket, använder inte sportläget på DSG lådan ...


/ Feelgood
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Jag körde ca 332 km på min senaste tank. Mest stadskörning, en del köer, en del sportläge. Så det är inte helt osannolika siffror du har.

Oftast har jag legat på 42-45 mil per tank dock, men jag har kört en hel del långresor.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Tycker också det låter ganska rimligt. Min "sämsta" tank hittils var tankad ca 20 nm3 och jag kom bara 22 mil på den, men då hade jag vansinnig otur med Stockholmstrafiken.

Jag har upplevt att bilen drar ganska mycket i kökörning och det är väldigt stor skillnad på att marscha i 100 mot att ligga i 130. (På ett helt annat sätt än tidigare bilar, kanske beror på den lilla volymen i kombination med turbo/kompressor?)

...fast jag vetefasen, jag har har inte tillräckligt tålamod för att "krypköra" och vakta bilen för att så sätt spara 10-15% på bränsleförbrukningen. Det känns inte värt det när bilen ändå kostar över 4000 / månad. Att köra biogas och (ibland) gneta med att hitta gasmackar och köpa närodlat när jag handlar mat får vara mitt strå till stacken i miljöarbetet.. :)

Sen är ju detta med gas inte en helt exakt vetenskap, man vet ju faktiskt inte hur mycket biogas man kör på i alla lägen, ni på västkusten har väl ganska hög inblandning av naturgas i vissa lägen och borde få betydligt bättre effektivitet tack vara det? (Men sämre miljösamvete.)

//H
Last edited by henrico on 2009-07-14, 10:54, edited 1 time in total.
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Danni wrote:Jag körde ca 332 km på min senaste tank. Mest stadskörning, en del köer, en del sportläge. Så det är inte helt osannolika siffror du har.

Oftast har jag legat på 42-45 mil per tank dock, men jag har kört en hel del långresor.
Min kollega körde över 60 mil på en gastank för några dagarsedan ;)...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Dr_Feelgood wrote:Tankade 28,76 Nm3 på Fordongas i Göteborg för 366,69SEK och kunde köra endast 345km på det. 10,64SEK per mil känns mycket.
8,34Nm3 per 100km , vad blir det i KG respektive L-bensin?
Nu tankade jag endast bensin igår och skall köra 345km på bensintanken och jämföra innan jag tankar gas igen.
Det var mest stadskörning men det känns ändå som att min bil drar extra mycket, använder inte sportläget på DSG lådan ...


/ Feelgood
Det bästa du kan göra är att mäta över flera tankningar så jämnar förbrukningen ut sig.. Men om du tankade och sen körde tills tom tank så..

Nm3 (Naturgas) till KG 8,34nm3 *0,8 = 6,672kg
Nm3 (Naturgas) till L-bensin 8,34nm3 * 1,25 = 10,425 liter

Däremot kan jag säga att gastankställena man tankar på har väldigt olika energinnehåll i sin gas.. Vissa kommer man väldigt kort på och vissa kommer man längre. Men fordonsgas i GBG brukar man alltid komma långt på tycker jag..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

henrico wrote:Sen är ju detta med gas inte en helt exakt vetenskap, man vet ju faktiskt inte hur mycket biogas man kör på i alla lägen, ni på västkusten har väl ganska hög inblandning av naturgas i vissa lägen och borde få betydligt bättre effektivitet tack vara det? (Men sämre miljösamvete.)
Vår gas är alltid spetsad till att vara samma energiinnehåll som naturgas, oavsedd andelen biogas, så att man ska kunna jämföra priserna från gång till annan. Kör man däremot på ren biogas så kommer man inte komma lika långt på en tank.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Dr_Feelgood
Posts: 7
Joined: 2009-03-05, 15:18

Post by Dr_Feelgood »

Det är inte så att jag klagar på förbrukningen, min bil är "förmånsbil" så jag lider inte av bränsleförbrukningen då drivmedlet ingår... Tycker dock att marknadsföringen med 45mil per gastank kan vara missvissande, dock så läser jag här att folk har kört 60mil vilket är otroligt, he he :)
Återkommer med bensinförbrukningen om en vecka :)


/ Feelgood
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Dr_Feelgood wrote:Det är inte så att jag klagar på förbrukningen, min bil är "förmånsbil" så jag lider inte av bränsleförbrukningen då drivmedlet ingår... Tycker dock att marknadsföringen med 45mil per gastank kan vara missvissande, dock så läser jag här att folk har kört 60mil vilket är otroligt, he he :)
Återkommer med bensinförbrukningen om en vecka :)


/ Feelgood
Ja, din körsträcka verkar ovanligt kort.. Men det kan vara mycket som spelar in.. Körstil, stadskörning osv osv..

Enligt specen så drar bilen 7,25nm3 i stadskörning och du hade fått fram 8,34 inte såå stor skillnad.. Körstilen har nog stor inverkan i stadskörning..

Hur långt har din bil gått? Det är inte så att den är rätt ny, nya bilar brukar dra mer också..

Jag har inte så mycket att komma med då jag bara har min kollegas rapporter att gå efter.. Jag vill gärna ha egen erfarenhet innan jag kommenterar för mycket.. men efter helgen kommer jag ha det :)

Ja.. kollegan kom 612km eller något sådant på en tank.. men då var det ju bara motorvägskörning i 100km/h nästan hela sträckan.. O jag skall nog kunna bräcka honom :) Vänta bara...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

taz wrote: Ja.. kollegan kom 612km eller något sådant på en tank.. men då var det ju bara motorvägskörning i 100km/h nästan hela sträckan.. O jag skall nog kunna bräcka honom :) Vänta bara...
Att ni orkar... Jag tar hellre att jag bara kommer 450 km per tank och tar och leker med sonen i 1h30 minuter med tiden jag sparat.. :wink:

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

henrico wrote:
taz wrote: Ja.. kollegan kom 612km eller något sådant på en tank.. men då var det ju bara motorvägskörning i 100km/h nästan hela sträckan.. O jag skall nog kunna bräcka honom :) Vänta bara...
Att ni orkar... Jag tar hellre att jag bara kommer 450 km per tank och tar och leker med sonen i 1h30 minuter med tiden jag sparat.. :wink:

//H
Haha.. jag har betalt för restid och företaget betalar tyvärr inte mina fortkörningsböter så jag brukar hålla 115km/h på 110 väg vilket enligt min gps motsvarar 110km/h :)

Tyvärr är det ju så om man ligger 115km/h på motorvägen så kommer man ikapp bilar som kör långsammare och blir omkörd av bilar som kör snabbare då blir det lätt jobbigt när man åker långt.. så jag förstår min kollega som ligger 100km/h istället och slipper köra om så många bilar :)

När jag kör privat så är det andra regler som gäller :) då är det max 30km/h över hastighetsgränsen då jag blivit av med körkortet 2ggr hittils ;) .. så på vägen hem brukar jag ställa farthållaren på 90km/h på 70 väg och 95-110km/h på 90 väg... :) Beroende på trafik också då naturligtvis :)

Men det är ju också en liten sport att se hur långt man kommer på en tank :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply