Förbrukning Passat EcoFuel

David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by David »

Jag upplever ungefär samma efter byte till sommardäck, iofs Conti SportContact 3. Bränsleförbrukningen gick upp ca 10% utan skillnad i körstil. De låter lite mer också, men inte så farligt.

Angående BMW och run flat, jag valde mellan en 530D och A6 3.0 TDI i våras (det blev en A6 igen), men då sade säljaren att bara man säger till vid beställningen så får man vanliga däck. Tror också RunFlat-däcken blivit bättre.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by Danni »

Det är bra :) Får väl provköra både med och utan ifall jag ska köpa en sån. Nya 5-serien är så fruktansvärt, fruktansvärt fin. Fylls av ha-begär bara jag tänker på den, och jag är vanligen mer av en Audi-människa än BMW-människa. Antar att det var gamla 530d du jämförde med A6an? Audi kommer ju med en ny A6a i sommar också, så då blir det spännande att se om de kan trumfa BMWs strålande nya bil.

Antar att biogasmodeller i det närmaste är för mycket att hoppas på...
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by henrico »

Flera BMW-återförsäljare vägrar leverera bilarna med annat än runflat då mobilitetsgarantin inte gäller utan dem tydligen....

Jag har haft en Z4 och en 3-serie E91 och de där run-flat-däcken var verkligen horribla. Dels för att de var stötiga som sjutton över vägbulor och dessutom spårade de nåt galet. (Z4:an med 18"-are var snudd på farlig på dålig väg med runflat...)

.....härligt OT det här nu. :)
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by Danni »

Så, nya Bridgestone Turanza ER300 215/55/R16 påskodda idag. Intrycken hittills är goda - fortfarande en hel del buller, men mer basljud som mina öron lättare filtrerar bort, och inte alls samma ringande nästan metalliska ljud som jag fick av Michelinarna. Bilen känns också lite mer responsiv, stabilare och inte lika gummiaktig i styrningen, men det kan nog vara ganska subjektiva intryck. Har inte hunnit testa nån mer avancerad kurvtagning än - fälgarna är ju gott infettade, så man bör ta det lite lugnt det första, sa däcksnubben.

Nån som vill köpa en uppsättning lätt begagnade Michelin Energy Savers med forumrabatt? :) Kastar upp dem på Blocket annars...
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by Danni »

Yep, skillnaden är enorm. Tystare, stabilare, skönare att köra. Svårt att uttala mig om förbrukningen än, men det har känts som om den drar lite mer. Körde till Jönköping tur och retur, och det gick nästan en hel tank (kom ca 41 mil mellan tankningarna) men det säger inte så mycket, då tankarna på Michelinarna brukade variera mellan 38-45 mil...
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by taz »

Danni wrote:Jesus fucking christ! Hur lyckas du? Jag har kommit 53 mil, men då körde jag en längre sträcka i 80 km/h...

Jag är just nu också på väg mot en rekordtank - åt andra hållet. Sen jag satte på mina "lättrullande" sommardäck som inte verkar tillföra nåt annat än buller till bilen... Och verkligen inte bättre bränsleförbrukning... Har nu kört 13 mil och är redan nere på halv tank. Då får jag väl för säkerhets skull säga att jag varit väldigt otålig och ganska sugen på att ha en lite sportigare bil det senaste... :)
Jadu det är en bra fråga.. för jag låg ju kanske 5-10km/h över hastighetsgränserna på hastighetsmätaren... så jag körde ju inte direkt snålt.. Fattar det inte själv.. Fast när det var 110 väg så låg jag nog faktiskt i 110km/h tror jag.. men 90 så körde jag kanske 100 där det gick då...

Nu det senaste har det inte blivit så bränslesnålt.. hehe.. gasat rätt mycket..

Vad visar din färddator på "2" mätaren i genomsnittsförbrukning... Min brukar visa 3,9kg ... När jag hade gasat ordentligt (6 mil i mellan 140-200km/h så visade mätaren 4,6kg). Jag har nog aldrig varit nere i 3,8 dock.. Hastighetsmätaren visade 220km/h i nedförsbacke... de tyckte jag va kul... haha.. ;) Hittade en annan förare på motorvägen påväg hem från malmö att leka med... :) Hans bil var dock rätt mycket snabbare än min i acceleration... även i toppfart.. :) Men jag hängde på bra ändå..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by Danni »

Är det "1" som är snittförbrukning för nuvarande färden och "2" som är snittförbrukning för typ senaste 100 milen eller 99 timmarna eller vad det är?

Den som mäter över längre tid brukar iaf ramla runt mellan 5.0 och 5.2 kg. Mycket stadstrafik, men en hel del längre motorvägsresor av och till också. Den som mäter över kortare tid är nere under 4 ibland om jag kör sträckor på vägar med 70-90 i hastighet, men sällan under längre sträckor. På motorvägsresor brukar den ligga på kanske 4.5 (brukar ha farthållaren på 140). På senare tid har jag nog längtat tillbaks mycket till min förra mycket snabbare bil, för jag har kört sjukt hetsigt och ofta haft en snittförbrukning på 7-8 när jag kört till jobbet, in till stan, etc.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
adamski
Posts: 32
Joined: 2010-05-18, 22:47

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by adamski »

Hej, mitt första inlägg på forumet :D

Är nära en beställning och undrar över en sak. Just nu så bjuder VW på R-line. I r-line, tillsammans med EcoFuel, ingår det lättmetallfälg ”Omanyt” 7½ J x 17" med 235/45 R17-däck. Påverkas förbrukningen negativt med dessa däck jämfört med orginaldäck? Och hur mycket i så fall?

/Adam
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by Danni »

Ökad bredd och vikt på däck+fälg kommer alltid öka förbrukningen. Det är min högst ovetenskapliga och personliga åsikt att skillnaden är försumbar i relation till andra faktorer, såsom körstil. Dessutom är det ganska troligt att bodykitet och förändringarna i grillen som kommer med R-line kan påverka bränsleförbrukningen också. Inget av det här är nåt som hade fått mig att undvika ett gratis R-linepaket. Det lyfter verkligen bilens utseende.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
adamski
Posts: 32
Joined: 2010-05-18, 22:47

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by adamski »

Danni wrote:Ökad bredd och vikt på däck+fälg kommer alltid öka förbrukningen. Det är min högst ovetenskapliga och personliga åsikt att skillnaden är försumbar i relation till andra faktorer, såsom körstil. Dessutom är det ganska troligt att bodykitet och förändringarna i grillen som kommer med R-line kan påverka bränsleförbrukningen också. Inget av det här är nåt som hade fått mig att undvika ett gratis R-linepaket. Det lyfter verkligen bilens utseende.
Jag är lite på den linjen med. EcoFuel får annorlunda däck tillsammans med R-line jämfört med R-line tillsammans med andra modeller. Antagligen så har VW tänkt på att inte öka förbrukningen för mycket för EcoFuel.

Och så har jag en fråga till på temat förbrukning. Det verkar som att de flesta här väljer bilen med automatlådan. Är det pga att det sänker förbrukningen eller har den några andra fantastiska egenskaper? Jag föredrar nämligen manuell.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by henrico »

adamski wrote: Och så har jag en fråga till på temat förbrukning. Det verkar som att de flesta här väljer bilen med automatlådan. Är det pga att det sänker förbrukningen eller har den några andra fantastiska egenskaper? Jag föredrar nämligen manuell.
För mig är det flera anledningar.

1. Främst för att DSGn maskerar att det är så pass lite effekt i motorn. Det skulle bli ett j-a vevande med manuell låda för att kugga ned vid omkörningar och om man kör motorväg där det är kuperat t.ex.
2. Bränsleförbrukningen
3. Kör mycket i stad och det är helt enkelt oerhört praktiskt med automatväxlad.

Sen är ju faktiskt inte DSG en auto. Det är ju en automatiskt växlad manuell låda med två kopplingar. Jag har alltid kört manuellt tidigare (förvisso mycket motorstarkare bilar) men jag vande mig otroligt snabbt vid DSG och är väldigt nöjd med den.
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by taz »

henrico wrote:
adamski wrote: Och så har jag en fråga till på temat förbrukning. Det verkar som att de flesta här väljer bilen med automatlådan. Är det pga att det sänker förbrukningen eller har den några andra fantastiska egenskaper? Jag föredrar nämligen manuell.
För mig är det flera anledningar.

1. Främst för att DSGn maskerar att det är så pass lite effekt i motorn. Det skulle bli ett j-a vevande med manuell låda för att kugga ned vid omkörningar och om man kör motorväg där det är kuperat t.ex.
2. Bränsleförbrukningen
3. Kör mycket i stad och det är helt enkelt oerhört praktiskt med automatväxlad.

Sen är ju faktiskt inte DSG en auto. Det är ju en automatiskt växlad manuell låda med två kopplingar. Jag har alltid kört manuellt tidigare (förvisso mycket motorstarkare bilar) men jag vande mig otroligt snabbt vid DSG och är väldigt nöjd med den.
Ja.. Har man väl köpt "automat" en gång så vill man inte vara utan den sen.. hehe.. Jag har inte haft så många bilar.. Hade först en Volvo S40 2.0T med manuell låda. Sen blev det en Volvo S60 Bi-Fuel med automat.. Det var då jag blev såld på automatlåda.. Sen blev det som bekant Passat med automat... :) En nackdel med DSG lådan.. Om man har lite för bråttom när man kör så tycker jag att den kan kännas långsam och ryckig i växlarna.. Den hinner inte riktigt med i tempot.. Men det är en väldigt liten nackdel i förhållande till fördelarna :) Långsamheten märker man också av om man startar från stillastående.. Vill man försöka komma iväg fortare så blir det nästan hjulspinn...

Jag väljer automat främst för att lådan är otroligt bra när man sitter i köer osv..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by taz »

Danni wrote:Är det "1" som är snittförbrukning för nuvarande färden och "2" som är snittförbrukning för typ senaste 100 milen eller 99 timmarna eller vad det är?

Den som mäter över längre tid brukar iaf ramla runt mellan 5.0 och 5.2 kg. Mycket stadstrafik, men en hel del längre motorvägsresor av och till också. Den som mäter över kortare tid är nere under 4 ibland om jag kör sträckor på vägar med 70-90 i hastighet, men sällan under längre sträckor. På motorvägsresor brukar den ligga på kanske 4.5 (brukar ha farthållaren på 140). På senare tid har jag nog längtat tillbaks mycket till min förra mycket snabbare bil, för jag har kört sjukt hetsigt och ofta haft en snittförbrukning på 7-8 när jag kört till jobbet, in till stan, etc.
Japp det stämmer. 999 mil eller 99 timmar tror jag det är.. Eller nått sånt.. Idag när jag körde till jobbet så visade 1:an medelförbrukning på 3,5kg .. Rätt lågt.. Lite trafik och jämn hastighet :) Har 30km till jobbet sen tar sambon över och kör 22km till sitt jobb :) Samåkning..

Min kollega har noterat att över 110-120 så börjar bilen dra mycket mer bränsle.. Förmodligen pga att den lilla motorn får jobba extra...

Har du nån gång noterat olje tempen på din bil när du kört fort? .. Vet nån vad max temperaturen bör vara?.. Min var uppe i 110 grader efter ett tufft pass... Normalt ligger den runt 90-95 grader tror jag..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by henrico »

taz wrote:
henrico wrote:Långsamheten märker man också av om man startar från stillastående.. Vill man försöka komma iväg fortare så blir det nästan hjulspinn...
Jag skulle nog säga att det inte beror på att den är långsam - snarare att 1:an är lite väl "kort" med tanke på hur långt ned vridet finns. Den kunde gått varit lite högre utväxlad för att undvika rivstarter.... (Inte minst med vinterunderlag)

Jag har också noterat att den börjar dra rejält mycket mer över 115-120. Men så fort kör man ju aldrig... :roll:

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by taz »

henrico wrote:
taz wrote:
henrico wrote:Långsamheten märker man också av om man startar från stillastående.. Vill man försöka komma iväg fortare så blir det nästan hjulspinn...
Jag skulle nog säga att det inte beror på att den är långsam - snarare att 1:an är lite väl "kort" med tanke på hur långt ned vridet finns. Den kunde gått varit lite högre utväxlad för att undvika rivstarter.... (Inte minst med vinterunderlag)

Jag har också noterat att den börjar dra rejält mycket mer över 115-120. Men så fort kör man ju aldrig... :roll:

//H
Ja exakt du har rätt.. Om man inte har så bråttom iväg så tror jag den startar på 2:an.. Trycker man ner gaspedalen lite mer så växlar den ner till 1:an och då blir det fart... ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by Danni »

Jag tycker DSG-lådan verkligen höjer upplevelsen. Den ser till att man har kraft när man vill och behöver ha kraft, och i övrigt håller den färden tyst och smooth. Kan inte klaga på att den är direkt seg. Vad jag kan anmärka på är att om man är lite velig - gasar, släpper upp gasen, går på gasen igen - så är den ofta lite slö med att börja driva framåt igen. Jag tror den kopplar ur eller nåt mellan dessa lägen. Är man bara tydlig med vad man vill tycker jag den reagerar blixtsnabbt på vad man är ute efter. Vill man ha direktrespons även vid tvära förändringar i gaspådraget så funkar sportläget bättre, förresten - då jobbar den snabbare men också ryckigare.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Re:

Post by aiskylos »

Mr HV wrote:Jag har kört ungefär 700 mil med Passaten nu och snittförbrukningen ligger på 4,5 kg/100 km.
Exakt samma på min touran, har kört ca 1500 mil, mycket blandat med mest korta turer mellan dagis, jobbet, shopping etc. Få långturer - det blir en del riktiga långa i sommar dock, rapport kommer!
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
Post Reply