Förbrukning Passat EcoFuel

torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

henrico wrote:Jag tar hellre att jag bara kommer 450 km per tank och tar och leker med sonen i 1h30 minuter med tiden jag sparat..
Jag tar hellre att jag kommer 612 km på en tank och överhuvudtaget kommer hem till min son...
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

taz wrote: Haha.. jag har betalt för restid och företaget betalar tyvärr inte mina fortkörningsböter så jag brukar hålla 115km/h på 110 väg vilket enligt min gps motsvarar 110km/h :)
Det förstår jag helt! Jag har ingen sån lyx utan jag jobbar 24 timmar om dygnet till fast lön... :-)
taz wrote: När jag kör privat så är det andra regler som gäller :) då är det max 30km/h över hastighetsgränsen då jag blivit av med körkortet 2ggr hittils ;) .. så på vägen hem brukar jag ställa farthållaren på 90km/h på 70 väg och 95-110km/h på 90 väg... :) Beroende på trafik också då naturligtvis :)
Resonnerar likadant... Framförallt så kör man ju situationsanpassat.. Jag kör aldrig för fort på 30-väg eller när det är mycket trafik, men att t.ex. köra 70 på Essingeleden är ju rent ut sagt trafikfarligt när det flyter på.

...sen har jag aldrig ens fått en fortkörningsböter faktiskt.

Ska bli väldigt intressant att se vad du säger om förbrukningen på Passaten, du kommer ju bli en perfekt labbperson eftersom du tydligt kommer se skillnaden på förbrukning när du kör privat och när du kör inom jobbet -- mycket intressant!
taz wrote:Men det är ju också en liten sport att se hur långt man kommer på en tank :)
Visst är det.. Samtidigt känns det lite lönlöst att jaga siffror när man alltid ska jämföra med er på västkusten och er spetsade fulgas som man kan köra så oerhört långt på jämfört med oss miljömuppar med vår naturliga sumpgas -- Kunde inte hålla mig.. :p

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

henrico wrote: Det förstår jag helt! Jag har ingen sån lyx utan jag jobbar 24 timmar om dygnet till fast lön... :-)
Asså du har förhandlat bort övertid o sånt? Men då har du iaf 5 extra semesterdagar då? :) Eller du kanske är egen företagare?
henrico wrote: Resonnerar likadant... Framförallt så kör man ju situationsanpassat.. Jag kör aldrig för fort på 30-väg eller när det är mycket trafik, men att t.ex. köra 70 på Essingeleden är ju rent ut sagt trafikfarligt när det flyter på.

...sen har jag aldrig ens fått en fortkörningsböter faktiskt.

Ska bli väldigt intressant att se vad du säger om förbrukningen på Passaten, du kommer ju bli en perfekt labbperson eftersom du tydligt kommer se skillnaden på förbrukning när du kör privat och när du kör inom jobbet -- mycket intressant!
Nä fortkörningsböter får man ofta när vägarna inte är så trafikerade, poliserna står ju sällan o tar hastigheten när folk kör till o från jobbet utan de står imellan eller efter dessa tider tyvärr :)
henrico wrote: Visst är det.. Samtidigt känns det lite lönlöst att jaga siffror när man alltid ska jämföra med er på västkusten och er spetsade fulgas som man kan köra så oerhört långt på jämfört med oss miljömuppar med vår naturliga sumpgas -- Kunde inte hålla mig.. :p
Hehe sant sant... Men jag tankar så ofta jag kan biogas istället.. När jag är ute o kör så brukar det ju oftast vara biogas man tankar..

982,5 nm3 Biogas har jag tankat jämfört med
2863,75 nm3 Naturgas
487 Liter Bensin..
34% Biogas .... Den siffran kommer förmodligen stiga när jag får ny bil då man lättare kan tanka på ställen med biogas när man är ute o kör o har längre räckvidd :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Men när du skriver att du har tankat 2863,75 Nm3 naturgas så menar du egentligen fordonsgas som vars halt biogas är okänd, men mycket väl kan vara väsentlig, eller hur?
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Danni wrote:Men när du skriver att du har tankat 2863,75 Nm3 naturgas så menar du egentligen fordonsgas som vars halt biogas är okänd, men mycket väl kan vara väsentlig, eller hur?
Ja det är sant :) Men frågan är hur mycket den innehåller :) Har hört nån siffra på 50% ? .. Men det vet man ju inte .. Så ja.. man kanske kan säga att jag har tankat minst 50% Biogas i min bil då :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

taz wrote: Asså du har förhandlat bort övertid o sånt? Men då har du iaf 5 extra semesterdagar då? :) Eller du kanske är egen företagare?
Förhandlat och förhandlat... Det ingick så att säga, men det är självvalt och jag är välkompenserad och klagar inte. Det är fritt även om det blir en del 70-timmarsveckor...
taz wrote: 34% Biogas .... Den siffran kommer förmodligen stiga när jag får ny bil då man lättare kan tanka på ställen med biogas när man är ute o kör o har längre räckvidd :)
Som Danni redan kommenterat så är det ju även biogas i fordonsgasen..

Överlag blir jag lite irriterad på att man inte får reda på energiinnehållet / hur miljövänlig man är på något sätt. Det blir ju väldigt svårt att veta om bilen drar mycket för att den "mår dåligt"/man kör dåligt eller om det bara är så att gasen hade lågt energiinnehåll..

Men, men, det får man leva med.

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

henrico wrote:Överlag blir jag lite irriterad på att man inte får reda på energiinnehållet / hur miljövänlig man är på något sätt. Det blir ju väldigt svårt att veta om bilen drar mycket för att den "mår dåligt"/man kör dåligt eller om det bara är så att gasen hade lågt energiinnehåll..
På alla mackar jag tankat på hittills (bara FordonsGas, dock) så har det stått ett jämförpris "per motsvarande bensinliter". Faktorn mellan priset per Nm3 och jämförpriset har alltid varit antingen 1,1 eller 1,25, och har indikerat energiinnehållet. 1,1 = samma energiinnehåll som biogas medan 1,25 = samma energiinnehåll som naturgas. T.ex. kostar fordonsgasen i Göteborg just nu 12,75 kr / Nm3 med ett jämförpris på 10,20 kr / motsvarande bensinliter, vilket ger en omräkningsfaktor på 12,75 / 10,20 = 1,25.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

taz wrote: Ja det är sant :) Men frågan är hur mycket den innehåller :) Har hört nån siffra på 50% ? .. Men det vet man ju inte .. Så ja.. man kanske kan säga att jag har tankat minst 50% Biogas i min bil då :)
Biogas som körs in i Naturgas nätet spetsas med Gasol för att få samma energiinnehåll som Naturgas så det skall inte ha någon avgörande betydelse förbrukningsmässigt hur mycket biogas kontra Naturgas Fordonsgasen innehåller, när man tankar på en station ansuten till gasnätet. En station som är fristående däremot tankar man oftast Naturgas eller biogas här kan det däremot skilja åt men som Danni skrev framgår det av jämförelsepriset.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by Danni »

Nu har jag kört en rekordtank! Strax över 48 mil räckte den. Och detta efter att jag bytt från mina Michelin Energy Saver till X-Ice.

Ett par omständigheter gjorde väl att den gick lite längre än vanligt... Dels så var bensintanken i stort sett tom, vilket innebär mindre vikt att köra runt med än tidigare. Dels så går den lite längre på bensin vid varje start. Men 48 mil känns fortfarande strongt. Det var inte direkt någon särskild ecodriving, förutom att jag tog en långresa då jag faktiskt höll hastighetsgränserna.

Idag tankade jag också på bensin för första gången sen första uppfyllningen när jag fick bilen. Ca 1200 mil på de första 30 litrarna.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by Danni »

Rekordtank igen! 53 mil på en tank! En långresa i rejält snöoväder över jul gjorde susen. I och för sig lär snömodden i sig ökat förbrukningen, men vi höll 60-80 km/h i nästan 40 mil.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
TaxiDirAB
Posts: 3
Joined: 2009-12-23, 22:43

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by TaxiDirAB »

Har just kört min första fulla gastank och jag kom 49 mil på den:) Så det ska bli kul o se hur långt jag kommer när motorn är inkörd oxå, ska väl tillägga att jag kör landsorts taxi så det blir inga köer osv:)
Jörgen
Posts: 8
Joined: 2009-05-04, 09:29

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by Jörgen »

Har nu kört 2500 mil (inkl trip till Spanien i somras) sen 1 Juni Med Passaten. Idag stod tripmätaren på 54,2 mil när gasen tog slut. Nytt rekord för mig. Blandad körning både i stan och på motorväg. Viss skillnad mot mina tidigare V70 Bifuel:-)
VW Passat Ecofuel DSG 09 Svart
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by lubbis »

Lite siffror på min förbrukning efter 405 mil med Passat -10 DSG uttagen 2009-12-04

266,65 NM3 (0,66Nm3/mil) borde bli 213,32 kg (0,53kg/mil)

Till det så kommer bensin 58,48 liter men då har jag bensinvärmare som får gå en hel del.

Räknar man i pengar så har gasen kostat 7,29 kr/mil och totalt med bensin 9,07 kr/mil.

Om jag försöker räkna bort kostnaden för bensinvärmaren så hamnar man på ca 8,20 kr/mil.

Jämfört med diesel så är det bara subventionen samt att man får milersättning som för bensin som gör att det ekonomiskt går ihop jämfört med diesel.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by taz »

Hmm fattar inte hur ni kör igentligen.. hehe.. Jag kommer ca 53 mil på varje gastank och då gasar jag gärna på ordentligt ibland också med sportläge på slingrig 70 väg... Men det kan vara att jag inte åker till jobbet på motorväg utan det är 30-70-80-90-70 väg :) Men när jag kör långa sträckor så är det ju motorväg.. ligger då 120-130 på mätaren (113-123 i verkligheten). Mitt rekord på en gastank kommer jag inte ihåg nu exakt.. Men jag har kommit över 55 mil flera gånger.. Tror det är runt 57 mil.
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Maga
Posts: 10
Joined: 2010-01-02, 14:13

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by Maga »

Hejsan
Nyckeln heter körteknik. Jag väntar på min EcoFuel för leverans den sista veckan i April och jag ska se om jag köra 60 mil med den på gas Jag är en stor BMW fantast sedan tidigare och jag har kört senast i helgen med en BMW 328i Helsingborg-Stockholm och tillbaka på 0,76L/milen med en 2,8liters rak sexa. Visst, i det vädret körde jag runt 110-130km/h, men det var runt -20ºC-25ºC långa sträckor. Nyckeln är också högt ringtryck och inte för breda däck och inte bromsa i onödan och planera körningen. Min andra BMW 530i kan jag köra om jag vill på ca 0,75l/mil vid landsväg och planerad körning. Bryr jag mig inte på körningen ligger den lätt på 0,9-0,95liter milen.
Ha en bra kväll!
Mvh
Magnus
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by lubbis »

Ser att du bor i Göteborg så jag antar att du kör med naturgas och därmed får mer kräm/kg dvs kommer längre än i Linköping där det är 100 % biogas.
taz wrote:Hmm fattar inte hur ni kör igentligen.. hehe.. Jag kommer ca 53 mil på varje gastank och då gasar jag gärna på ordentligt ibland också med sportläge på slingrig 70 väg... Men det kan vara att jag inte åker till jobbet på motorväg utan det är 30-70-80-90-70 väg :) Men när jag kör långa sträckor så är det ju motorväg.. ligger då 120-130 på mätaren (113-123 i verkligheten). Mitt rekord på en gastank kommer jag inte ihåg nu exakt.. Men jag har kommit över 55 mil flera gånger.. Tror det är runt 57 mil.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by henrico »

taz wrote:Hmm fattar inte hur ni kör igentligen.. hehe.. Jag kommer ca 53 mil på varje gastank och då gasar jag gärna på ordentligt ibland också med sportläge på slingrig 70 väg...
Testa biogas och en j-a massa kökörning i Stockholm så kommer du förstå.... Ingen ecodriving i världen som får dig att klara 53 mil. :-)

Mitt max är ca 50 mil när jag tankade naturgas i Sundsvall i somras, men då var det varmt och AC:n gick mycket samt mestadels 125 på farthållaren, så att snitta 53 på naturgas låter väl rimligt?

//H
Passat Ecofuel DSG '09
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by David »

Sen verkar det som att man i Stockholm aldrig får i lika mycket gas som på vissa andra orter. Kör jag in till Kista eller Solna, de mackar jag oftast tankar på, med tom gastank så får jag i runt 25-26 nm3, så det verkar som att tanken aldrig blir mer än 85%-90% full.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by Danni »

Hoho, jag kommer i snitt runt 43 mil per tank på vår högenergiska fordonsgas härnere. Kroniskt tung högerfot? Jag vet inte, men nåt är det.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
TaxiDirAB
Posts: 3
Joined: 2009-12-23, 22:43

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by TaxiDirAB »

Har lyckats komma 56 mil på blandad körning men skall nämna det att pumpen i Skara var på bra humör o tryckte i 35 kg den dagen...
Maga
Posts: 10
Joined: 2010-01-02, 14:13

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by Maga »

Hej, första förbrukningssiffrorna och lite rapport om bilen.
Då har jag avverkat de första 52.2 milen i helgen. Nollade trippmätaren vid första tankningen och färddatorn visar på 0.46kg CNG/mil med gasen, mest landsvägskörning med en del mil i stadsmiljö också. Kostnad efter att företaget står för privata milen och läggs på min inkomst, så blir min totala kostnaden 4.05kr/milen i gaskostnad. Fordonsgas 11.10kr/m³. Helt OK tycker jag! Jag har manuell låda och jag övar på att hoppa över vissa växlar utan att komma för djupt i varvtal (vridmoment) till nästa växel. Har några av Er upplevt att de går snålare när de är inkörda eller det är bara gamla skrönor. Har aldrig ägt en ny bil tidigare. Mycket nöjd med R-line paketet, furutom däcken som är för breda och lite bullriga. Biscaya blue blev djävulskt snyggt och många kommer fram och kollar på bilen. Istället för 235/45R17 skulle det legat på 215/50R17 däck. Idiotiskt med så tunga och breda däck. Dynaudio stereon är helt otrolig också. Låter bara bättre ju högre man spelar och ingen tillstymmelse till distorsion på mycket höga volymer. Där finns inte ens laudness på spelaren, vilket är grymt imponerande (behövs verkligen inte heller). Helt klart värt pengarna. Är det ingen körmaskin, så får man njuta av annat.
Väl mött gasbilsägare och jag är på det stora hela mycket nöjd med bilen än så länge! Family paketet var också klockrent för barnen. De sitter perfekt och mycket säkert nu med krockkuddar bak också. Mer kan man inte göra för de små liven.
Mvh
Magnus
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by taz »

Nytt rekord på gas.. 62,3 mil på gas :) Sträckan Kungsbacka-Sandviken-Kungsbacka .. Hade jag inte haft bråttom så kunde jag kört under hastighetsbegränsningen och förmodligen kommit någon mil till...

Detta var med vinterdäck (dubbfria) och ett tryck på 2,7kg i däcken utan någon last i bilen (förutom resväska, full bensintank och mig själv).
Gasen för rekordet tankades på tankstationen i Kungsbacka (Fordonsgas).
Rekordet togs den 17:e-19:e Mars.
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by Danni »

Jesus fucking christ! Hur lyckas du? Jag har kommit 53 mil, men då körde jag en längre sträcka i 80 km/h...

Jag är just nu också på väg mot en rekordtank - åt andra hållet. Sen jag satte på mina "lättrullande" sommardäck som inte verkar tillföra nåt annat än buller till bilen... Och verkligen inte bättre bränsleförbrukning... Har nu kört 13 mil och är redan nere på halv tank. Då får jag väl för säkerhets skull säga att jag varit väldigt otålig och ganska sugen på att ha en lite sportigare bil det senaste... :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by henrico »

Jag vet verkligen INGEN som är nöjd med de där energy saver däcken... Kass ljudnivå och SÄMRE bränsleförbrukning....

Har åkt med en kollegas bil och mina 17"-are är verkligen markant tystare.

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Förbrukning Passat EcoFuel

Post by Danni »

henrico wrote:Jag vet verkligen INGEN som är nöjd med de där energy saver däcken... Kass ljudnivå och SÄMRE bränsleförbrukning....

Har åkt med en kollegas bil och mina 17"-are är verkligen markant tystare.

//H
Jag fick nog och beställde nya på dackonline.se igår. Blev en uppsättning Bridgestone Turanza ER300, 215/55/R16. Verkar vara grymma däck, så jag har höga förhoppningar. Funderar på var jag ska göra av de gamla däcken. De är inte använda en hel säsong ens, men vettesjutton om man pallar kränga ut dem på Blocket. Nån här som vill köpa en uppsättning nästan nya fruktansvärt dåliga energispardäck? :)

Tråkigt av VW att förstöra en annars så bra bil med dåliga däck. Har hört om fler som gör detsamma för övrigt - provsatt en BMW 530d häromveckan och blev så makalöst sugen att det liknar ingenting, men ryktet säger att de RunFlat-däck BMW numera envisas med ska suga råttpung (och nu blir jag nog hängd av övriga på det här forumet för att ens överväga diesel :)).
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Post Reply