Volvo? Caddy Life? eller...

Post Reply
TaxiFredrik
Posts: 1
Joined: 2006-06-18, 19:38

Volvo? Caddy Life? eller...

Post by TaxiFredrik »

Hej hopp! Är ny här. Jag är taxiåkare och äger en en dieselvolvo som jag är mycket nöjd med, helt otroligt låg förbrukning. Jag håller inte jättebra koll men har iaf kört 120 mil på en tank. Men måste nu skaffa en till bil, en gasdriven sådan. Säger landstinget. Har vunnit en upphandling men kravet var gasbil. (Kommunen tillverkar biogas som de vill sälja...) Nu är det ju bara det att det inte finns så många märken och modeller att välja mellan. Helst ska den ha automat, stora tankar/låg förbrukning och vara lämplig för äldre personer att stiga i och ur i. Nån som har koll på om nya modeller är på G? Har kollat på Caddy Life. Den har bra räckvidd men endast manuell låda och sätena är för högt upp. Volvo har dålig räckvidd, man kör minst 20 mil per dag. Mercedes E-klass är snordyra och finns bara som sedan. Nått tips? :)
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jag tittade på http://www.miljofordon.se/latta/ och Opel Zafira kommer litet längre än Volvo på en fyllning. Å andra sidan kommer inte Zafira förrän i september stod det.

Jag är mycket belåten med Volvo. Tankning så där en gång om dagen knappt åker du på, men man åker skönt... :wink:
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Hej TaxiFredrik,

precis som åsa sa, ta en koll på ww.miljofordon.se, där finns alla modeller som säljs i Sverige. Även miljofordon.com finns som alternativ.

Tyvärr är räckvidden ganska kort för samtliga gasbilar, Opels modeller är överlag bäst. Utöver Zafiran så ska även en ny gasAstra vara påväg, det ryktas även om en turbomodell av Zafiran.

Annars väntar vi nog alla på att få se hur gasstödet blir i Volvos nya storbilsgeneration (som börjar med S80n).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag tänkte föreslå Opel Combo 1.6 CNG men den tycks inte gå att få med automatlåda ser jag nu. :?
olleh1
Posts: 26
Joined: 2005-10-03, 15:43

Post by olleh1 »

Du kan ju sätta in en extra gastank i bagageutrymmet på en V70. Det har någon på det tyska forumet fått utfört på sin nya V70. Då får du ju ungefär fördubblad räckvidd. http://www.gibgas-forum.de/read.php?f=13&i=1023&t=1023
Olle - S80 Bi-fuel
User avatar
lary
Posts: 30
Joined: 2005-10-16, 13:17
Location: Västerås

Flera andra taxibolag kör på biogas

Post by lary »

Hej,

Ett tips är ju att lyssna med några av de taxiåkare som redan nu kör på fordons/biogas. Jag har själv åkt med flera sådana. I Helsingborg tinns några åkare och Taxi Västerås har någon bil vet jag. De jag har åkt med har kört Volvo V70 Bi-Fuel, men det kan ju fakiskt vara en slump. Jag pratade med en av taxiåkarna i Helsingborg och han var nöjd med bilen och tyckte att det fungerade bra räckviddsmässigt.

Räckvidden för gas har som du kanske sett i en annan diskussionstråd mycket med de tankställen du har i din närhet att göra. Kolla gärna det innan, så du inte blir besviken. Med en Volvo V70 finns ju lite mil "i reserv" på bensin om det kniper.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Flera andra taxibolag kör på biogas

Post by taz »

lary wrote:Hej,

Ett tips är ju att lyssna med några av de taxiåkare som redan nu kör på fordons/biogas. Jag har själv åkt med flera sådana. I Helsingborg tinns några åkare och Taxi Västerås har någon bil vet jag. De jag har åkt med har kört Volvo V70 Bi-Fuel, men det kan ju fakiskt vara en slump. Jag pratade med en av taxiåkarna i Helsingborg och han var nöjd med bilen och tyckte att det fungerade bra räckviddsmässigt.

Räckvidden för gas har som du kanske sett i en annan diskussionstråd mycket med de tankställen du har i din närhet att göra. Kolla gärna det innan, så du inte blir besviken. Med en Volvo V70 finns ju lite mil "i reserv" på bensin om det kniper.
Ja exakt.. I göteborg ser man nästan bara Bi-Fuel taxi bilar. Skulle det inte vara Bi-Fuel så är det en dieselbil.. Taxi Göteborg kör med Volvo V70 Bi-Fuel. Men som sagt. Det blir ju till att tanka efter ca 25mil..

När jag körde bil i helgen så hade jag åkt 31,5 mil innan jag tankade o då va mätaren precis nere på det röda. Så jag hade nog kommit runt 35 mil på den gastanken.... Så allt beror på hur man kör..
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

olleh1 wrote:Du kan ju sätta in en extra gastank i bagageutrymmet på en V70. Det har någon på det tyska forumet fått utfört på sin nya V70. Då får du ju ungefär fördubblad räckvidd. http://www.gibgas-forum.de/read.php?f=13&i=1023&t=1023
E du bra på tyska o kan översätta åt mig? :D Hade varit kul med en extra tank i bilen! :)
StrefanA
Posts: 5
Joined: 2005-10-13, 13:52

Post by StrefanA »

http://www.gibgas-forum.de/read.php?f=13&i=1173&t=1023

Hej culpepper,

inbyggnad av tillsatstanken (90 liter) har inkl. Bilprovningsgodkännande kostat 1400 Euro. Är helt klart en hel massa pengar men det har (lönat sig/varit värt det) för mig. På italiensemestern behövde jag bara tanka 3 gånger vilket var skoj/bra. Max räckvidd än så länge 447 (!) km, max fyllning 30,5 kg. Ögonen ramlade nästan ur huvudet på tankkillen, ansiktet var (sevärt/en syn)!

Tanken efterutrustad av en fackverkstad som jag gärna skickar som PN (PM kanske?)

Hälsningar
SparFuches

Autor: SparFuches
Datum: 13.08.06 20:15

Hallo culpepper,

der Einbau des Zusatztanks (90Liter) hat inkl. TÜV-Abnahme 1.400,-€ gekostet. Ist sicher ne Menge Geld, hat sich für mich aber doch gelohnt. Im Italienurlaub brauchte ich nur 3x tanken, war schon toll. Maximale Reichweite bisher waren 447 (!) km, maximale Füllmenge 30,5 kg. Dem Tankwart wären fast die Augen aus dem Kopf gefallen, das Gesicht war schon sehenswert!!!
Nachgerüstet hat den Tank ein Fachbetrieb, kann ich gern als PN schicken.
Gruß
SparFuches

Hello more culpepper, the installation of the auxiliary tank (90Liter) cost inclusive doing V acceptance 1,400, -?. If surely ne quantity is money, for me was worthwhile oneself however nevertheless. In the Italy vacation I needed to refuel only 3x, was already mad. Maximum range so far were 447 (!) km, maximum amount of filling 30.5 kg. The service-station attendant would be nearly the eyes by heart please, the face were already worth seeing!!! Re-tooled the tank a specialized enterprise, can I as pns send. Greeting SparFuches
Post Reply