Volkswagen GOLF Variant som Gasbil

Post Reply
Kikon
Posts: 10
Joined: 2008-10-05, 14:52

Volkswagen GOLF Variant som Gasbil

Post by Kikon »

Jag satt och skummade igenom annonser på bytbil.com och hittade denna Golf Variant (senaste modellen) som gasbil: http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/v ... AAAAAAAAAA__!

Förlåt mig om jag missat något men jag har då aldrig sett denna versionen av variant som gasbil förut...dessutom till ett pris som till och med vi vanliga dödliga skulle kunna mäkta med :)

Någon som vet vart den kan vara byggd?
Har en törstig Pegga 307 men nästa bil blir en med gas i...
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Säker på att den är avsedd för gas?
Hittade dessa Biogas bilar från SAAB när jag gjorde en sökning igår.

http://www.ciao.se/Bilar_5037_2-biogas-saab

Kollade på regnumret och visst är den registrerad för Naturgas dock framgick inte vilken som eventuellt byggt om den.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Kikon
Posts: 10
Joined: 2008-10-05, 14:52

Post by Kikon »

Ganska säker...
1: Det står "naturgas" i bilens beskrivning
2: Kollar man på alla bilderna så är det en bild på gas påfyllningsnippeln...samt att golvet i lastutrymmet är förhöjt.

..den borde vara anpassad för gasdrift...
Har en törstig Pegga 307 men nästa bil blir en med gas i...
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Snabbsökte på VW hemsidor utan hitta en modern uppföljare till Golf Variant Bifuel - om den finns från fabrik i 2008 års program måste de ha dolt den väl.

Kan den vara efterkonverterad när det fortfarande var ny innan den togs in till Sverige??

Kollade bilregistret, den är producerad 2007-10 men i trafik i Sverige först 2008-10-10 och klassad som miljöbil med tilläggsinformationen 4 x 25 liter naturgastankar.

Förbrukning angavs både för bensin och naturgas :

Drivmedel 1: BENSIN
Bränsleförbrukning, l/100km, blandad körning: 7,4
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 176,0
Bränsleförbrukning, l/100km, landsvägskörning: 6,0
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 143,0
Bränsleförbrukning, l/100km, stadskörning: 9,9
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 235,0
Röktäthet, M-1:

Kolmonoxid, CO: 0,7590 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0410 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0660 G/KM

Drivmedel 2: NATURGAS
Bränsleförbrukning, l/100km, blandad körning: 7,6
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 137,0
Bränsleförbrukning, l/100km, landsvägskörning: 5,6
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 108,0
Bränsleförbrukning, l/100km, stadskörning: 11,2
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 188,0
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Vilket scoop! Men som sagt så undrar man ju vem som gjort konverteringen. Priset måste väl ändå vara exkl moms? En ny Golf Variant Trendline 1.6 Multifuel (E85) med Premiumpaket kostar 188 900 kr (inkl. moms). En gaskonvertering brukar ju gå lös på runt 30-40 tusen.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Göran wrote:Kollade på regnumret och visst är den registrerad för Naturgas dock framgick inte vilken som eventuellt byggt om den.
Jag lyckas inte läsa regnumret på de små suddiga bilderna. Är du helt säker? När jag kollar den sidan hittar jag fler konstiga "biogas"-bilar, till exempel V50 2.0F. Det är inte den vanliga sammanblandningen mellan biogas och etanol det handlar om?
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Regnumret står i annonsen. Ingen tvekan om att det är en gasbil.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Kikon
Posts: 10
Joined: 2008-10-05, 14:52

Post by Kikon »

Klickar man på länken jag postade i första inlägget så är nu objektet borttaget..

då kan man ju unda om dom...sålde den direkt...eller la ut bilen på bytbil.com av misstag (kanske är något som är under utveckling)...eller om priset va på tok fel..
Har en törstig Pegga 307 men nästa bil blir en med gas i...
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Bilhandlaren har den kvar på sin sida under begbilar och deras sida inkluderar egentligen bara en frame med data från Bytbil.com så visst finns den kvar. Dock inte på originallänken från ovan.

http://www.rogerperssonbil.se/

http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=0 ... BEBDD&look
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

I inlägget från Göran som jag citerar finns en länk till en biogasbil från Saab. Det är den som jag är skeptisk till.
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

torkel wrote:I inlägget från Göran som jag citerar finns en länk till en biogasbil från Saab. Det är den som jag är skeptisk till.
Inom Trollhättans stad hade man biogassaabar ett tag. Dock tror jag den allmänna uppfattningen om gasdriften på just de bilarna var ganska dålig. De var slöa och krånglade mycket.
Dessa bilar gick senare till försäljning genom SAAB ANA och då var bla. min fru där och kollade. T.o.m. försäljaren sa att man nog inte skulle köpa saabs gasvariant just pga. den bristfälliga tekniken, dock var han helt övertygad om att biogas var det absolut bästa bränslet framför etanol(!) och snåla dieslar.

Tror inte att det tillverkats speciellt många gassaabar...
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

torkel wrote:I inlägget från Göran som jag citerar finns en länk till en biogasbil från Saab. Det är den som jag är skeptisk till.
Jag tror inte heller att det finns några SAAB med biogas jag la in länken för att visa att man bör ta saker och ting som finns på webben med en nypa salt.

Jag kollade upp regnumret på GOLFEN strax efteråt och så då att den var registrerad som gasbil. Det var det jag menade när jag skrev den sista raden.

Hade tyvärr lite bråttom när jag skrev inlägget därav de olyckliga formuleringarna som tydligen bäddat för en del missuppfatningar.

Skall försöka vara tydligare framöver.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

Göran wrote:
torkel wrote:I inlägget från Göran som jag citerar finns en länk till en biogasbil från Saab. Det är den som jag är skeptisk till.
Jag tror inte heller att det finns några SAAB med biogas jag la in länken för att visa att man bör ta saker och ting som finns på webben med en nypa salt.


Visst finns det, som jag skrev ovan, men förmodligen inte så många och definitivt inga nyare :roll: .
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
Veziren
Posts: 3
Joined: 2009-03-05, 22:36
Location: Malmö

Post by Veziren »

I England efterkonverterar man nya Saab-bilar för LPG. LPG verkar vara den gas man använder där.
http://www.greencarsite.co.uk/LPG-Saab-offer.htm

I motsats till Sverige är det full fart på gaskonverteringarna i UK.
Bläddra ner en bit på sidan för att se hur många märken man konverterar, bl.a. Smart!
http://www.greencarsite.co.uk/classifieds.htm
Post Reply