Gå på smygpremiär av VW Passat Ecofuel 081028 i Gbg

Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Gå på smygpremiär av VW Passat Ecofuel 081028 i Gbg

Post by Sven »

Alla som bor i Götet med omnejd, gå på smygpremiär av VW Passat Ecofuel 081029.

Det är ett fruktostmöte, 07.30 - 08.30.

Senaste anmälan 081024.

http://www.fordonsgas.se/Files/inbjudan.pdf
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Din bil ligger ett stenkast från där jag arbetar just nu, så jag har anmält mig.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jag har med anmält mig :) Kommer dit i min röda S60 :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag har inte fått något svar än.... ses där om allt går vägen :-)
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Min morbror har blivit sugen på det där bilen. Tur man kan göra intryck på släkten:)
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Kan tyvärr inte komma då.

Post by Pka »

VW Passat EcoFuel är en bil som jag har väntat på, och jag hade gärna kommit på denna smygpremiär men jag har tyvärr förhinder just då. Jag hoppas att ni som går dit får svar på alla era frågor, och sedan skriver och berättar om detta.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

De ska vi göra.. Den bilen blir med all säkerhet min nästa tjänstebil om inte något drastiskt händer..

Kom på en fråga gällande Passaten.. Är motorn i bilen monovalent? Alltså anpassad för att köras på Gas istället för bensin?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Kikon
Posts: 10
Joined: 2008-10-05, 14:52

Post by Kikon »

taz wrote:De ska vi göra.. Den bilen blir med all säkerhet min nästa tjänstebil om inte något drastiskt händer..

Kom på en fråga gällande Passaten.. Är motorn i bilen monovalent? Alltså anpassad för att köras på Gas istället för bensin?
Kan ju vara något att fråga på frukostmötet hos vw :). Posta gärna ev. svar i denna tråden.
Har en törstig Pegga 307 men nästa bil blir en med gas i...
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

ok :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Nån som var i Göteborg och kollade in Passaten?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag fick aldrig svar på min anmälan, de hade ju begränsade platser, så jag tog en hand om en "barngrej" istället den morgonen.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Ingen annan som fått svar heller verkar det som, jag har kollat med ett par personer utanför forumet som hade försökt anmäla sig, ingen har hört ett ljud. Riktigt dåligt av Din Bil. Oavsett om de hade platser eller ej borde de hört av sig.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Japp, så som inbjudan var utformad så tycker jag det var naturligt att förvänta sig något form av svar.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Antiklimax

Post by Pka »

Ojdå, var det ingen som fick komma till visningen förra veckan? Och jag som trodde att jag missade höstens höjdpunkt när det gäller gasbilar. Vilket antiklimax.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jag var där.. och det var riktigt mycket folk där.. svårt att säga exakt men kanske uppemot 200 personer.. De sas väl inte så jättemycket som jag inte redan visste i och för sig. Men det var många som hade frågor.. Kommer inte exakt ihåg vad som frågades nu..

Jag fick i alla fall svar på min fråga.. Om bilen var anpassad att gå på gas eller bensin... De sa att bilen var "bi-valent" att den var anpassat att gå på båda bränslerna..

Däremot fanns det ingen knapp i bilen så att man kan välja om man vill köra på bensin eller gas utan bilen väljer gas tills denna tar slut och går sen på bensin. Uppstartscykeln är på bensin under en mycket kort tid sa han "för att säkerställa start i alla klimat"...

Bilen kommer kosta 290 000:- och kommer saluföras med sportlinepaketet som standard så det är lite extra joxjox som ingår med andra ord.. typ sportsäten osv... Den går att få med dragkrok men han kunde inte svara exakt vad släpvagnsvikten skulle vara men han gissade på 1400-1500 ungefär..

Hmm allt jag kommer på just nu... Man kan beställa bilen nån gång i december tror jag han sa och den kommer levereras i mars-april nångång.. Provköra kan man göra i början av januari när de fått in gasbilar till sverige.

Han trodde också att dessa bilarna kommer sälja väldigt bra och han kämpar för att få så mycket bilar till sverige som möjligt. Han tror att efterfrågan inte skulle vara ett problem utan snarare att kunna få in tillräckligt med bilar till sverige för att möta efterfrågan...

När jag säger "han" hela tiden så va det nån teknik och miljönisse från VW.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Kom på en sak till som hände i gbg på VW visningen.. När presentationen var klar och alla tittade på bilen.. stog en taxi chaffis där o smutskastade volvos bilar och hur kassa de var och att de fick byta motorerna i varje gasbil (topplocken) pga att de pajat... Har för mig denna taxichaffis har diskuterats i detta forum förut.... :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Tack.

Post by Pka »

Tack för denna info. Undrar bara hur mycket sportline-paketet fördyrar, och om VW planerar att erbjuda denna bil med DSG-lådan.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Münchhausen
Posts: 13
Joined: 2008-08-30, 18:04

Post by Münchhausen »

taz wrote:Kom på en sak till som hände i gbg på VW visningen.. När presentationen var klar och alla tittade på bilen.. stog en taxi chaffis där o smutskastade volvos bilar och hur kassa de var och att de fick byta motorerna i varje gasbil (topplocken) pga att de pajat... Har för mig denna taxichaffis har diskuterats i detta forum förut.... :)
Det kan vara mig du hänvisar till, och tyvärr var jag ej närvarande i Göteborg då det är lite långt ifrån Linköping :wink:

Topplocksproblemet diskuteras dock även här i Linköping så det känns igen. Det kommer bli spännande att se vilken som blir nästa "miljö-bil" som åkarna väljer att satsa på här. Kanske någon som konverteras av Tekniska-verken eller så kan kanske Passaten vara ett lämpligt alternativ. Traditionen är dock normalt stark så åkarna brukar inte gilla att pröva nya märken.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Tack.

Post by taz »

Pka wrote:Tack för denna info. Undrar bara hur mycket sportline-paketet fördyrar, och om VW planerar att erbjuda denna bil med DSG-lådan.
Svaret på den frågan är JA .. De kommer att erbjuda bilen med DSG lådan.. En sådan skall jag ha! :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Münchhausen wrote:
taz wrote:Kom på en sak till som hände i gbg på VW visningen.. När presentationen var klar och alla tittade på bilen.. stog en taxi chaffis där o smutskastade volvos bilar och hur kassa de var och att de fick byta motorerna i varje gasbil (topplocken) pga att de pajat... Har för mig denna taxichaffis har diskuterats i detta forum förut.... :)
Det kan vara mig du hänvisar till, och tyvärr var jag ej närvarande i Göteborg då det är lite långt ifrån Linköping :wink:

Topplocksproblemet diskuteras dock även här i Linköping så det känns igen. Det kommer bli spännande att se vilken som blir nästa "miljö-bil" som åkarna väljer att satsa på här. Kanske någon som konverteras av Tekniska-verken eller så kan kanske Passaten vara ett lämpligt alternativ. Traditionen är dock normalt stark så åkarna brukar inte gilla att pröva nya märken.
Ok, konstigt att jag inte har haft problem med min bil då.. Så som jag kör ;) Vad är orsaken till topplocksproblemen då? Ej tillräcklig kylning i motorn? Så hårt kör väl inte taxibilsförare ändå? Förutom en jag känner då... Där är det gasen i botten som gäller med stereon på max.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Münchhausen
Posts: 13
Joined: 2008-08-30, 18:04

Post by Münchhausen »

taz wrote: Ok, konstigt att jag inte har haft problem med min bil då.. Så som jag kör ;) Vad är orsaken till topplocksproblemen då? Ej tillräcklig kylning i motorn? Så hårt kör väl inte taxibilsförare ändå? Förutom en jag känner då... Där är det gasen i botten som gäller med stereon på max.. :)
Jag har ingen aning om varför problemen uppkommer, mina motor-kunskaper är begränsade till att fylla på spolarvätska. Nu ska jag snart gå på ett nattpass, jag kanske kan återkomma om jag får höra orsaken till problemet.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Münchhausen wrote:
taz wrote: Ok, konstigt att jag inte har haft problem med min bil då.. Så som jag kör ;) Vad är orsaken till topplocksproblemen då? Ej tillräcklig kylning i motorn? Så hårt kör väl inte taxibilsförare ändå? Förutom en jag känner då... Där är det gasen i botten som gäller med stereon på max.. :)
Jag har ingen aning om varför problemen uppkommer, mina motor-kunskaper är begränsade till att fylla på spolarvätska. Nu ska jag snart gå på ett nattpass, jag kanske kan återkomma om jag får höra orsaken till problemet.
Gör så.. Hur långt kör ni gasbilarna innan ni byter?
Hur ofta tankar du och vad har du för förbrukning på gasbilen? Hade varit lite kul att höra sånt från taxivärlden..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Münchhausen
Posts: 13
Joined: 2008-08-30, 18:04

Post by Münchhausen »

taz wrote:
Münchhausen wrote: Jag har ingen aning om varför problemen uppkommer, mina motor-kunskaper är begränsade till att fylla på spolarvätska. Nu ska jag snart gå på ett nattpass, jag kanske kan återkomma om jag får höra orsaken till problemet.
Gör så.. Hur långt kör ni gasbilarna innan ni byter?
Hur ofta tankar du och vad har du för förbrukning på gasbilen? Hade varit lite kul att höra sånt från taxivärlden..
Inte mycket att göra ikväll... Har inte stenkoll på när de byter bilar här, i en annan stad jag har jobbat byter de bilar efter ungefär 3 år och då ligger de runt 40-50 000 mil (dieselbilar). Men då är det mycket landsvägskörning. Min arbetsgivare har varit nere i Göteborg och köpt upp begagnade gas-volvos som har rullat som tjänstebilar och de har inte gått mer än 7-8000 mil så de kan rulla ett par år till. Den som har gått längst just nu tror jag ligger runt 35 000 mil, den kommer nog bytas inom ett år gissar jag.

Jag har kollat förbrukningen någon gång och den brukar hamna runt en kubik milen. Men då ska man ha i åtanke att det bara körs i stan och mycket start och stopp och en del tomgångskörning. Om man får en bil fulltankad brukar man få tanke i mitten på passet och sen på slutet är den nästan tom så ungefär två tankar per pass kan man räkna med.

Tror de flesta är ganska nöjda med gasen överlag, särskilt då dieseln var upp på 13-14 kr medan gaspriset höll sig samma nivå. Vet inte hur mycket rabatt vi har av Svensk Biogas men det är troligtvis en slant.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Nu har tråden slirat iväg lite men jag tänkte ändå förmedla vad jag fick höra av Rejmes i Linköpings mästergasmek sa angående topplocken:

De hade aldrig fått in någon "privatkörd" Bi-Fuel med topplocksras, det var endast taxikörda dito. Anledningen till detta var, enligt honom, att taxibilarna går för varma i längden.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Var förbi lokala VW handlaren i helgen. Där gissade man på att Passat CNG landar på kring 280 - 290 KSEK och enbart kombiversionen kommer till Sverige.

Det fanns tidigare en A5 CNG prototyp men någon fortsättning på den verkar handlarna inte hört talas om.

När det gäller hur långt taxi kör med sina bilar spelar nog garantin in, Volvo lär ha en taxi garanti upp till 40 000 mil och Mercedes upp till 36 000 mil. Antingen byter de direkt vid de miltalen eller försöker få ut 15-20 000 mil till. Har inte hört om några andra märken har special garantier för taxibruk. Hörde förresten om en MB-taxi som hade gått 32000 mil på 1½ år. (Min W124 har just passerat 43400 privatkörda mil på 20 år som jämförelse.)
Post Reply