Hur miljövänliga är elbilar/elhybrider egentligen?

Elbilar och el/förbränningsmotorhybrider. Gas/Elhybrider diskuteras lämpligast under forumet Gasfordon.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Hur miljövänliga är elbilar/elhybrider egentligen?

Post by Sven »

Många menar att detta med elhybrider är framtidens melodi och dessutom ur miljösynpunkt det allra bästa. Är det verkligen det? Det beror väl på hur elen produceras? Själva bilen släpper inte ut några avgaser med en elbil och det är ju utmärkt, men om elen är tillverkad av fossilt bränsle så är ju inte mycket vunnet i slutändan. Om man vill köra riktigt miljövänligt och vara säker på detta. är inte biogas, när man vet att det är denna gas som man fyller sin tank med, det bästa alternativet?
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Miljökonsevensen av elbilar och elhybrider (tolkar de senare som de framtida plug-in hybriderna med hygglig batteri kapacitet) om man skall inkludera själva elproduktionen beror nog på var man bor och hur man värderar olika typer av miljökonsekvenser från elproduktionen.

I Sverige har vi nog "renare" el än de flesta andra länder eftersom vi har så stor andel vattenkraft. Hur man skall värdera miljökonsekvensen av kärnkraften går nog också att diskutera. Men håller vi oss till CO2 konsekvenserna från elproduktion ligger vi nog väldigt bra till eftersom inte särskilt stor andel av elen produceras med fossila bränslen.

Har dock läst siffror någonstans där europa som helhet har ca. 40% av sin el producerad m.h.a. fossila bränslen, nordamerika likaså.

Är då hela 40% av besparingen med el/plug-in bil förlorad om man räknar globalt? Om man tar hänsyn till den högre effektivitetsgraden för elmotorn så skulle inte lika stor energimängd gå åt som om man kör på bensin motsvarande sträcka - hur mycket effektivare går också att diskutera/ifrågasätta :D , sedan kan man kanske jämföra med ett fjärrvärme system där man har en central anläggning som förbränner fossila bränslen istället för många små med därtillhörande möjligheter till bättre kontroll på reningsgraden från förbränningen för den centrala anläggningen.

Sedan får man väl räkna på miljökonsekvenserna av att tillverka batterierna också samt hur värmesystemet skall drivas i en elbil när man inte har tillgång till spillvärmen från en förbränningsmotor.

Om vi tittar på dagens hybrid alternativ tycker jag att de inte är tillräckligt utvecklade jämfört med biogasbilarna ur miljösynvinkel. För att hybriderna skall ha någon dramatisk effekt på förbrukningen behöver de ha ca. 10-15 gånger större batteri kapacitet än idag så man skulle kunna köra 2-3 mil enbart på el och därmed täcka större delen av vardagstransporterna, kombinerat med laddningsmöjligheter från elnätet så man minimerar behovet av att ladda batterierna m.h.a. förbränningsmotorn.
När det gäller användandet av förbränningsmotorn i hybriderna är jag lite skeptiskt till hur reningsgraden egentligen blir då förbränningsmotorn skall slås på och av hela tiden i stadstrafik och därför tar längre tid på sig att bli riktigt varm och kunna uppnå högsta reningsgraden. Med bättre batterikapacitet skulle man minimera även detta problem.

Kombinationen av riktiga plug-in hybrider med biogasdrift skulle nog kunna bli riktigt bra - drastiskt minskad gasåtgång kombinerat med renaste drivmedlet, men de ligger nog några år framåt i tiden.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Biogas och elhybridlösnining hoppas jag blir en vanlig syn i framtiden.

Det är dock svårt att slå den rena elbilen i miljövänlighet. Istället för att uppgradera rågasen till fordonsgas kan man generera el av den (vilket som ger bäst verkningsgrad i slutändan vet jag inte).

Problemet är som vanligt batterierna.
Bränsleceller brottas med massor av problem - bränslecellsbilar till privatbilister kommer vi nog inte att få se på ett bra tag.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag lyckas ännu en gång trycka in ett inlägg precis efter S-klasse som säger nästan samma sak som han.

Fiat är på gång med en gashybrid sägs det.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Johan wrote:Jag lyckas ännu en gång trycka in ett inlägg precis efter S-klasse som säger nästan samma sak som han.
Fast du lyckas vara mer kortfattad i dina inlägg... :lol:

Har du förresten någon bra länk till den där Fiat gas-hybriden?
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

:D Tack, S-klasse och Johan än en gång för era snabba och kloka svar. Jag tackar även för svaren angående möjligheten att överhuvudtaget köra bil i framtiden.

Utifrån vad ni skriver håller jag med er, i dagsläget verkar det optimala vara en elhybridbil där elen kompletteras med fordonsgas (läs: biogas). Sedan vet man ju aldrig vad den nya teknologin i framtiden bär i sitt sköte.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

S-Klasse: vet att Automotorsport skrev om det i sina nyheter för ett tag sedan. Hittade inte just den artikeln jag läste då, men det finns en test på: http://www.automotorsport.se/biltester/ ... g%3Bde+och

Sven: bara glad att få babbla om ett av mina favoritämnen och någon faktiskt lyssnar :D
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
hobbe
Posts: 1
Joined: 2007-09-30, 08:54

Biogas elhybrid

Post by hobbe »

S-klasse wrote:Kombinationen av riktiga plug-in hybrider med biogasdrift skulle nog kunna bli riktigt bra - drastiskt minskad gasåtgång kombinerat med renaste drivmedlet, men de ligger nog några år framåt i tiden.
Johan wrote:Biogas och elhybridlösnining hoppas jag blir en vanlig syn i framtiden.
Finns det ingen sådan bil idag?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

hobbe:
Nej, inte tillsalu i dag.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Frasse
Posts: 12
Joined: 2006-11-17, 23:01

Post by Frasse »

S-klasse wrote:Har dock läst siffror någonstans där europa som helhet har ca. 40% av sin el producerad m.h.a. fossila bränslen, nordamerika likaså
Enligt http://carma.org/ är andelen fossila bränslen i elproduktionen över 50% i Europa och betydligt högre i Asien och USA. Något vi lätt glömmer bort när vi köper den kommersiella produkten "grön el".
Kör cirka 3500 biogasmil per år i en S60 Bi-fuel.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

I någon av mina senaste el-räkningar följde det med någon reklam/propaganda för den svenska elen där man uppgav att i genomsnitt 60% av världens elproduktion hade fossilt bränsle som ursprung så jag tog till lite i underkant tidigare... :lol:

Har även läst någonstans att i Kina startar man 1 kolkraftverk i veckan för att täcka sina ökande energibehov.

Så vi har relativt sett miljövänlig el i Sverige om man jämför med omvärlden. Allt handlar dock inte om fossila bränslen eller ej, reningsgraden från el-verket, det finns andra problem också. Efter att ha läst en DN-söndag som handlade om hur tillvaron ter sig för de som bryter uran-malmen och dess konsekvenser för miljön där detta bryts förefaller kärnkraften som än mer osmaklig. Tyvärr verkar kärnkraften ha fått ett uppsving just p.g.a. klimatdebatten.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Genom att teckna avtal om Bra miljöval-el och ladda plug-in bilen hemma, så slipper man fundera på om elen kommer från kol, olja eller kärnkraft. Eldistributörerna är skyldiga att leverera lika mycket Bra miljöval-el ut på nätet som det som köps av förbrukarna.
Har sett att det är flera Plug-ins på gång med ca 8 mils räckvidd per laddning. Skulle nog räcka för ca 80 % av min årliga körsträcka.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Var inne på Teknikens Världs hemsida idag fick syn på följande artikel

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
Citat från ingressen

Hybridernas grönhet ifrågasätts
Hybriderna vinner allt mer mark i hela världen och bäst går det för Toyota Prius. Men efter ett avslöjande test ifrågasätts nu hybridernas miljövänliga egenskaper och de beskylls för att bara vara gimmickprodukter.
Läser man hela artikeln så framgår det att det finns bra och dåliga hybrider där tex Toyota Prius tillhör de bättre och Honda Civic de sämre.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Kollade lite snabbt på vad "vanligt folk" har registrerat för förbrukning på http://www.spritmonitor.de/en/ :

Har letat efter både hybrider och närmast jämförbara bensinbil.

Honda Civic Hybrid, 53 bilar, snitt 0,57, min-max : 0,42-0,71 l/mil
Honda Civic, 660 div. varianter, snitt 0,78, min-max : 0,51-1,41 l/mil (OK, Civic Type R i kombination med tung gasfot drar nog iväg lite)
Toyota Prius, 457 bilar, snitt 0,53, min-max 0,38-0,82 l/mil
Lexus RX 400h, 25 bilar, snitt 0,99, min-max 0,75-1,25 l/mil
Lexus RX 300, 4 bilar, snitt 1,30, min-max 1,20-1,47 l/mil

Ingen större skillnad i praktiken mellan Honda och Toyota hybrid varianter. Skillnaden mellan Lexus RX 300 och 400h är enklast att jämföra, RX 400h är 0,31 l/mil snålare än RX 300. När det gäller Prius;en var Toyota så smarta att de gjorde en helt egen modell som inte går att jämföra direkt med övriga modeller.

När det gäller dessa siffror ska man nog komma ihåg att extremvärdena, både min och max, kan bero på få mätningar som kan slå ganska mycket beroende på var man tankar samt att man ska inte lita allt för blint på vad färddatorn visar (står BC/Bordcomputor som kommentar i materialet om man inte kontrollräknat själv.)

Jämför jag dessutom med min bruksbil, MB 200 -88 som gått 42 000 mil så har jag en snittförbrukning på 0,75 och min-max 0,66 - 0,85 l/mil.
Detta är bättre än snittet för RX 400h, RX 300 och t.o.m. vanliga Honda Civic. Även en del hybrid-förare verkar komma upp i mina siffror.

Men, skulle man jämföra miljökonsekvensen - ur växthusgas synvinkel - mellan bensin och biogas så framstår ju differenserna mellan del olika bensin/hybrid varianterna som ganska små jämfört med differensen mellan att köra på biogas och bensin :D .
Alltså, störst förbättring ur växthusgas synvinkel får man genom att byta till biogas - men hur mycket uppmärksamhet har biogasbilarna fått hittills??
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jag tycker det är lite fel att Prius "hybrid" fått så bra reklam o omdöme.. I botten är det ju en bensinbil som bara går på just bensin! Hybrid... hm..

Nä.. Jag väntar på "plugin-hybrider" .. Dessa kan man enligt min mening kalla för Hybrid för de går på 2 olika bränslen.. Ta Volvos C30 eller någon annan hybrid som är påväg.. Det är nog oklart hur långt man kommer på fulladdade batterier då de hela tiden kommer nya o bättre batterier och lanseringen ligger nog några år bort..

Säg att man kommer ca 10mil på el.. För resten av resan så startar en motor och laddar batteripaketet.. Jag hade ju helst sett att det varit Vätgas i en bränslecell eller Biogas som laddade batterierna.. Men 10 mil på el hade ju täckt mitt dagliga pendlingsbehov.. Om jag nu skulle kört till malmö eller nått som jag brukar ibland så är ju ändå 10 mil av tot 28 körda på el i alla fall och det drar ju ner utsläppen nått enormt.. :)

Installerade en solpanel på min balkong idag föressten! :)
http://www.mephisto.nu/a/IMG_2857.JPG
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Hybrider kan halvera energiförbrukningen

Post by Jonas »

Genom att byta till laddhybrider ska Sverige kunna minska energiåtgången från dagens 45TWh till 20TWh varav hältfen i form av el. Detta genom elmotorernas högre verkningsgrad.

Den dag (om 15 år?) när merparten av bilarna faktiskt funkar så här är jag glad över att vi producerar el med vind, biogas och inhemska trädbränslen istället för att t.ex. göra etanol av cellulosa o sockerrör. Inte för att klaga på etanolen nu igen utan mer för att ytterligare framhäva laddhybridernas storhet ;) Då måste väl ändå elbilarna sägas vara miljövänliga, iallafall med den energimix vi kommer ha i Sveriges elproduktion om några få år.

http://www.branschnyheter.se/article21019.php
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Post by Samuel »

Jag fick en Prius som hyrbil igår och körde Växjö-Sävsjö tur och retur. På ditresan körde jag som vanligt ungefär enligt skyltningen och fick 0,49 i snitt medan på hemresan var jag lite sen och gasade mer. Gjorde fem-sex omkörningar med gasen (?) i botten och försökte hålla 110+. Då steg snittförbrukningen till 0,53 totalt.

Som jag kör normalt har jag 0,63 i snitt på min någorlunda jämförbara Corolla bensin, så visst sparar man en del på att man har en fjuttigare bensinmotor att hålla farten med på raksträckorna. Men jag håller med - det borde finnas något bättre att kombinera med batteridriften, men förutom det verkar systemet jobba helt omärkbart och väldigt smart.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Jag håller med dagens prius och andra så kallade hybrider som bygger på samma tekniska lösningar. Ger inga stora bränslebesparingar.

Men som Jonas nämnde nästa generation laddhybrider så kommer läget att helt annorlunda ut. Man kommer att fasa ut det mesta av nuvarande drivlina och ersätta den med en generator och el motorer vid varje hjul som dessutom kan bromsa.
Detta gör att vi slipper överföringsförluster i växellåda slutväxel och lagringar för drivaxlar mm.

Volvo C30 är en representant bland många andra för denna generation, kombinerat den med Biogas hade varit kanon.
Volvo wrote: De centrala elektriska komponenterna i Volvo ReCharge Concept - generatorn för APU-enheten och de fyra hjulmotorerna - har utvecklats i samarbete med det brittiska specialistföretaget PML Flightlink.

Med en elmotor per hjul blir både viktfördelningen och kraftöverföringen optimal, utan kuggväxelförluster. Bilen har ingen traditionell växellåda och följaktligen ingen växelspak.

För att ytterligare optimera miljöeffekterna har Volvo ReCharge Concept högeffektiva däck från Michelin. Däcken har specialutvecklats för att ge plats åt hjulmotorerna.

Bilen är fyrhjulsdriven i ordets rätta bemärkelse. Drivningen på varje hjul kan regleras individuellt.

Den energi som genereras under inbromsningen leds till batteripaketet. När systemet är färdigutvecklat hoppas Volvo kunna ersätta de traditionella bromsarna med elektriska bromsar som ger minskade friktionsförluster av energi.

Ett elektroniskt kontrollsystem med fyrdubbel redundans bidrar till drivlinans och bromssystemets driftssäkerhet.
http://www.volvocars.com/se/tools/NewsE ... spx?item=4
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply