Elbilar inte alls särskilt miljövänliga!

Elbilar och el/förbränningsmotorhybrider. Gas/Elhybrider diskuteras lämpligast under forumet Gasfordon.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Elbilar inte alls särskilt miljövänliga!

Post by Sven »

I senaste DN.Motor står det att elbilar inte alls är så miljövänliga. Den miljöenliga elen används redan till annat, och därför behövs det "marginalel" dvs bl a el från brunkolskraftverk, för att driva elbilarna. Först på lång sikt blir elbilen miljövänlig. Per Kågeson, professor i miljö-systemanalys, säger:

– Vid växande efterfrågan måste vi öka vår import av kolkraft eller – om vi har överskott på el – minska exporten av fossilfri el som annars skulle ha ersatt kolkraft i grannländer som Polen och Tyskland. På kort till medellång sikt leder elektrifiering av vägtrafiken därför till ökade utsläpp av koldioxid. På lång sikt kan vi hoppas att problemet löses antingen genom att man lyckas avskilja och slutförvara koldioxid från koleldade kraftverk eller genom att den fossila kraftproduktionen i Europa helt ersätts av förnybar el, framhåller Per Kågeson.

http://www.dn.se/motor/nyheter/stod-till och http://www.dn.se/motor/nyheter/lagre-ut ... perspektiv
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Elbilar inte alls särskilt miljövänliga!

Post by track_snake »

Nja, det där är ju ett gammalt tvisteämne. En ny elbil går på marginalel när den introduceras men nästa dag är det en ny dator som gör det... Skulle vi få ett genomslag för elbilar innebär det som mest (alla personbilar elbilar/laddhybrider) 10 TWh el eller motsvarande 2 kärnkraftsreaktorer (av en total elproduktion på 150 TWh).

Elproducenterna är givetvis mindre villiga att investera i ny elproduktion (t.ex. vindkraft) om efterfrågan blir mindre än vad man tänkt sig. Rent praktiskt kan det innebära att det uppförs fler vindkraftverk om det visar sig bli fler elbilar. Elen är för närvarande inte dyrare i Tyskland än i Sverige så att svensk el skulle komma att användas i någon större utsträckning för att ersätta tysk kolkraft kan visa sig vara lite långsökt. Den tyska kolkraften måste bli dyrare först så att det lönar sig för tyska elaktörer att handla el på Nordpool.

Hela det här marginalelsresonemanget är därför lite diffust. Man kan faktiskt köra ett liknande resonemang på bensin. I Sydafrika och Kina framställs en del bensin med kol som råvara vilket vållar mycket stora växthusgasutsläpp. Om vi nu får en ny bensinbil i Sverige gör denna marginalbensinförbrukning att kolbensinverken i Kina och Sydafrika får producera lite mer (dvs. den sist sålda bensinbilen i Sverige går på marginalbensin från kol likaväl som den sist sålda elbilen i Sverige går på tysk kolkraft). Bensinmarknaden är global och elmarknaden är Europavid.

Så i stället för 120 gram/km CO2 för en viss ny bil är det alltså 750 gram/km man skall räkna på... Sug på den karamellen alla elbilsmotståndare....

mvh/track_snake
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Elbilar inte alls särskilt miljövänliga!

Post by taz »

Det här tycker jag inte är något problem. De flesta av elbilsförarna kommer ladda sin bil kväll/nattetid då elförbrukningen är väldigt låg. Det innebär att det inte kommer användas någon marginal-el till att ladda bilarna...

Dessutom undersöks det efter möjligheten till smarta elsystem där elbilar o annan utrustning agerar som energireserv som ger el till nätet vid effekttoppar i nätet.. T.ex på morgonen runt 7-9 tiden och vid middagstid.

Många elbilar kommer man kunna ange med timer när laddningen skall starta. Min elbil kommer laddas 22-07 varje natt då efterfrågan på el är som lägst :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply