Elbil årets bil

Elbilar och el/förbränningsmotorhybrider. Gas/Elhybrider diskuteras lämpligast under forumet Gasfordon.
Post Reply
User avatar
kjelle
Posts: 65
Joined: 2008-08-22, 09:12
Location: Skellefteå

Elbil årets bil

Post by kjelle »

V70 Bi-Fuel -04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Elbil årets bil

Post by Sven »

Ett mycket intressant genombrott! Jag har länge trott att elbilens intåg på bred front skulle dröja minst 10, kanske 20 år, men nu undrar jag om det inte går snabbare.
Opel Zafira CNG -08
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Elbil årets bil

Post by osh »

16mil under optimala förhållanden. Undrar just vad räckvidden är vid -12 med värme på. Jag pendlar 8 mil, skulle jag komma fram tro?
Dessutom 300kkr, det är dubbelt vad jag kan tänka mig för vilken bil som helst. Men så är jag ju en snål dj*vel också.
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Elbil årets bil

Post by joppe »

Min Renault Clio Elbil går ca. 7mil på Sommaren och ca. 5mil nu när det varit -16 grader och med värmaren på hela tiden. Så jätteskillnad är det inte, men visst får man planera laddningen lite mer. Jag har kört denna Elbil i snart 3år och ca. 2500mil och bara fått El-torsk en gång, för att jag slarvade med laddningen och det var -10 grader ute. Elbilen använder vi till 80% av våra vardagsresor till och från jobb, affärer, träningar m.m. Sen har vi den stora biogasbilen mest på helger och längre körningar då hela familjen är med samtidigt.
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Elbil årets bil

Post by Wallander »

joppe wrote:Min Renault Clio Elbil går ca. 7mil på Sommaren och ca. 5mil nu när det varit -16 grader och med värmaren på hela tiden. Så jätteskillnad är det inte, men visst får man planera laddningen lite mer. Jag har kört denna Elbil i snart 3år och ca. 2500mil och bara fått El-torsk en gång, för att jag slarvade med laddningen och det var -10 grader ute. Elbilen använder vi till 80% av våra vardagsresor till och från jobb, affärer, träningar m.m. Sen har vi den stora biogasbilen mest på helger och längre körningar då hela familjen är med samtidigt.
Joppe; härligt att höra att elbilen fungerar som den skall för vardagskörning (vilket jag aldrig tvivlat på)! Detta borde du berätta för pessimisterna/nej-sägarna som är ständigt närvarande bland kommentarerna på Nytekniks artiklar i ämnet.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Elbil årets bil

Post by taz »

osh wrote:16mil under optimala förhållanden. Undrar just vad räckvidden är vid -12 med värme på. Jag pendlar 8 mil, skulle jag komma fram tro?
Dessutom 300kkr, det är dubbelt vad jag kan tänka mig för vilken bil som helst. Men så är jag ju en snål dj*vel också.
Jag antar att det är Nissan Leaf vi pratar om, jag har inte kollat länken.. Men jag har hängt en hel del på mynissanleaf.com där som är ett forum för bilen.

Första bilen är levererad i USA till en kille som heter Olivier som också håller till på forumet..

Angående räckvidden. Ja du kommer mer än 8 mil med värmen på. Men exakt hur långt du kommer är svårt att svara på. Nissan har angivit en "minsta" räckvidd som jag nu inte mins exakt. Kanske 12 mil? Men hög hastighet och AC på.. Räckvidden är ju helt beroende på körstil också, det är en väldigt pigg bil men kör man med hårda accelerationer så blir räckvidden lidande. Jag tror inte det är är svårt för mig att komma längre än 16 mil med den bilen då jag tydligen är väldigt bra på ecodriving....

Fördelen med Nissan Leaf för mig:
Man har en app t.ex till sin iPhone där man kan ställa in när bilen skall ladda och man ser också när bilen är fulladdad osv.. Man kan även starta värmen eller AC i bilen innan man går ut och sätter sig. På så vis är bilen förvärmd och man slipper använda lika mycket engergi när man skall iväg och inte är kopplad mot nätet längre. Det finns även RATTVÄRME i bilen! Första gången jag har sett det ;) .. Så skönt att gå ut och sätta sig i en isfri och varm bil! :)
Om man inte har en iPhone eller Android mobil så kan man även komma åt bilen via webben :)

En helt klart väldigt cool bil tycker jag.. Jag är väldigt sugen på att skaffa den! :)

Nedan ser ni Olivier's körstatistik som han lagt upp på mynissanleaf.com:

Image

En annan cool sak, man kan tävla med varandra om vem som kör bränslesnålast ;)

Image
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply