Fiat 500

Elbilar och el/förbränningsmotorhybrider. Gas/Elhybrider diskuteras lämpligast under forumet Gasfordon.
Post Reply
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Fiat 500

Post by Stålis »

Nu är Fiat 500 på gång som elbil. Det ska verkligen bli spänannde att se hur elbilsmarknaden utvecklas de närmaste åren.
Snurr på nya elbilsfabriken
Den nya elbilsfabriken i Nödinge norr om Göteborg har kommit igång med verksamheten. Siktet är inställt på nästan tusen bilar nästa år.

Den första bilen, en ombyggd Fiat 500 med elmotor och batterier, ska levereras den 15 november. Första kunden blir Ale kommun, uppger Ev Adapts vd Håkan Sandberg.
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... en-1.16489
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Fiat 500

Post by Danni »

400 000 kr är ju fullkomligt absurt.

Men inte särskilt förvånande, med tanke på att de köper in helt färdiga bilar, rycker ut motorn, och monterar på eldriften.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Fiat 500

Post by Stålis »

Danni wrote:400 000 kr är ju fullkomligt absurt.
Och ändå räknar de med att sälja nästan 1000 bilar nästa år. Om de spår rätt säger det en hel del om elbilsmarknadens potential.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Fiat 500

Post by Danni »

Stålis wrote:Och ändå räknar de med att sälja nästan 1000 bilar nästa år. Om de spår rätt säger det en hel del om elbilsmarknadens potential.
Fast det är väl ungefär lika troligt att det säger mer om deras beräkningar ;)

Nej, där finns säkert potential. Men ändå, det där är alltså ungefär tre gånger så mycket som en helt ny miljöbilsklassad "vanlig" Fiat 500 går lös på. Jag undrar vilka de tror är villiga att betala tredubbla priset bara för eldrift? Möjligen kommuner eller liknande som vill gå i bräschen och jobba på sin image.

Om den kostade under 200 lax så hade jag definitivt kunnat överväga den som andrabil för pendling och stadstrippar. Självklart kostar det mycket när tekniken är helt ny och under utveckling, men jag har ändå svårt att se vare sig privatpersoner eller företag som är villiga att punga den sortens pengar på en sån bil.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Fiat 500

Post by Stålis »

Danni wrote:Jag undrar vilka de tror är villiga att betala tredubbla priset bara för eldrift? Möjligen kommuner eller liknande som vill gå i bräschen och jobba på sin image.
Precis så tror jag att det är. Första leveransen går ju också till en kommun.
Danni wrote:Om den kostade under 200 lax så hade jag definitivt kunnat överväga den som andrabil för pendling och stadstrippar.
Någonstans där tror jag också att gränsen går för vad vanligt folk (med stort miljöintresse) kan tänka sig att betala för en sådan bil. Framtida elbilar och laddhybrider med längre räckvidd kan förmodligen få kosta lite mer.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Post Reply