Mercedes-Benz S 400 BlueHYBRID

Elbilar och el/förbränningsmotorhybrider. Gas/Elhybrider diskuteras lämpligast under forumet Gasfordon.
Post Reply
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Mercedes-Benz S 400 BlueHYBRID

Post by S-klasse »

Mercedes presenterar sin första bensin-hybridmodell under 2009 :

http://www.daimler.com/dccom/0-5-658451 ... 0-0-0.html

Den lär vara först med litium-jon batteri i en hybridbil samt att det är så kompakt att det får plats i samma utrymme som skulle rymma det vanliga bilbatteriet och därmed skall hela hybridsystemet inte ta någon extra plats jämfört med motsvarande bensinmodell.
Om det stämmer borde det underlätta att implementera systemet i fler modeller.

De hävdar att den är snålast i sin storleksklass, snittförbrukning angiven till 7,9 l/100 km.

Två video-snuttar finns under :

http://www.daimler.com/dccom/0-5-106156 ... 0-0-0.html

gå in under rubriken "Technology & Innovation", finns en video om själva bilen och en om litium-jon batteriet.

Pris?? If you need to ask you can't afford it!
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

En hybrid som drar 7,9l/100km kallar jag inte bränslesnål oavsett hur stor den är.. :) .. Tycker det låter mycket ...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Well, närmsta/enda hybrid konkurrent är Lexus 600h och den är deklarerad till 9,3 l/100 km (8,0 l/100km landsväg, 11,3 i stan)

Lexus GS 450h är deklarerad till 7,9l/100 km (7,1 landsväg, 9,1 stad) men det är ju en mindre bil än en S-klasse, mer jämförbar med en E-klass.

Sedan får man ju se vad de drar i praktiken hos spritmonitor.de...

Enda hybrid-Lexus jag hittar i deras register just nu är deras SUV :
RX 400h med deklarerad snittförbrukning 8,1,
de 32 bilar som är registrerade har snittförbrukning på 9,8 l/100 km [7,36 min - 13.2 max]

Det intressanta med just Mercedes S 400 BlueHybrid är att det är den första hybrid där batteriet inte tar upp extra plats utan kan placeras i samma utrymme som det konventionella batteriet. Elmotorn/generatorn är också mer integrerad i transmissionen. Alltså borde detta system vara lättare att bygga in i fler modeller och utan att man märker någon skillnad i utrymme eller lastkapacitet.

Mercedes har fler hybrider på gång enligt samma koncept, ML 450 hybrid under 2009 - angivet snitt 7,7 l/100 km.
Tre diesel-hybrider C 300 BlueTech hybrid - 4,6l/100, E 300 BlueTech hybrid - 5,1l/100, S 300 BlueTech hybrid - 5,4l/100 under 2010.
Se : http://www.jesmb.de/news/news/pics/roadmap.jpg
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Det är väldigt positivt att Merecdes jobbar så mycket med hybdrider, men varför kombinerar de alltid elen med fossilbränslen? :?:

Mercedes har ju redan två gasbilar och den senaste, B170, har ju rönt stor uppmärksamhet (t ex mest sålda gasbil i Sverige 2008). De skulle ju kunna bli först i världen med att serietillverka en hybrid driven av el och gas. Jag kan i och för sig förstå ett problem, och det är att både elbilsbatterier och gastankar tar en hel del plats. Men om de nu som du, S-klasse beskriver, har tillverkat batterier som inte inkränktar på lastutrymmet...
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Tittar man på en av de video;s jag länkade till ser man att litium-jon batteriet sitter nästan som formgjutet på den plats i bilen där det konventionella batteriet brukar sitta, d.v.s strax framför höger A-stolpe i motorutrymmet.
Om jag minns rätt väger det ca. 45 kg d.v.s extra vikt ca. 35 kg. Hur mycket extra vikt det blir i transmissionen med elmotorn/generatorn kan man bara gissa, men säg att det skulle vara i samma storleksordning som batteriet, sedan några kg med styrutrustning - man borde då komma under 100 kg i extra vikt totalt sett för hybrid-delen.

Därmed har man minskat/eliminerat en del av problemen med tidigare implementeringar av hybrid driften - extra kostnaden i form av vikt och volym.
Då blir den mer jämförbar med en konventionell bil och öppnar som Sven säger upp för ytterligare kombinationer som CNG och hybrid drift och ändå få lastkapacitet över.

Att man inte valt att kombinera allt samtidigt kan man bara spekulera i.
- Dels kanske man vill införa ett begränsat antal nyheter samtidigt, litium-jon batteriet samt för första gången Diesel-hybrider.
- Dels kanske det hör ihop med hur olika myndigheter räknar på genomsnittliga fossila CO2/km utsläpp inom en snar framtid. Om man får större volymer med dessa kombinationer och vill optimera sin snittförbrukning kanske detta är en fördelaktigare väg. Dieselbilar är dessutom en stor del av Mercedes försäljning
- Detta är lösningar som fungerar world-wide, oberoende av tillgång till CNG-nät.

Nu kommer det för övrigt en ny E-klass generation f.o.m. Mars, W212, har inte sett någon ersättare till E 200 NGT varianten. Antingen får de producera den gamla modellen W211 i NGT utförande ett tag till - vilket förefaller mindre troligt - eller så får man hoppas på att W212 kommer i NGT utförande till nästa säsong.

Sedan är det upp till var och en att räkna på det som fungerar bäst. Kör man mycket i stan kan hybrider vara attraktivt men kör man som jag mest landsväg är det få hybrider man har någon nytta av.
Att köra på Biogas gör ju däremot nytta hela tiden. :D
Post Reply