Vätgas-bränslecells bussar i reguljär trafik redan idag

Allt om bränsleceller.
Post Reply
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Vätgas-bränslecells bussar i reguljär trafik redan idag

Post by S-klasse »

Hittade nedanstående exempel på någorlunda kommersiella tillämpningar av vätgas-bränslecells tekniken redan idag :

http://www.hh2wasserstoff.de/_ZopeId/91 ... E/CUTE/HH2

Tydligen går det 9 stycken vätgasbussar i reguljär drift i Hamburg.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Vätgas-bränslecells bussar i reguljär trafik redan idag

Post by track_snake »

S-klasse wrote:Hittade nedanstående exempel på någorlunda kommersiella tillämpningar av vätgas-bränslecells tekniken redan idag :

http://www.hh2wasserstoff.de/_ZopeId/91 ... E/CUTE/HH2

Tydligen går det 9 stycken vätgasbussar i reguljär drift i Hamburg.
------------------------------
Jo, det gör det.

SL hoppade ju av CUTE-projektet i förtid; man hade 3 bussar som gick på linje 62 för några år sedan.

Problemet är att det går åt mycket el om man skall framställa vätgasen med elektrolys som man gjorde i Stockholm.

En elbuss med direkt strömförsörjning via tråd (trådbuss) drar ca. 2 kwh/km. En batteribuss 4-5 kwh/km och en bränslecellsbuss av den här typen med vätgas från elektrolys 10-12 kwh/km. Det skiljer således avsevärt mellan på vilket sätt man förser motorerna med el.

/track_snake
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Är det verkligen så stor skillnad mellan batteridrift och tråd? Jag trodde batterier hade en verkningsgrad på runt 80%. Sen blir ju bussarna lite tyngre.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:Är det verkligen så stor skillnad mellan batteridrift och tråd? Jag trodde batterier hade en verkningsgrad på runt 80%. Sen blir ju bussarna lite tyngre.
----------------------------------
De batteribussar man provade i Stockholm på 1980-talet var tunga och tog bara ett 40-tal passagerare. Jag vill minnas att de låg på 4-5 kwh/km.

Trådbussarna i Landskrona ligger på ganska jämnt 2 kwh/km.

/track_snake
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Varför inte ta fram trådbilar i så fall så blir el-bilarna effektivare och kan komma förbi delar av batteriproblematiken, i.e. räckvidden?

Debiteringsfrågan behöver dock fixas.
Post Reply