Varför ska man ha bränselceller?

Allt om bränsleceller.
Post Reply
Mackan
Posts: 2
Joined: 2005-09-23, 15:01
Location: Uddevalla

Varför ska man ha bränselceller?

Post by Mackan »

ja, behöver vi bränselceller när vi kan använda en vanlig förbränningsmotor? För att få högre effektivitet?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag förmodar att du menar bränsleceller tillsammans med vätgas?
Två klara fördelar kommer jag på på rak arm:
* Som du nämner är effektiviteten mycket högre hos en bränslecell.
* En bränslecell är mer miljövänligt då den inte producerar kväveoxider (och kolväten om man använder metangas).
Mackan
Posts: 2
Joined: 2005-09-23, 15:01
Location: Uddevalla

Post by Mackan »

jaha, ok. Fast då får man klara sig utan en massa pollar under huven!
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

vad finns att tillgå?

Post by Magnus »

Finns det några bra bränslecellsalternativ idag? Eller är det fordonsgas som gäller?

Såg i tidningen att 80% av etanolen i Sverige kommer från Brasilien :( verkar ju kanske inte så bra...

// Magnus
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag är lite mer inläst på fordonsgas än bränsleceller/vätgas, men mig veterligen så finns det ingen bränslecellbil för privatpersoner.

Vissa bilfabrikanter lånar ut bilar till diverse statliga institutioner (i bl.a USA) och det finns väl en och annan bränslecellsbuss.

Bränslecellssystemen står inför många problem, en av sakerna som jag speciellt har lagt på minnet är att jordens alla kända platinumtillgångar bara skulle räcka till c:a 20% av världens bilpark.
Sådana problem brukar man ju dock kunna arbeta sig förbi...
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Post by Magnus »

Bränslecellssystemen står inför många problem, en av sakerna som jag speciellt har lagt på minnet är att jordens alla kända platinumtillgångar bara skulle räcka till c:a 20% av världens bilpark.
Sådana problem brukar man ju dock kunna arbeta sig förbi...
Ja sådana petitesser ;)

// Magnus
peaknik
Posts: 21
Joined: 2006-01-13, 12:36

Post by peaknik »

Vätgas och bränsleceller verkar vara drömmen med ånga som restprodukt.
Tyvärr verkar det vara långt dit.
Ännu ingen bra effektiv eller miljövänlig storskalig produktionslösning.
Lagring och distribution har stora problem, energitätheten låg.
Och visst rullar det bränslecells drivna fordon här och där, men det är dyra projekt och livslängden är tydligen dålig på själva bränslecellen.

Blir nog många år med en flora av alternativa drivmedel innan vätgas-samhället kommer. Tror på biogas och i framtiden i kombination med plug in elhybrid som bästa CO2 alternativ ett bra tag framöver.
Prepare...
Post Reply