Bränsleceller och metan

Allt om bränsleceller.
Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Bränsleceller och metan

Post by Johan »

Jag maila lite med CNG-driver för att se om han visste något om användning av metan i bränsleceller. Fick ett intressant svar.
Hi,
it's true that methan can be converted in hydrogen in some fuelcells, but they need high operating temperatures.
The MCFC - Smältkarbonatbränslecell (Molten Carbonate Fuel Cell)for example needs a temperatur of 600°C
and SOFC - Fastoxidbränslecell (Solid Oxide Fuel Cell)needs a temperatur 800-1000°C.

Specifically, Delphi Automotive Systems and BMW are developing an SOFC that will power auxiliary units in automobiles. A high-temperature SOFC will generate all of the needed electricity to allow the engine to be smaller and more efficient. The SOFC would run on the same gasoline or diesel as the engine and would keep the air conditioning unit and other necessary electrical systems running while the engine shuts off when not needed (e.g., at a stop light).

I think it will take a lot of time before you can drive a car with a SOFC.
Det verkar med andra ord vara på gång - om än att man bara kan skymta tekniken vid horisonten.
Jag tycker bränsleceller som använder metan låter mycket intressant. Problem med att producera vätgas och att lagra det löses i ett nafs.
Kostnaden för bränslecellen och dess korta livslängd verkar dock återstå.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Har för mig att ytterligare ett bränsle alternativ för bränsleceller kan vara metanol.

Vartfall bränsleceller som även går på metan borde kunna påskynda utvecklingen av bilar av den typen också, det finns ju trots allt fler CNG stationer än vätgas tankställen just nu...

Då kan man ta ett utvecklingssteg i taget och låta bränslecellskonceptet och vätgasbränslet gå separata spår så får man se när/om tiden blir mogen för både i samma kombination.
Post Reply