Fler kommande CNG bilmodeller

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Fler kommande CNG bilmodeller

Post by S-klasse »

Förutom aktulla MB B 170 NGT och kommande VW Passat CNG finns det några fler bilar på gång :

Fiat Grande Punto NaturalPower - hösten 2008 :
http://www.erdgasfahrzeuge.de/fiat-gran ... 14-8v.html

Opel Zafira 1.6 B Turbo CNG ecoFlex :
http://www.erdgasfahrzeuge.de/opel-zafi ... oflex.html

Samt en ny variant på Volkswagen Caddy Maxi Life EcoFuel - Q2 2009

Förutom dessa finns det i Tyskland nästan serietillverkade CNG bilar :
Skodà Octavia Combi II CNG
Audi A3 1.6 CNG - slutet av 2008
Golf V 1.6 CNG - slutet av 2008
http://www.erdgasfahrzeuge.de/seriennahe-fahrzeuge.html

Mer info finns på :
http://www.erdgasfahrzeuge-kontor.de/
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Det är bra att dom dyker upp på fler ställen på nätet för då ökar väl sannolikheten för att dom faktiskt dyker upp i verkligheten ;) Dessa och ytterligare ett par transportfordon nämns i ett par andra trådar, bl.a. den här: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=868 men fortfarande verkar det lite tunnsått med uppgifter om alla dessa modeller förutom B170.

Hoppas vi får hit lite "nästan serietillverkade" Skoda, Audi o VW också, alla från VW-koncernen för övrigt ja.

Annars såg jag en CNG-Renault idag. Det är inte helt ovanligt att polska bilar stannar i Kungälv o tankar gas och idag stod det en uppenbart efterkonverterad Renault med gasnippeln under stötfångaren i höger bakskärm. Jag är inte så bra på varken polska eller tyska så jag avstod från att fråga något. :roll:

Annars har jag sett efterkonverterade Passat av äldre modell, alla polska, men jag reagerar lite extra varje gång en udda bil svänger in.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Jonas wrote: Hoppas vi får hit lite "nästan serietillverkade" Skoda, Audi o VW också, alla från VW-koncernen för övrigt ja.
Såg att den nya Golf generationen har samma TSI 1,4 motor som Passaten, man kan ju hoppas att de gör en gasvariant av golfen också. Motorn finns ju redan.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Jonas wrote:Det är bra att dom dyker upp på fler ställen på nätet för då ökar väl sannolikheten för att dom faktiskt dyker upp i verkligheten...
Att de finns eller snart finns är nog ingen tvekan om. Däremot om svenska generalagenter & byråkrater tillåter det är en annan femma :twisted:
Jonas wrote:...Annars såg jag en CNG-Renault idag. Det är inte helt ovanligt att polska bilar stannar i Kungälv o tankar gas och idag stod det en uppenbart efterkonverterad Renault med gasnippeln under stötfångaren i höger bakskärm...
Har för mig att Renault Clio har funnits i CNG utförande förut, precis som Citroen C3.
Har även läst på tyska sidor att det är populärt att åka över till Polen och CNG konvertera sin bil eftersom det är billigare än i Tyskland.
agr
Posts: 13
Joined: 2008-04-03, 13:41

Importera bil

Post by agr »

"Däremot om svenska generalagenter & byråkrater tillåter det är en annan femma"

Det borde ju vara Ok att importera den från Tyskland. Bara bilen är EU-godkänd ska man ju kunna köra den överallt. Men jag såg något reportage nyligen om någon som hade problem med en importerad Fiat. Är det någon som kan förklara vad det var för anledning till att Vägverket stoppade bilen (som nu stod i garaget utan svenska plåtar)
__________________
VW Touran ecofuel 07
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Importera bil

Post by Göran »

agr wrote: Det borde ju vara Ok att importera den från Tyskland. Bara bilen är EU-godkänd ska man ju kunna köra den överallt. Men jag såg något reportage nyligen om någon som hade problem med en importerad Fiat. Är det någon som kan förklara vad det var för anledning till att Vägverket stoppade bilen (som nu stod i garaget utan svenska plåtar)
Anledningen är följande:
Sverige har som krav att systemet skall klara -40 grader celsius, övriga EU har som krav -20 grader Celsius. Som jag fattat det skall materialval i packningar stål ventiler slangar och övriga komponenter, vara gjort så de håller för den temperaturen, det är möjligt att detta skall verifieras med en provtryckning eller dokument.

Men eftersom man skall kunna köpa en bil varsomhelst i EU för att sedan kunna använda den i exempelvis Sverige så körs detta Svenska krav över av Eu:s regler när det gäller nya bilar.
Men gäller fortfarande enligt den ansvariga myndigheten för begagnade fordon.

Detta ger följande konstiga praxis.
Väljer du att köpa en sprillans ny bil där du är FÖRSTA registrade ägare (dvs första ägaren registrerar bilen som fabriksny i Sverige) så får du ta in bilen detta trots att bilen bara är godkänd för -20 grader enligt pappren.

Men skulle bilen importeras av andre registrerade ägaren så blir det nobben detta trots att bilen kanske inte gått en meter.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
JohanF
Posts: 33
Joined: 2008-06-17, 15:02
Location: Haninge

Post by JohanF »

Här är en länk till den ursprungliga artikeln:

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml

//
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Det är väl samma bekymmer om du försöker importera en bil som inte säljs i Sverige.
Det går men då måste man bekosta en typbesiktning vilket gör importen dyr och oekonomiskt :cry:
Är det samma sak här?
Inte omöjligt men väldigt dyrt?
Tex var det populärt att importera BMW Z3 för några år sedan och i Tyskland var 1,9-litersmotorn väldigt populär. Men den gick inte ta in i Sverige såvida den inte typgodkändes för 50000-100000:- :?:
Men visst är det konstigt eller klantigt av importören :?: :?: :?:
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Pratade nyligen med en representant för ett företag som utfärdar olika typer av intyg för bilar man importerar.

Tydligen så gäller EU;s typgodkännande enbart nya bilar som ej inregistrerats. EU typkravet för CNG bilar är -20 grader. Om den är OK för ett EU land så är den OK att säljas ny även för alla övriga EU länder, oavsett -40 Cold särkravet.

Så fort bilen inregistreras så förbrukas även EU typgodkännandet och då är det tydligen andra typer av importregler som gäller och det är där vårt särkrav på -40 grader kommer in, trots att det är identiskt samma bil rent tekniskt.

Tydligen är man rädda för att så fort bilen är såld kommer någon att börja fippla med just CNG utrustningen och försämra dess köldtålighet... som om att det inte skulle kunna hända med en identiskt likadan bil som sålts ny i Sverige.

Tycker dock att det låter lite märkligt. Redan i mitten av 90-talet blev det enklare att importera begagnade bilar som varit sålda inom EU och tillverkade enligt EU;s typgodkännande, varför skulle det begränsas till enbart gälla helt nya bilar för CNG-bilar.
Stjärna på Teknikens Värld höll för övrigt på med att testa gränserna för importreglerna även på den tiden och har skrivit ett antal artiklar i ämnet - även om jag har för mig att det var för Auto Motor und Sport's svenska upplaga.
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Post by CNG-Driver »

Opel presentera nya Zafira CNG Turbo i Wiesbaden(Tyskland).
http://www.erdgas-fahren.de/Fahrzeugkat ... turbo.html
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Post by CNG-Driver »

User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Prisjämförelse enligt info från http://opel.ch

Zafira ecoflex turbo CNG (150 hk): CHF 38 950:-
Zafira 1.6 ecoflex CNG (94 hk): CHF 33 800:-

Nya turbomodellen alltså 15,2% dyrare än nuvarande gasmodellen.

En gissning på ett svensk pris för turbon skulle då bli SEK 217 700 * 1,152 = SEK 250 900:-

Alla jämförelser gäller utrustningsvarianten "Enjoy". Den mer välutrustade "Cosmo" ska kosta CHF 41 650:-

Hur som helst ser det ut som om Opeln kommer att kunna bli rätt mycket billigare än Passaten och därmed mer attraktiv för privatbilisterna. Vi får väl se hur Opel-Sverige gör med lanseringen. Kampanjandet för nuvarande gasmodell tycker jag har varit väldigt svagt.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Stålis wrote:Kampanjandet för nuvarande gasmodell tycker jag har varit väldigt svagt.
Den har varit helt usel. Och även Opel är ju enormt krisdrabbat, så är de lite smarta så gör de en betydligt mer aggressiv lansering av Zafira gasturbo.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Nån som hittat nåt om volym på gastankar, förbrukning och räckvidd?

Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Post by CNG-Driver »

Opel Zafira 1.6 CNG Turbo Tekniska data

Räckvidd Gasdrift/Bensin/Total (km) 370 / 150 / 520

Tankvolym Gas/Bensin (kg vid 200 bar/liter) 20,7 / 14

Bränsleförbrukning: 5,3 kg/100 km

Enligt OPEL-OSV:
http://opel-osv.de/Presse.aspx?ID=661&i ... 16&flash=1
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Dessa värden bör vara för naturgas. För den Zafira jag kör, en vanlig CNG 08:a, har de angett förbrukningen 5,0 kg/100 km. Den är på 94 hk, den nya turbon på 150 hk så om siffrorna stämmer så ger nästan 60% ökad effekt endast 6% ökad förbrukning! :D

För Opel Zafiras bensinvarianter "kostar" effektförbrukningen betydligt mer. Den svagaste motorn är på 115 hk, drar 7,1 l/100 km, så finns det en på 150 hk som drar 8,2 l/100km, så för 30% högre effekt så ökar förbrukningen med drygt 15%. De har också en bensinturbo på 240 hk, den drar 9,6 l/100 km, jfm modellen på 150 hk så "kostar" 60% effektöknning, alltså samma förbättring som gasturbon jfm Gaszafiran, 17% ökad bränsleförbrukning.

F ö kan nämnas att VW:s gasturbo Passat, som också är på 150 hk, av fabrikanten uppges ha en förbrukning på ännu mindre, 5,2 kg/100 km.

Om dessa nya gasbilar håller vad de lovar avseende förbrukning och effekt, så innebär det stora steg framåt för gasbilarna.
Opel Zafira CNG -08
Nizzeman
Posts: 24
Joined: 2008-06-01, 16:11

Post by Nizzeman »

Dom säger ju att gasmotorn ska vara optimal för turbodrift, kanske därför man år så liten ökning av förbrukningen..
Som ägare till en Astra tycker ja det e synd att den inte tillverkas med den nya motorn.. eller tillverkas överhuvudtaget som CNG. Min 04:a får väl hänga med ett tag till, är ju helnöjd med denna bilen, men lite mer motorkräm hade ju inte skadat..
Opel Astra CNG -04
Image
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Artikel om Zafira CNG turbo

Post by Pka »

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
En liten bensintank på 14 liter ger 15 mil ytterligare i räckvidd, utöver de 37 mil som fås vid gasdrift. Omkring 26 procent av alla sålda gasbilar i Europa under årets första månader var kompakta MPV-bilar. Opel tror starkt på segmentet och menar att det kommer att växa ytterligare.
Synd att Opel håller fast vid så små bensintankar. 14 liter är lite klent när man är på semester norrut. Annars en mycket trevlig bil.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

CNG-Driver wrote:Opel Zafira 1.6 CNG Turbo Tekniska data

Räckvidd Gasdrift/Bensin/Total (km) 370 / 150 / 520

Tankvolym Gas/Bensin (kg vid 200 bar/liter) 20,7 / 14

Bränsleförbrukning: 5,3 kg/100 km

Enligt OPEL-OSV:
http://opel-osv.de/Presse.aspx?ID=661&i ... 16&flash=1
Tack /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Nu gjorde jag en ny tråd för Zafira 1.6 CNG Turbo här: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=1088

Vi kanske kan fortsätta diskussionen om den specifika modellen där om ingen misstycker.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Post Reply