Citroën i Tyskland vs Sverige

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Citroën i Tyskland vs Sverige

Post by Jonas »

Ännu ett exempel på det moment 22 vi upplever - eller menar jag generalagenternas trångsynta inställning? :wink: I Tyskland där gasbilarna förekommer mer frekvent och där mackarna är fler, där har Citroën också med tre gasbilar på sin officiella web. I Sverige slår man upp diesel som miljöalternativ och nämner inte gas alls efter vad jag kan se. Om man inte listar gasbilar så säljer man naturligtvis heller inga.

http://www.citroen.de/CWG/Neuwagen/Erdg ... Bivalent+/
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Ja, det är sorgligt hur generalagenterna resonerar. Det är otvivelaktigt så att en kraftig broms för ökningen av gasbilar i Sverige är det fåtal modeller som finns. Vi får hoppas att Mercedes B170, nya Fiat Grande Punto, VW Passat gasturbo och Opel Zafira dito ökar intresset för gasbilar och får andra generalagenterna att följa efter.

Det gäller att komma över en försäljningströskel, sedan...
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Skulle vara intressant att veta hur många CNG bilar Miljöbilscenter importerar till Sverige per år av modeller som officiellt inte finns här.

Kollar man på deras hemsida http://www.miljobilscenter.com/main.htm
hittar man en Citroen C3 till salu :

"Naturgas, ABS bromsar, Airbag förare & passagerare, Elhissar fram, Elspeglar, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Servostyrning, Bio/naturgas. Tank bensin 45L Gas 9kg. Förbrukning bensin 6, 5L/100km Gas 5kg/100km. 40% lägre förmånsvärde, bidrag vid inköp i ett flertal kommuner. Vi är unika på att saluföra dessa i Sverige."

Bara 9 kg gastank, ger mindre än 20 mils räckvidd, men det är väl priset för att bagaget ser rymligare ut än motsvarande Fiat.

Det finns ju fler exempel än Citroen, Ford t.ex. har några CNG modeller. Men det beror väl på att man vill hålla sig till en ensidig/tydlig story per marknad. I Sverige är det E85 storyn som gäller, i Tyskland CNG.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Kan det inte vara så att Ford bilarna är efterkonverterade och därför inte tas in till Sverige. bla. pga av våra hårdare temperaturkrav, -40(Sverige) istället för-20(stora delar av EU).
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Har för mig att Ford poängterade när den senaste Focus/C-max CNG generationen presenterades att dessa var producerade på samma lina som övriga Fordprodukter, till skillnad från tidigare där de blev "fabrikskonverterade" d.v.s. färdiga/halvfärdiga bilar skickas iväg till en CNG specialist som bygger in CNG utrustningen och sedan bygger Ford klart bilen.

Men fabrikskonvertarade bilar är inget unikt för Ford, har för mig att första Volvo 850/V70/S70 Bi-Fuel generationen producerades på samma sätt, likaså MB E 200 NGT. Inget konstigt isig för en lågserie produktion.

Däremot är många de bilar som säljs i Schweiz efterkonverterade av lokala firmor, därav det mycket bredare utbudet av t.ex. Ford och Volvo CNG bilar.
Post Reply