Hur mycket bensin drar era gasbilar?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Hur mycket bensin drar era gasbilar?

Post by MartinF »

Denna fråga gäller de bilägare vars bilar använder bensin vid start, t.ex Volvo, VW etc.

Hur många liter bensin per hur många mil går det åt förutsatt att ni inte kör på bensin när bilen väl kommit upp i temperatur.

Själv har jag ännu inga säkra siffror men tycker att det går åt lite väl mycket bensin. Då kör jag ju visserligen en hel del korta sträckor (till jobbet är det cirka 1,5 mil) inne i stan mm och då går det ju lite soppa varje gång innan den slår över.

Första preliminära resultatet är 44 liter på 500 mil, men då blev det en del körningar på bensin när jag inte lyckades ta mig till en gasmack i tid. Hoppas på en bättre "kvot" för denna tanken. Har hittills bara fått en 8-milskörning på bensin förutom starter etc.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Post by bi-fuel classic »

Tankat 97 liter bensin och kört 3700 mil varav 25mil på bensin i gaslöst land, (tar man bort 20liter pga detta 0,021liter :lol: bensin per körd mil). Försöker använda motorvärmare när tempen är under 10 och då tar det bara några sekunder innan bensinlampan slocknar. pendlar ca 2x3 mil dag mestadels motorväg i Göteborgsområdet
gasförbrukning 0,69NM3/mil (V70 -07)
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Hmm, så långt skulle jag INTE ta mig på så lite bensin. Har ändå haft en del långkörningar. Visserligen har jag inte motorvärmare, men det tar säkert 1 kilometer på morgonen innan man kan få bilen att slå över (Golfarna slår ju inte över förrän man motorbromsar från över 2000 varv/min).

Det betyder ju att de enda sträckor man kör på bensin är från start och acceleration upp i hastighet men jag tycker ändå att det går åt lite väl mycket soppa.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Thomas Johnson
Posts: 14
Joined: 2008-04-07, 15:03

Post by Thomas Johnson »

Min lilla Punto tycker jag är sjukt törstig. Den ligger ungefär på 0.6-0.8 blandat. Plattan i mattan så slörpar den 1.2-1.5 /mil
(Ja, jag var tvungen att testa) :D

Kör den på gas, det känns som det är det bilen är gjord för. Drar mindre och jag tycker ärligt talat att det inte är så stor skilland på "draget" heller.

/ Thomas
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Fast jag tänkte inte på hur mycket den drar per mil när man kör på bensin, jag menar hur mycket bensin det går åt för att köra på gas. I och med att flera gasbilar startar och går första biten på bensin så går det ju åt en del trots att man kör på gas.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

Hej Thomas

Jag undrar hur mycket din Punto drar när du kör den på gas.
Funderar på att köpa en begagnad Punto.

//Johan
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

När jag räknade på ett halvår för ett bra tag sedan för vår V70 låg bensinförbrukningen på 4cl/mil, 0,04 liter alltså :wink:

Kör man mycket korta turer ökar ju bensinförbrukningen.
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Post by bi-fuel classic »

Nu kör jag snålt, gick ecodrivingkurs för 4-5 år sedan, och det verkar fortfarande, ex att komma snabbt upp i hastiget, använder aldrig 4 växel, 3an sedan direkt till 5an når man nått rätt hastighet. Planera körning för att undvika att bromsa, släppa gasen tidigt sedan endast motorbromsa.

Normal kör jag alltid mellan 27-30 mil mellan tankningarn fordonsgas (max 33mil :D utan qtt den gått över till bensin) , därmot när jag tankat i Jönköping och Nyköping (gbg-sthlm tor) kom jag bara 23-
24 mil på biogas trots jämn motorväghastighet+10, likadant häromveckan fyllde jag tanken i Trollhättan och kom bara 24-25mil.
Jag tycker skillnaden är alldeles för stor mellan fossil o biogas, hur är era erfarenheter?
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Golfen drar mycket bensin jämfört med Volvon trots att vi försöker köra på gas så långt det går. Jag har svårt att uttrycka det i siffror eftersom vi trots föregående mening de facto tvingas köra golfen rätt mycket på bensin, kanske 12-15%, pga brist på gasmackar i Bohuslän. Nog är det så att golfen går mer på bensin innan den slår över till gas jämfört med Volvon. Jag använder motorvärmare på båda så länge det är under 5 grader men skillnaden blir då ännu tydligare eftersom Volvons värmare har betydligt högre effekt.

Golfen är också mer lynnig, ibland slår den över till gas redan efter några hundra meter, ibland kommer jag 6-7 kilometer innan den fattar. Detta vid jämförbara ytter- & motortemperaturer och med åtskilliga motorbromsningar från över 2000 varv. Volvon är alltid pålitlig och går på motortemperaturen och slår oftast över till gas efter några sekunder.

Det är f.ö. en sak som gör mig ännu mer irriterad över att Volvo lade ner tillverkningen; dom må ha stora ineffektiva motorer som dessutom inte optimerats för gas men dom fungerar förbaskat bra så bortfallet från marknaden känns på något sätt än värre.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jonas wrote:Det är f.ö. en sak som gör mig ännu mer irriterad över att Volvo lade ner tillverkningen; dom må ha stora ineffektiva motorer som dessutom inte optimerats för gas men dom fungerar förbaskat bra så bortfallet från marknaden känns på något sätt än värre.
Å andra sidan verkar gasdriften på Golf osedvanligt krånglig. Har aldrig förut hört talas om en sådan motorbromsgrej. Tror inte Volvo egentligen är bättre eller sämre än någon annan på gasdrift.
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Nej, det är tyvärr en osannolikt korkad konstruktion. Om jag har tryckt in knappen för gasdrift och motorn har nått rätt temperatur, varför ska jag behöva utföra en aktiv manöver för att slå om till gas? Vid normal stadskörning till exempel händer det ibland att man glömmer och kör man lugnt kommer man sällan att utföra en massa motorbromsningar från över 2k varv. Synd, för jag gillar verkligen Golfen i övrigt.

Sedan kanske man kunde ha gjort en något större gastank och skippat en del av de 55 litrarna med bensin... jag köper ju inte en gasbil för att jag vill köra på bensin. Inte så mycket i alla fall.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Thomas Johnson
Posts: 14
Joined: 2008-04-07, 15:03

Post by Thomas Johnson »

Oj, my bad. Tror inte det jag kan mäta det. Har aldrig sett mätaren röra på sig. Punton slå om direkt efter uppstart. Hade väl sagt att det är obetydligt lite.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Min genomsnittsförbrukning för bensin ligger på 0,053l/mil.. Men då har jag inte räknat bort de mil jag kört på bensin när gasen tagit slut.. Men de är inte så farligt mycket..

Har tankat 84l bensin på 1753mil

Av gasen (1250nm3) så är
66% Naturgas och
33% Biogas (95% av biogasen kommer från Tankstället i Helsingborg) :)

Får hoppas det kommer ett biogas tankställe i gbg snart....
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

torkel wrote: Å andra sidan verkar gasdriften på Golf osedvanligt krånglig. Har aldrig förut hört talas om en sådan motorbromsgrej. Tror inte Volvo egentligen är bättre eller sämre än någon annan på gasdrift.
Tja, att Golf har sina egenheter är det inget tvivel om - fast jag är väldigt nöjd med vår Golf ändå. Men jag jämför mina erfarenheter av Volvo med allt jag läst om Opel Astra, Volvos första generation gasbilar och andra mindre lyckade konstruktioner som gett många ägare problem med ryckig drift och andra effekter. Volvo S60/V70N känns gedigna i gassystemet och motorstyrningen även om gasspjäll etc är kass men det är ju inte specifikt för gasmodellerna. Jag betvivlar inte att E200 NGT, Zafira och andra också fungerar bra men Volvo hade kommit en bit och lämnat barnsjukdomarna bakom sig i stort sett - då lade dom ner...
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Jag tippar på att jag ligger på ungefär samma förbrukning med min Astra -00 som med golfen. Har också 1,5 mil till jobbet.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

På totalt 3600 mil har jag tankat 110 liter bensin och snittförbrukningen blir 0,0307 liter/mil. Dock har jag samlat på mig en sådär 130-140 mil ren bensinkörning, ffa från i början av gasbilskarriären då man inte hade tankkort till alla udda mackar, och sen händer det ju att man träffar på mackar som är trasiga! (den i mjölby har varit min otursmack!)
Räknar jag bort de milen (med 0,72 liter milen) så blir där bara en halv cl kvar... väldigt lite heltenkelt!
Kör väl iofs inte sådär mycket med bilen till vardags (cyklar till jobbet), utan det blir veckohandlingen, lite utflykter och påhälsningar av släktochvänner på västsidan av sverige (alltså 20-30 mil enkel resa).
Image
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Post by bi-fuel classic »

Rekord!!
Körde 33,9 mil utan att den slagit över till gas. (använder motorvärmare för att minimera bensindriften) Fick på 22,05Nm3, trycket var då 207 i pumpen i Kungälv. Tips kika ner i springan under 2ans pumpmätare sett från motorvägssidan ser du den digital röda displayen. Hade tankat förra gången på preem ringön där det är bra tryck.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

bi-fuel classic wrote:Rekord!!
Körde 33,9 mil utan att den slagit över till gas. (använder motorvärmare för att minimera bensindriften) Fick på 22,05Nm3, trycket var då 207 i pumpen i Kungälv. Tips kika ner i springan under 2ans pumpmätare sett från motorvägssidan ser du den digital röda displayen. Hade tankat förra gången på preem ringön där det är bra tryck.
Inte illa.. :) Flera gånger har jag kommit 33 mil.. men tror inte jag har kommit 34 faktiskt.. Har varit väldigt nära dock.. Vanligtvis kommer jag runt 32 mil (naturgas) då jag har 70 och 90 väg till jobbet och ofta kan ligga i samma hastighet utan att bromsa...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

bi-fuel classic wrote:Rekord!!
Körde 33,9 mil utan att den slagit över till gas. (använder motorvärmare för att minimera bensindriften) Fick på 22,05Nm3, trycket var då 207 i pumpen i Kungälv. Tips kika ner i springan under 2ans pumpmätare sett från motorvägssidan ser du den digital röda displayen. Hade tankat förra gången på preem ringön där det är bra tryck.
Ursäkta att jag märker ord, men "...utan att den slagit över till gas." Lite förvirrande... :lol: :wink: :wink: :wink:

Har för mig att mitt rekord ligger runt 30mil. Dock ej säker just nu, måste hem och kolla statistiken :) .
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Post by bi-fuel classic »

Ok kan första förvirringen...
Jag menade att jag tankade innan det slagit över till gas dvs trycket fanns fortfarande kvar i tanken och jag egentligen kunnat köra ännu lääääängre och fått äääännu bättre rekord :D . MEN sen vill man ju undvika köra på bensin och...
Nu kör jag (i min V70 -07a manuell ) mest Kungälv - Göteborg tor endast några få rödljus, men visst är en härlig känsla varje gång man kör över 30 mil
Post Reply