Skadliga emissioner - E85, Biogas & Bensin vid kyla

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Skadliga emissioner - E85, Biogas & Bensin vid kyla

Post by S-klasse »

Hittade nedanstående artikel om hur halten skadliga emissioner skiljer sig åt mellan E85, bensin och BioGas vid kyla -7 grader.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar ... 3DBilMotor

Artikeln handlar huvudsakligen om hur mycket skadliga emissioner som kommer från E85 jämfört med bensin, som polycykliska aromatiska kolväten, aldehyder, koloxid och kolväten.

De hade 2 st. E85 bilar och en BioGasbil.

När det gäller Biogasbilen fann man att halten kväveoxider var mycket högre än vid bensindrift.

Klipper in nedanstående om BioGas från artikeln :
Biogasdrift borde haft stora fördelar vid kallstart, men eftersom den alltid sker på bensin blir avgaserna inte särskilt små. På grund av oxidation av metangasen pekar studien på att livslängden på katalysatorerna förkortas.

Problemet kan uppstå redan efter 4.000 mils körning. Biltillverkarnas garanti är dubbelt så lång – 8.000 mil.

Forskarnas slutsats är att varken etanolbilarna eller gasbilarna är optimerade för låga avgasnivåer när de körs på respektive miljöbränsle.
Studien var finansierad via vägverket, borde finnas någon rapport därifrån att läsa detaljerna i.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

En länk till Vägverkets hemsida om saken:

http://www.vv.se/templates/NewsPage____24484.aspx

Och en direktlänk till den bakomliggande rapporten:

http://www.vv.se/filer/52893/Biofuel%20 ... -04-10.pdf
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Skadliga emissioner - E85, Biogas & Bensin vid kyla

Post by Sven »

Biogasdrift borde haft stora fördelar vid kallstart, men eftersom den alltid sker på bensin blir avgaserna inte särskilt små.
Detta är fel! T ex startar Opels nya bilar, de som har en s k monovalent motor (anpassad för gasdrift), på gasen och ingenting annat.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Re: Skadliga emissioner - E85, Biogas & Bensin vid kyla

Post by S-klasse »

Sven wrote:Detta är fel! T ex startar Opels nya bilar, de som har en s k monovalent motor (anpassad för gasdrift), på gasen och ingenting annat.
Jo, jag vet. Därför efterlyste jag en länk till själva rapporten för att kunna kolla detaljerna. (Tack AndersH)

Dessutom kan de skadliga emissionerna överhuvudtaget variera kraftigt mellan olika biltyper/motorer varför det är tveksamt att dra allt för stora slutsatser av mätningar på bara 1 biltyp. Det framgick tydligt på den tiden Teknikens Värld mätte upp miljöindex för varje bil de testade.

Det som dock är intressant med rapporten är att man faktiskt valt att göra dessa mätningar vid olika temperaturer. Förhoppningsvis kan det leda till en bättre utformning av typprovstesterna av avgasrening och gynna tillverkare som har fungerande avgasrening för nästan alla situationer.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

För den som inte orkar läsa hela rapporten så använde man följande tre testfordon under laboratorietesterna: Saab 9-5 BioPower, Volvo V50 1.8F och Fiat Punto BiPower.

I Appendix A till rapporten redovisas mätresultat från ombordmätning av kolväteutsläpp från nio biogasdrivna bilar och en etanoldriven bil som indikerar att katalysatorernas förmåga att oxidera metan i de biogasdrivna bilarna (genomgående VW-bilar) tycks avta redan efter några få tusen mil. Inte bra. :? Det skulle vara intressant med sådana mätningar av fordon från andra tillverkare också.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

AndersH wrote:
I Appendix A till rapporten redovisas mätresultat från ombordmätning av kolväteutsläpp från nio biogasdrivna bilar och en etanoldriven bil som indikerar att katalysatorernas förmåga att oxidera metan i de biogasdrivna bilarna (genomgående VW-bilar) tycks avta redan efter några få tusen mil. Inte bra. :? Det skulle vara intressant med sådana mätningar av fordon från andra tillverkare också.
Nä, det där låter verkligen oroväckande. Instämmer i att här behövs mer fakta.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Sådana här rapporter borde göras mycket mer frekvent för att uppdatera läget.

Det var inte bra att katalysatorns metanoxideringförmåga la av så snabbt. Det kommer i och för sig inte som en total nyhet, men nu har vi det svart på vitt.
Det skulle vara intressant att veta hur stor växthuseffekt det här medger (eftersom metan inte är hälsovådligt).
Jag är dock inte säker på hur man läser ut g/km i staplarna.
Gör ett försök:
De momentant värsta värdena för de värsta bilarna hade ett ppm på strax över 4000, vilket jag tror är 0,4% av de totala utsläppen. Om bilen släpper ut 200g av allt möjligt / km så blir det 0,8 g/km metan. CO2-ekvivalent 18g/km. Ingen katastrof, men absolut inget man kan vifta bort. Men jag bara gissar på hur man ska räkna här.

Synd att de inte fick med en gasoptimerad motor också, typ Opels monovalenta variant. Känns nästan lite onödigt att testa relativa startegenskaper på en bifuel-bil som man vet alltid startar på bensin.

Till min glädje nämnde de ju också Honda GX som exempel på hur exceptionellt bra en gasbil kan bli. Jag vill ha den bilen!
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:Det var inte bra att katalysatorns metanoxideringförmåga la av så snabbt. Det kommer i och för sig inte som en total nyhet, men nu har vi det svart på vitt.
Det skulle vara intressant att veta hur stor växthuseffekt det här medger (eftersom metan inte är hälsovådligt).
Jag är dock inte säker på hur man läser ut g/km i staplarna.
Gör ett försök:
De momentant värsta värdena för de värsta bilarna hade ett ppm på strax över 4000, vilket jag tror är 0,4% av de totala utsläppen. Om bilen släpper ut 200g av allt möjligt / km så blir det 0,8 g/km metan. CO2-ekvivalent 18g/km. Ingen katastrof, men absolut inget man kan vifta bort. Men jag bara gissar på hur man ska räkna här.
----------------------
En katalysator håller ju aldrig hur långt som helst. Har den helt tappat förmågan att 'rena' utsläppen går ju bilen inte genom besiktningen och det blir upp till bilägaren att fixa det med kanske utbyte av katalysatorn. För vanliga bensindrivna bilar garanterar tillverkaren funktion under 5år eller 8.000 mil tror jag. Nu kommer väl tillverkarna att vilja friskriva sig från den här garantin när det gäller gasbilar, men å andra sidan mäter man ju inte metanutsläpp vid besiktning och i övrigt mycket sparsamt eftersom man fortfarande vid mätning av 'kolväten' mäter 'kolväten exkl. metan'.

Dessutom mäter man väl utsläppen vid bensindrift vid besiktning (rätta mig om jag har fel; har ingen bil själv...)

/track_snake
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Skummade igenom rapporten igen i morse. Biogasbilen har överlag bättre värden med biogas än bensin - trots att de kör, argumenterbart, den sämsta gasbilen på marknaden. Den kunde ju inte ens fullfölja alla cykler i testerna.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

track_snake wrote:Dessutom mäter man väl utsläppen vid bensindrift vid besiktning (rätta mig om jag har fel; har ingen bil själv...)
Besiktningspersonalen struntar i vilket bränsle man använder när man kör in i besiktningshallen, de är bara instruerade att läsa av vilka siffror avgasanalysatorn visar. Det är i alla fall det intryck jag fått då jag genomfört mina två besiktningar med biogas som bränsle.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Johan wrote:Sådana här rapporter borde göras mycket mer frekvent för att uppdatera läget.
Kan bara hålla med!

Utvärdering av olika miljöbilar skall även väga in utsläpp av skadliga emissioner, inte enbart antalet fossila gram CO2/km.
(Och såklart hänsyn till hela kedjan från bränslets ursprung och produktion.)

Det borde även leda till att typprovningsmetoden för nya bilmodeller blir bredare och bättre än idag och sätta press på tillverkare att bygga motorer som går rent nästan hela tiden.
Dessutom borde flexifuel/bi-fuel bilar typprovas på alla bränslen bilen är avsedd för, inte enbart bensin...
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

AndersH wrote:Besiktningspersonalen struntar i vilket bränsle man använder när man kör in i besiktningshallen, de är bara instruerade att läsa av vilka siffror avgasanalysatorn visar. Det är i alla fall det intryck jag fått då jag genomfört mina två besiktningar med biogas som bränsle.
Enligt min mek som brukar åka med bilen till besiktn. åt mig tar de tydligen det bränsle som ger bäst värden.. alltså, är gasdriften felaktig och får konstiga utslag så tar de värdena på bensin istället.
Min hade 0 på alla värden... 8)
bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Post by bjorn_and »

AndersH wrote: Besiktningspersonalen struntar i vilket bränsle man använder när man kör in i besiktningshallen, de är bara instruerade att läsa av vilka siffror avgasanalysatorn visar. Det är i alla fall det intryck jag fått då jag genomfört mina två besiktningar med biogas som bränsle.
När jag besiktigade för ett par månader sen var det första besiktningsmannen gjorde att slå om bilen till bensin. Skiljer sig tydligen åt alltså.

/Björn
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Rimligen borde då en etanolbil som kör in i besiktningshallen med etanol i tanken få komma tillbaka med enbart bensin i tanken för att bilprovningens mätutrustning ska fungera.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Det diskuteras flitigt om formaldehydutsläpp från gasbilar på etanol.nu just nu. Någon har nosat fram en abstract där "auto mobile" och "höga formaldehydutsläpp" nämns. Ingen kan dock läsa rapporten vad jag förstått.
Efter lite mer googlande har jag fått fram att formaldehydproblemet kommer från lean burn gasmotorer, dvs tunga fordon - som tydligen körs utan katalysator rätt ofta.

En vanlig gasbil har inte dessa problem vad jag kan googla mig till (snarast tvärtom). Delvis bekräftas det av rapport som är aktuell i den här tråden. Utsläppen av formaldehyd är lägre när gasbilen körs på gas än när bilen körs på bensin (tillskillnad från etanolbilarna där utsläppen är högre med etanol).

Någon som har något att tillägga?


De pratar också om metylnitritutsläpp från gasbilar på väldigt lösa grunder. De har hittat en gammal svensk rapport (http://www.regeringen.se/content/1/c4/2 ... a7a132.pdf) där de uppskattade utsläppen för alkoholbilar har ett fast värde på 20 medan gasbilens värde anges till >100. Detta utläser etanolrävarna som högre uppskattade utsläpp för gasbilen (snarast betyder det väl "Vi kan av någon anledning inte uppskatta det men det borde i alla fall inte vara högre än 100").

Tittar man längre ner i rapporten hittar man konkreta värden för andra fordonstyper och där ligger utsläppen för gasfordon under de för alkoholfordon.
Dessutom tycker rapporten att alkylnitriter är intressant att följa upp för alkoholbilarna, men inte för gasbilarna.
Givetvis hade det varit intressant med mätningar även på gasbilar - bara för att få veta hur det ligger till.

Jag ville ta upp det här på det här forumet - för det kommer säkerligen dyka upp under kommentarsfälten hos diverse webbsajten.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:Det diskuteras flitigt om formaldehydutsläpp från gasbilar på etanol.nu just nu. Någon har nosat fram en abstract där "auto mobile" och "höga formaldehydutsläpp" nämns. Ingen kan dock läsa rapporten vad jag förstått.
Efter lite mer googlande har jag fått fram att formaldehydproblemet kommer från lean burn gasmotorer, dvs tunga fordon - som tydligen körs utan katalysator rätt ofta.

En vanlig gasbil har inte dessa problem vad jag kan googla mig till (snarast tvärtom). Delvis bekräftas det av rapport som är aktuell i den här tråden. Utsläppen av formaldehyd är lägre när gasbilen körs på gas än när bilen körs på bensin (tillskillnad från etanolbilarna där utsläppen är högre med etanol).

Någon som har något att tillägga?


De pratar också om metylnitritutsläpp från gasbilar på väldigt lösa grunder. De har hittat en gammal svensk rapport (http://www.regeringen.se/content/1/c4/2 ... a7a132.pdf) där de uppskattade utsläppen för alkoholbilar har ett fast värde på 20 medan gasbilens värde anges till >100. Detta utläser etanolrävarna som högre uppskattade utsläpp för gasbilen (snarast betyder det väl "Vi kan av någon anledning inte uppskatta det men det borde i alla fall inte vara högre än 100").

Tittar man längre ner i rapporten hittar man konkreta värden för andra fordonstyper och där ligger utsläppen för gasfordon under de för alkoholfordon.
Dessutom tycker rapporten att alkylnitriter är intressant att följa upp för alkoholbilarna, men inte för gasbilarna.
Givetvis hade det varit intressant med mätningar även på gasbilar - bara för att få veta hur det ligger till.

Jag ville ta upp det här på det här forumet - för det kommer säkerligen dyka upp under kommentarsfälten hos diverse webbsajten.
-----------------------------
Dom har ju ägnat flera dagar åt googlande nu och hittat en del rapporter om saker som inte är bra i avgaser från gasbilar.

Men det finns formaldehyd i avgaser från alkoholfordon också. I den här rapporten:

http://epubl.ltu.se/1402-1544/2005/09/L ... 509-SE.pdf

visas att tunga dieselmotorer i bussar släpper ut mycket formaldehyd och acetaldehyd när de går på etanol (E95 med tändförbättrare). 10 gånger mer än för vanlig dieseldrift.

Så akta er när ni går bakom en etanolbuss i Stockholm i fortsättningen. Håll andan! Den fräna doften bakom etanolbussarna är inte så oskyldig som man kan tro. SL säger att det bara luktar ättika, men sanningen är nog lite mer komplicerad...

/track_snake
toblen
Posts: 2
Joined: 2008-11-23, 01:18

Post by toblen »

bjorn_and wrote:
AndersH wrote: Besiktningspersonalen struntar i vilket bränsle man använder när man kör in i besiktningshallen, de är bara instruerade att läsa av vilka siffror avgasanalysatorn visar. Det är i alla fall det intryck jag fått då jag genomfört mina två besiktningar med biogas som bränsle.
När jag besiktigade för ett par månader sen var det första besiktningsmannen gjorde att slå om bilen till bensin. Skiljer sig tydligen åt alltså.

/Björn
När jag fick min VW Golf Variamt Bi-fuel M-testad för några veckor sedan hävdade motormannen ;) att han inte kunde testa avgasvärdena under gasdrift eftersom gasens höga antändningstemperatur ger så varma avgaser att de skulle skada testinstrumentet. Dessutom antar jag att det inte finns lika tydliga regler för fordonsgasavgaser som för bensinavgaser.
/Tobias
Post Reply