1996 Camaro

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Persson
Posts: 7
Joined: 2008-03-29, 12:59

1996 Camaro

Post by Persson »

Hej

Jag köpte nyligen en 96 Camaro där jag hittade en intressant sak.

Image

Image

Den sitter på vänster sida på den bakre stötfångaren
Image

Har någon gaskonverterat bilen?
När jag googlade BRC Gas Equipment som det står på locket hittade jag en hel del info, de har två typer av system. Ett som heter LPG och ett som heter CNG, hur vet jag vilket system jag har.

Hur ska installationen se ut i motorrummet? Jag hittar inget direkt avvikande när jag tittar där så det kanske redan är borttaget.

http://www.brc.it/Default.aspx?&lang=en

Mvh Magnus
Persson
Posts: 7
Joined: 2008-03-29, 12:59

Post by Persson »

Man kommer inte till och kan titta på insidan av stötfångaren men här är en bild på de slangar och rör som går fram till motorn på bilen.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Mvh Magnus
Last edited by Persson on 2012-04-20, 20:03, edited 1 time in total.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Vad säger säljaren då? Har du hittat några gastankar i bilen? På dem bör du kunna se om det är tankar för LPG eller CNG.. LPG tankar har ett lägre tryck. Kanske runt 8-15bar? medans CNG tankarna lagrar ett tryck runt 200 bar..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Persson
Posts: 7
Joined: 2008-03-29, 12:59

Post by Persson »

Säljaren vet inget om det heller.

Jag är tyvärr inte på samma ställe som bilen just nu men när jag är hemma igen om någon vecka ska jag sätta den på en lyft och kolla efter lite bättre.

Är det samma påfyllningsventil för LPG och CNG?

Magnus
Last edited by Persson on 2012-04-20, 20:01, edited 1 time in total.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Ok, det är ingen CNG anslutning i alla fall.

Jag har surfat runt lite o letat efter hur LPG tanknipplar ser ut.. Hittade bara en bild igentligen och där ser man inte hur nippeln ser ut utan bara tanklocket.. Såg några tankmunstycken också.. Skulle gissa på att det är en LPG anordning.. Ser ut som nån slags kulventil på dina bilder..

Efter att ha googlat lite mer hittade jag ett forum där de snackade om att tanka gasolflaskor på mackar som säljer fordonsgas (LPG) där skrev de (2006) att gasen kostar 5,2kr/liter.. Rätt bra pris!

Verkar inte finnas så många tankställen dock!

här har du en länk:
http://www.gasforeningen.se/FaktaOmGas/ ... erLPG.aspx
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Persson
Posts: 7
Joined: 2008-03-29, 12:59

Post by Persson »

Förmodligen LPG alltså, då ska jag forska vidare angående det.

Ja det var inte många ställen där man kan fylla på det. Hur kan det komma sig, har det varit problem med den typen av system?

Tack för hjälpen.

Magnus
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Skulle tro att det mest beror på att LPG inte längre räknas som ett miljöbränsle enligt svensk definition. Det finns fortfarande länder där LPG är relativt stort.
Persson
Posts: 7
Joined: 2008-03-29, 12:59

Post by Persson »

Efter att ha kollat runt på sidan som taz tipsade mig om har jag förstått att LPG är vanlig gasol, eller hur?

Borde det inte gå att fylla på den på ställen som tex förser husvagnar mm med gasol?

Magnus
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag gissar att det blir ganska dyrt att fylla upp gas på ett sådant ställe. Var bor du någonstans?
polda
Posts: 7
Joined: 2008-03-27, 16:56

Det är en motorgas (LPG) anläggning !

Post by polda »

Så om du känner någon som har en gasol depå så kan du
köra billigt ! Gasol kostar ca 13 kr kg = x2 =6.50 kr /l
1kg gasol är ungefär 2l.
Se bara till att bilen är reggad med motorgas i sverige !!
det ska stå alternativt drivmedel : motorgas i regbeviset. Mycket viktigt !
I polen och litauen har varje bensinmack dujos = motorgas.
BRC är en italjensk anläggning och är en av de absolut bästa, jag
kunde inta avgöra om det är en vanlig el. gasinsprutning av bilderna.
Hoppas att anläggningen är kompett.
Har du några frågor om motorgas (LPG) så fråga på bara !har kört på motorgas 11 år
och har flera motorgas bilar samt motorgas delar på hyllan.
polda125p@hotmail.com
Persson
Posts: 7
Joined: 2008-03-29, 12:59

Post by Persson »

torkel wrote:Jag gissar att det blir ganska dyrt att fylla upp gas på ett sådant ställe. Var bor du någonstans?
Jag pendlar mellan Helsingborg och Ronneby. Det ska finnas ett påfyllningsställe i Klippan enligt hemsidan som taz tipsade om.
Persson
Posts: 7
Joined: 2008-03-29, 12:59

Re: Det är en motorgas (LPG) anläggning !

Post by Persson »

polda wrote:Så om du känner någon som har en gasol depå så kan du
köra billigt ! Gasol kostar ca 13 kr kg = x2 =6.50 kr /l
1kg gasol är ungefär 2l.
Se bara till att bilen är reggad med motorgas i sverige !!
det ska stå alternativt drivmedel : motorgas i regbeviset. Mycket viktigt !
I polen och litauen har varje bensinmack dujos = motorgas.
BRC är en italjensk anläggning och är en av de absolut bästa, jag
kunde inta avgöra om det är en vanlig el. gasinsprutning av bilderna.
Hoppas att anläggningen är kompett.
Har du några frågor om motorgas (LPG) så fråga på bara !har kört på motorgas 11 år
och har flera motorgas bilar samt motorgas delar på hyllan.
polda125p@hotmail.com
Jag ska kolla närmare i helgen och se om alla prylar fortfarande finns där i bilen eller om det bara är påfyllningsanslutningen som lämnats kvar.

Desto mer jag läser om det här med LPG desto intressantare blir det.

Ungefär hur stora yttermått har LPG tanken i en bil?
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Motorgas (LPG, liquefied petroleum gas) är en blandning av propan och butan. Ur miljösynpunkt (CO2-utsläpp etc.) skiljer den sig inte så mycket från CNG (compressed natural gas) som liksom biogas huvudsakligen är metan. Det fanns en tid när man trodde att motorgas skulle bli ganska stort i Sverige under 1980-talet, men det blev inte så. Motorgas blev däremot stort som bilbränsle i t.ex. Holland, Italien och Tyskland.

En fördel med LPG jämfört med CNG skulle kunna vara att den inte ger några nämnvärda metanläckage eftersom det bara finns lite metan i gasblandningen.

/track_snake
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Persson wrote:Efter att ha kollat runt på sidan som taz tipsade mig om har jag förstått att LPG är vanlig gasol, eller hur?

Borde det inte gå att fylla på den på ställen som tex förser husvagnar mm med gasol?

Magnus
Ja, det är gasol. Om man vill spara pengar om man har gasoltuber så kan man fylla dem på en sådan tankstation. Men det finns lite risker med att fylla gasoltuber, de får inte fyllas helt fulla. Däremot finns det påfyllningsbara gasoltuber att köpa i tyskland. Med säkerhetsventiler och tryckmätare.. Finns forum här i sverige som diskuterar det.. Man sparar en del pengar på det om man t.ex har husvagn eller husbil med gasoldrift av plattor och värmesystem osv..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Persson wrote:
Jag pendlar mellan Helsingborg och Ronneby. Det ska finnas ett påfyllningsställe i Klippan enligt hemsidan som taz tipsade om.
Jag tror det finns en LPG-mack i Hbg
Kolla Statoil (Florettgatan?) nära IKEA´s godsutlämning.

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
JohnnyB
Posts: 1
Joined: 2008-04-21, 15:53
Location: Johnny Brustuen
Contact:

Post by JohnnyB »

Kolla våran hemsida om det är något du undrar över när det gäller LPG eller CNG utrustning från BRC.
Vi är generalagent för BRC i Norden.
:idea:
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Hur går det med bilen? har du fått nån klarhet i om LPG systemet är komplett?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply