Storlek på bagageutrymmet på tidiga V70 Bifuel?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Storlek på bagageutrymmet på tidiga V70 Bifuel?

Post by MartinF »

Hej!

Ny på forumet och ännu inte gasbilägare, men jag och min sambo letar efter en V70 Bifuel och har förstått att på tidigare modeller (före 2002?) så går inte baksätet att fälla eftersom gastanken sitter där.

Finns det någon som har måtten på bagageutrymmet i en sådan V70? Får man in t.ex hund + barnvagn?

Helst skulle vi ju köpa en -02 eller -03 (eller nyare såklart) men budgeten begränsar. Har inte mycket mer än 100-110000 att lägga och vill inte ha en som gått 30-40000 mil. Måste ha dragkrok också.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Storlek på bagageutrymmet på tidiga V70 Bifuel?

Post by Fred »

MartinF wrote:Hej!

Ny på forumet och ännu inte gasbilägare, men jag och min sambo letar efter en V70 Bifuel och har förstått att på tidigare modeller (före 2002?) så går inte baksätet att fälla eftersom gastanken sitter där.

Finns det någon som har måtten på bagageutrymmet i en sådan V70? Får man in t.ex hund + barnvagn?

Helst skulle vi ju köpa en -02 eller -03 (eller nyare såklart) men budgeten begränsar. Har inte mycket mer än 100-110000 att lägga och vill inte ha en som gått 30-40000 mil. Måste ha dragkrok också.
Hej Martin och välkommen till forumet!

Här kommer du få mycket hjälp om/när du skaffar gasbil!

Jag har inga mått på bagageutrymmet på de gamla bilarna men jag kan säga att det är INTE stort. Jag tror inte att du får in en stor barnvagn, kanske en terrier men en större hud får det obekvämt. Jag kikade på många annonser innan jag skaffade min bil och tog väldigt snabbt beslutet att det var -02 eller yngre som gällde. Varför köpa en så pass stor bil när man ändå inte får lastkapaciteten?

Min bil har gått 16500 mil och betalade jag 109000 för den, hos bilhandlare! Den har dessutom businesspaketet och jag fick med vinterhjul och lasträcke. Så visst kan ni hitta en -02:a, och tom yngre, inom ramen för er budget!

Dragkrok skaffade jag på skroten för 1188 kr inklusive elkopplingar och ska montera den själv vilket inte är speciellt svårt. Volvo har monteringsanvisningar på nätet och på forumet http://www.jagrullar.se finns massor av tips och råd om det och allt annat som rör Volvobilar.

Lycka till med bilköpet och hör gärna av dig om du behöver mer hjälp!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Jättetack för ditt snabba svar! Då lutar det helt klart åt att vi får vänta lite till och hitta oss en -02:a eller yngre. Som sagt, varför ha en stor bil om man inte kan lasta lite i den?

Om nån annan har de exakta måtten på utrymmet tar jag gärna det i alla fall.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

V70G mot V70N

Post by BifuelManiac »

Gastanken på V70G tar upp ungefär hälften av utrymmet i djupledd. Höjden på tanken är lite mindre än upp till nackstöden.
Det är egentligen inte det som är problemet utan att man inte kan fälla sätet (tanken sitter monterad mot den längre delen av baksätet).

Barnvagnar kan man säkert få in, det har iaf en barnfamilj som kört v70G bifueln bekräftat för mig. Hund går väl såvida det inte är en Grand Danoir... :lol:

Det jag gillar med den gamla v70G är att den är något mindre och känns därför mindre klumpig att parkera (kan hänga ihop med att jag körde extremt stort tidigare.. 8) ) och den är betydligt billigare än v70N också..
Bensintanken är dessutom fullstor, 70 liters. Gastanken är på 20Nm3 nånting.. tror den är i princip lika stor som V70N's.

Jag kan fixa exakta mått på bagageutrymmet, men det kan ta en vecka, har lite annat just nu..

PS: Jag har lassat in en hel del stort emballage i bilen och det har funkat, man får trixa och improvisera helt enkelt. Det sätter kreativiteten på prov.. :D
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Det vore jätteschysst om du kunde fixa exakta mått. Att man får in barnvagn eller hund tror jag nog... frågan är om man får in bägge samtidigt.
Taust
Posts: 1
Joined: 2008-02-21, 20:03

Post by Taust »

Råkade snubbla inpå tråden

Djupet i golvhöjd är 50cm, bredden är oförändrad.

Tanken med hölje är 47cm hög och vid denna lastrums höjd minskar tanken från 81 till 47cm likaledes. Skiss tecknad från vänster.

Hoppas det klargör. Jag får in barnvagn (Quinny speedy) + annat (dock inte hund eftersom jag äger något husdjur). Skaffar takbox vid behov istället. Kör en taxi 30000mil som går fint, fin komfort och körkänsla fortf. dock ingen gasdrift i funktion hitills. Kass gasregulator påstår bilia, jag misstänker kass gaspedal givare. Tips på hur man kollar?

\---------81---------\

--------\ 47 \ .
\ 47
tank \ .
\------------
\------------50--------\
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

På vilket sätt är gasdriften ur funktion? Går den överhuvudtaget inte alls på gas eller går den ojämnt ryckigt vid gaspådrag? Vad är gaspedalsgivare?
Post Reply