Miljö & CNG bilförsäljningen hittills - 2008

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Göran wrote: Enl samma artikel skall den dra 0,61 Nm3 Biogas / 100 km.

För övrigt skrev Journalisten Mikael Stjerna Jag är inte förvånad som kommentar till att Sveriges tilldelning av B170 NGT redan var slutsåld. :shock:

Nämnas kan att Journalisten Jan Erik Berggren nämnde ordet Biogas i detta numret. :shock: :shock:
Enl Mercedes ska den dra 0,49 kg/mil blandad körning. Jag tror det är tyskarnas H-gas, och den är likställd med naturgas. Då ger en omräkning inte 0,61 Nm3 biogas/mil utan snarare 0,65 eller något högre.

Men jag har gärna fel, 0,61 Nm3/mil är ju en väldigt trevlig förbrukning. :lol:

Också trevligt att "förstockade" journalister kan lära nytt!
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

S-klasse wrote:...I topp var på plats 30) VW Touran Ecofuel 40 sålda i Maj, 151 hittills i år och 37,2% av CNG bils försäljningen. Därefter Opel Combo på plats 39) o.s.v. Med 214 bilar sålda hittills har VW drygt 50% av marknaden...
Roade mig :!: med att kolla hur stor andel av de modeller som finns i CNG utförande som faktiskt säljs i CNG utförande. Hittade fyra modeller jag kunde jämföra med :

VW Touran : 514 sålda t.o.m. Maj, 151 var CNG utförande vilket ger en andel av totala Touran försäljningen på 29,4%.

Opel Zafira : 325 sålda t.o.m. Maj, 55 var CNG utförande -> 16,9%.

VW Caddy : 440 sålda t.o.m. Maj, 67 var CNG utförande -> 15,2%.

MB E 200 NGT : 482 sålda t.o.m. Maj, 35 var CNG utförnade -> 7,3% (För E-klassen var 69,1% av försäljningen diesel.)

Med tanke på hur mycket reklam :lol: generalagenterna gör för sina CNG varianter, så tycker jag det är faktiskt ganska stora CNG andelar för VW och Opel trots allt. Skulle just de modeller som finns i CNG utförande vara generellt populärare (typ V70...) tror jag att försäljningen av CNG bilar i Sverige skulle vara betydligt högre.

Skulle t.ex. VW Passat ha funnits i CNG utförande redan från årsskiftet hade den modellen med samma CNG-andel som för Touran sålts i 720 CNG-exemplar.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

S-klasse wrote: Med tanke på hur mycket reklam :lol: generalagenterna gör för sina CNG varianter, så tycker jag det är faktiskt ganska stora CNG andelar för VW och Opel trots allt. Skulle just de modeller som finns i CNG utförande vara generellt populärare (typ V70...) tror jag att försäljningen av CNG bilar i Sverige skulle vara betydligt högre.
Ja, bilfabrikanternas reklam för sina gasbilar är erbarmligt dålig! :twisted: Samtidigt speglar det säkert deras kommersiella kalkyler, som tyvärr kanske inte varit helt felaktiga.

Jag tror eventullt att en förändring är på gång. Mercedes nya modell har de lanserat betydligt mer aggressivt, har tex flera gånger haft en ganska smart utformad annons i DN. De har där jämfört CO2-utsläppen vid bensin- resp biogasdrift och då pedagogiskt och tydligt belyst de enorma fördelarna för miljön som biogas innebär.

Om några biltillverkare ändrar attityd, så tror jag det är fler som följer efter. Biogasen har i den allmänna debatten om miljöbräsnlen också fått en mer framträdande plats, bl a pga kräftgången för etanolen. Och så kommer då snart VW Passat som kommer att tilltala en delvis ny kategori motorintresserade.

Det kanske inte dröjer så länge förrän VW och Opel m fl också blir mer aggressiva och aktiva i sin marknadsföring av gasbilar.
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Statistiken för juni har kommit, tyvärr ännu ingen ökad fart på CNG-bilsförsäljningen.
http://www.bilsweden.se/web/Nyregistrer ... ni_08.aspx

Samma 6 gasbilar som tidigare har sålts i 69 ex, 2007 såldes de i 85 ex, så det rör sig tyvärr om en nedgång med 19%. Ingen Merecdes B170 ännu registrerad.

Och etanolboomen tycks bestå.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Totalt har det sålts 474 CNG bilar första ½ året jämfört med 346 (icke-Volvo) CNG bilar förra året - 37% upp för jämförbara märken.
Räknar man dock med Volvo såldes trots allt 1059 CNG bilar på samma tid 2007...

Hittills har VW sålt 261 bilar, jämfört med 235 för 2007, upp 11%.
Opel 145 bilar, jämfört med 82 för 2007, upp 77%
Mercedes 42 bilar, jämfört med 9 för 2007, upp 367% !!
Fiat, 26 bilar, jämfört med 20 för 2007, upp 30%

Mercedes har relativt sett ökat mest i år, tycker man ser E 200 NGT minst 1 gång om dagen numera när jag åker till och från jobbet. Om den efterfrågan jag hört gällande B 170 NGT stämmer borde det synas i statistiken till hösten, speciellt då det verkar som att de har flyttat introduktionen till efter semesterperioden. Ska se om jag hittar något mer om det.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Statistiken för juli har kommit, 5 st Mercedes B170 registrerade. http://www.bilsweden.se/web/Nyregistrering_juli_08.aspx

Det är nu 7 gasmodeller med på listan, alla utom Fiat Punto har sålt mer, totalt har det sålts 44 gasbilar juli 2008, juli 2007 såldes de i 22 ex, så det rör sig om en fördubbling. Juni 2008 var det ju tyvärr en försämring, men nu har den trenden alltså vänt. Mitt tips är att för augusti så kommer Mercedes B170 vara den mest sålda gasbilen.

Och ingen avmattning i etanolbilsförsäljningen. Men några märken har sålt sämre än juli 2007, t ex Saabs båda modeller (9-5 ner 32% och 9-3 backar 11%) och några av Fords (Focus ner 15%, C-Max ner 34%) och Volvos modeller (C30 ner 32%, S40 ner 15%).
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Sven wrote:Mitt tips är att för augusti så kommer Mercedes B170 vara den mest sålda gasbilen.
Man kan ju alltid hoppas på det, men det beror nog mer på hur tilldelningen och prioriteringen för den svenska marknaden ser ut.
Som jag läst på motsvarande tyska forum har efterfrågan på MB B 170 NGT överträffat förväntan och därmed försenade leveranser.

Tittar man på statistiken i övrigt ser det ut som :

VW har sålt 282 CNG bilar hittills i år, ökat med 17%
Opel, 158 CNG bilar, ökning med 80%
MB, 52 NGT bilar, ökning med 325%
Fiat, 27 CNG bilar, oförändrat.

Totalt 518 CNG bilar sålda hittills i år jämfört med 368 (Volvo borträknat), en ökning med 41% - men trots det utgör de enbart 0,8% av den totala miljöbilsförsäljningen.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Intressant läsning! Tackar för sammanställningen! :)

Skall bli kul att se nästa månad hur det går för MB.. Skall bli riktigt intressant när passaten kommer ut också :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Och tyvärr måste det ju erkännas att 518 sålda gasbilar på 7 månader inte precis är något att yvas över. Nu måste snarast möjligt en ökning ske!
Opel Zafira CNG -08
varpan
Posts: 31
Joined: 2008-04-30, 11:16

Post by varpan »

B170 NGT borde öka antalet sålda gasbilar rätt så duktigt.
Om jag tolkat bilhandlarn där jag beställt min rätt.
Har pratat med två av säljarna där och bägge var lite småchockade över hur många beställningar/förfrågningar dom fått på B170 NGT..
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

varpan wrote:B170 NGT borde öka antalet sålda gasbilar rätt så duktigt.
Om jag tolkat bilhandlarn där jag beställt min rätt.
Har pratat med två av säljarna där och bägge var lite småchockade över hur många beställningar/förfrågningar dom fått på B170 NGT..
När får du bilen då? Vi vill ha en liten redogörelse för hur den är sen.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

varpan wrote:
Har pratat med två av säljarna där och bägge var lite småchockade över hur många beställningar/förfrågningar dom fått på B170 NGT..
Det gläder oss att du säger detta! På Fordonsgas hemsida vittnar de också om att B170 sålt väldigt bra. De uppgifter som jag har hört är att den svenska marknaden tilldelats 500 bilar och att dessa i princip redan är sålda. I den totala mängden bilar som säljs är inte 500 mycket, men för att vara en gasbil och inte Volvo så är det nog rekord. Det vore väldigt trevligt om detta kan få igång gasbilsförsäljningen överlag. :D
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Sven wrote: På Fordonsgas hemsida vittnar de också om att B170 sålt väldigt bra. De uppgifter som jag har hört är att den svenska marknaden tilldelats 500 bilar och att dessa i princip redan är sålda.
Jag har också hört detta. Var för övrigt inne på den lokala handlaren i Växjö. För att titta på en B klasse detta var i Juni försäljaren berättade att de då hade en bil kvar av sin tilldelade kvot på 5 st gasbilar.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
varpan
Posts: 31
Joined: 2008-04-30, 11:16

Post by varpan »

taz wrote: När får du bilen då? Vi vill ha en liten redogörelse för hur den är sen.. :)
Ni lär få vänta.. precis som jag. Enligt hedin bil så lär jag inte få den innan oktober eventuellt november.. :(

Jag hoppas dock att säljaren skall kunna ge mig ett lite mer exekt och "gladare" besked när han kommer tillbaka från sin semester..

Väntar också på att få provköra den demo B170 NGT dom har utlånad till Göteborgs stad (tror jag det var) för utvärdering..

När jag provkört kommer en 1:a liten rapport.. När sen väl jag fått min bil delar jag gärna med mig av mina upplevelser om ni fortfarande vill.. :D
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

varpan wrote:
taz wrote: När får du bilen då? Vi vill ha en liten redogörelse för hur den är sen.. :)
Ni lär få vänta.. precis som jag. Enligt hedin bil så lär jag inte få den innan oktober eventuellt november.. :(

Jag hoppas dock att säljaren skall kunna ge mig ett lite mer exekt och "gladare" besked när han kommer tillbaka från sin semester..

Väntar också på att få provköra den demo B170 NGT dom har utlånad till Göteborgs stad (tror jag det var) för utvärdering..

När jag provkört kommer en 1:a liten rapport.. När sen väl jag fått min bil delar jag gärna med mig av mina upplevelser om ni fortfarande vill.. :D
Ja det är klart vi vill.. En redogörelse sen då .. :)

Asså så den är i GBG nu... Då kanske man skall åka o provköra på direkten då ;) hehehe *retas* ..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

http://www.recyclingnet.se/iuware.aspx? ... soid=85154

Jag längtar verkligen till låt säga okt/nov försäljningsstatistik av gasbilar. För det verkar ju vara ett enormt tryck på dessa fordon nu och att Mercedes 170 kommer bli en succé är väl klargjort från så gott som alla håll på marknaden nu.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Intressant att även Västra Götalandsregionen ökade sin gasförsäljning första halvåret 2008 med ca 20%. Gasföreningen har ju redan påpekat att Stockholmsregionen ökat försäljningen i samma omfattning. Jag hoppas Gasföreningen snart publicerar statistik för hela Sverige första halvåert 2008 och då också anger fördelningen biogas kontra naturgas. Jag skickar ett mejl till dem om detta.
Opel Zafira CNG -08
LordX
Posts: 10
Joined: 2008-08-30, 15:53
Location: Linköping

Post by LordX »

Hej alla. Ny på detta trevliga forum men har läst inlägg under ett antal månaders tid.

Jag ska troligen snart skaffa ny bil eftersom vi ska ha barn i januari. Vi bor i Linköping och här är det som bekant inget problem med gas. :D

Ju mer jag läser om bilar och bränslen desto mer övertygad blir jag om att biogas är det bästa alternativet just nu. Etanol har aldrig varit intressant.

Jag har kommit fram till att Passat (variant) är högintressant. Den är rymlig och till skillnad mot Mercedes B så har den i varje fall på pappret hyfsade prestanda. Känner folk med bensinversionen av Passaten och de är mycket nöjda med bilen.

Vad som oroar mig är att lanseringen verkar skjutas upp hela tiden. Läser man på nätet så finns det information från 2007 som säger att bilen skulle komma redan första halvåret 2008. Lustigt att svenska Volkswagen inte har någon information om bilen på deras sida (jag har inte hittat något). De har ju ett trumfkort som skulle kunna bli den mest sålda miljöbilen på marknaden. Speciellt bland alla de som har tjänstebil.

Hedin bil hade nu i helgen återigen annons för B 170 NGT i Corren. Kom igen Volkswagen...
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Välkommen LordX!

Nya NW Passat låter som en mycket spännande bil, för mig som har fyra barn dock för liten, men hade jag bara haft tre barn hade jag absolöt varit intresserad av denna bil. Med turbomotor har den kraft och det blir f ö förmodligen den gasbil med bäst räckvidd av alla.

Det är tyvärr en tendens att biltillverkarna är överoptimistiska när det gäller lanseringen av nya gasbilar. Det senaste jag läst här på Forumet är beställning nov/dec 2008, leverans första kvartalet 2009. http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=6556#6556 Men om det verkligen blir så är tyvärr en annan sak.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Dessutom brukar lansering för den svenska marknaden komma ännu några månader senare.

Exempelvis Mercedes B170 NGT och Sprinter NGT introducerades i Maj/Juni i Tyskland och här först i Augusti.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Mercedes B 170 mest sålda gasbil i augusti!

Post by Sven »

MB B 170 såldes i 30 ex för augusti, mest av alla gasbilsmodeller. Totalt såldes 75 bilar, aug -08 87 stycken. Tyvärr tappade de flesta andra gasmodeller j f m aug 2007, då sålde de 87 bilar (Volvo oräknat), i aug -08 45 st.

Totalt för i år leder VW Touran på 217, men MB 170 lär väl i slutet av året vara den modell som sålt mest.

Se www.bilsweden.se

(S-klasses inlägg efter detta påpekar att jag skrivit fel i mitt inlägg om att VW Touran även i augusti sålde mer än MB B170. Detta har jag nu ändrat.)
Last edited by Sven on 2008-09-01, 22:17, edited 1 time in total.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Tyvärr Sven, du verkar ha tittat på 2007 siffran för Touran. Den sålde enbart i 18 exemplar i Augusti -08 jämfört med 33 förra året.
Annars har Touran ökat med 12% i år.

Hittills har, Volvo oräknat, CNG bil försäljningen ökat 30% i år från 455 till 593 exemplar - 1,1% av "miljöbilsmarknaden". Augusti minskade dock försäljningen med 14%, här får man hoppas att det är en tillfällighet.


Störst ökning står Opel Combo för med 181%, därefter MB E 200 NGT med 136%.

VW Caddy har minskat med 15% och Fiat Punto med 25%.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

S-klasse wrote:Tyvärr Sven, du verkar ha tittat på 2007 siffran för Touran. Den sålde enbart i 18 exemplar i Augusti -08 jämfört med 33 förra året.
Tack, S-klasse, för att du var vaken och upptäckte denna fadäs. Således säljer redan nu MB B170 bäst av alla gasbilar i Sverige.
Opel Zafira CNG -08
marcusli
Posts: 13
Joined: 2008-08-26, 23:32

Post by marcusli »

Tilldelningen för Sverige av B klass NGT är bara 50 bilar i första rundan (2008??) enligt min handlare.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

marcusli wrote:Tilldelningen för Sverige av B klass NGT är bara 50 bilar i första rundan (2008??) enligt min handlare.
Det var märkligt, vi har hört 500 som siffra, jag tror t o m någon här på forumet kunnat verifiera detta.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply