Opel Zafira / VW Touran

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Opel Zafira / VW Touran

Post by Håkan »

Hej på er...
Vi funderar på att köpa en ny (eller beg) bil med 7 sittplatser och funderar då på Zafira kontra Touran.
Bägge verkar vara OK men jag tycker det är svårt att läsa sig till tankstorlek och förbrukning.

Hur många Nm3 går det in i tanken?
Förbrukning?
Räckvidd?

Övriga synpunkter?

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Hej, Håkan, och välkommen hit!

Jag har nyss köpt en Opel Zafira, årsmodell 2008. Jag fick bilen 21 september. Jag valde mellan denna och VW Touran för jag har samma behov som du, i mitt fall en familjebil som rymmer minst 6 personer.

Jag är mycket nöjd med min Zafira. En av mina farhågor, att tredje sätesraden inte skulle kunna nyttjas av min 12- resp 10-åring har ej besannats. De trivs alldeles utmärkt med att sitta på rad tre.

Varför valde jag Opeln framför VW:n? Det var flera skäl.
- Opeln drar mindre än VW:n. I 08:an har Opel lyckats pressa förbruknigen än mer. Blandad körning drar Opeln 0,625 Nm3/mil, Touranen drar enl fabrikantens uppgift 0,86 Nm3/mil.
- Opelns räckvidd är bättre, mkt beroende på lägre förbrukning men också pga ngt större gastank. VW:ns gastank är på 24,7 Nm3, Opelns på 20,7 kg, motsvarar ca 25,9 Nm3. Räckvidden blandad körning blir därmed för Opeln ca 410 km, för VW:n ca 290 km. Opelns totala räckvidd är ännu lite bättre än VW:n pga att Opelns bensintank är på 14 l mot VW:ns 13 l.
- Opeln är billigare i inköp med ca 25 000 kr.

Fördelar med VW:n:
- En något högre kvalitetskänsla. Bekräftas också av bilbesiktningsresultat för årsmodell 2003, där hamnar VW:n över genomnsnittet med fel på ca 2% av bilarna, Opeln under genomsnittet med ca 20% fel på bilarna
- Starkare. Har en 2,0-litersmotor t sk f Zafirans på 1,6 l. VW:n har bättre motorprestanda och kan ta betydligt högre släpvagnsvikt, 1 300 kg mot Opelns 400 kg.
- Opelns har en skymmande A-stolpe

I övrigt inga stora skillnader mellan dessa bilar. Både är utmärkta fordon där man får väldigt mycket för pengarna. Jag tycker det är otroligt med min Zafira att den trots en längd på knappa 4,5 meter sväljer 7 personer och att den samtidigt är väldigt flexibel och kan få ett mycket stort lastutrymme på 645 l med 3:e sätesraden fälld (Volvo V70 Classic tar 485 l, nya V70 555 l) och 1 820 l med även andra raden fälld.

Se gärna också ang Zafiran vad jag skrivit under ämnet "Gasfordon", "Opel Zafira".
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Sven wrote:Hej, Håkan, och välkommen hit!

Varför valde jag Opeln framför VW:n? Det var flera skäl.
- Opeln drar mindre än VW:n. I 08:an har Opel lyckats pressa förbruknigen än mer. Blandad körning drar Opeln 0,625 Nm3/mil, Touranen drar enl fabrikantens uppgift 0,86 Nm3/mil.
- Opelns räckvidd är bättre, mkt beroende på lägre förbrukning men också pga ngt större gastank. VW:ns gastank är på 24,7 Nm3, Opelns på 20,7 kg, motsvarar ca 25,9 Nm3. Räckvidden blandad körning blir därmed för Opeln ca 410 km, för VW:n ca 290 km.
0,86 Nm3/mil låter mycket för Touran :!: :?:
Vår V70 drar ca 0,75 Nm3/mil
Vår Astra drar som din Zafira ungefär...

Kan du bekräfta 25,9 Nm3 i tanken (beroende på temp & tryck såklart)?
Kan du bekräfta 410km? Har du själv kört så långt?

Tanken är väl att byta antingen V70 eller Astran mot en Zafira / Touran
140 hk med 5 pers i bilen, full last och takbox är inte mycket.
109 eller 95 är ännu mindre så vi får se om det blir som 1:a bil eller 2:a bil.

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

25,9 Nm3 räknade jag ut utifrån att 1 Nm3 ska väga 0,8 kg. Opel har på sin hemsida uppgifter om Zafira CNG 2008. De anger där att förbrukningen i kg certifierad gas/100 km vid blandad körning är 5,0. Tanken uppges rymma 20,7 kg gas. Detta ger en räckvidd på 414 km.

Jag har endast kört min bil ca 45 mil, bara tankat en gång och den var inte helt fulltankad när jag köpte den och jag vet inte om den var tankad med natur- (förmodligen, eftersom den kom från Tyskland) eller biogas så jag kan inte säga något om förbrukningen ännu. Jag återkommer.

När det gäller Touranens förbrukning så är det vad Volkswagen uppger. Jag såg att Henrik hade en förbrukning på 0,63 Nm3 vid landsvägskörning i 90 km/h. Oklart om det var naturgas eller biogas, naturgasen ger ju lägre förbrukning. Om det var naturgas så kan man tänka sig att 0,86 Nm3/mil på biogas (den certifierade gasen motsvarar biogas) inte är ett så felaktigt värde.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Återkom gärna!
Det verkar som om alla tar sina uppgifter från samma ställe MEN stämmer de?
Jämför gärna med Prius som har riktiga glädjesiffror som INGEN (vad jag vet) har lyckats uppnå.

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Har snart haft min Zafira (nya modellen) i ett år och:

Jag har som mest lyckats trycka in 27 normalkubik naturgas i tanken. Oftast får jag in drygt 26 kubik. Då kommer jag c:a 39 mil.

När det gäller släpvagn så är maxvikt 400 kg för obromsad släpvagn. För bromsad (som är det absolut vanligaste) så ligger maxvikten på 1260 kg. Uppgifterna i fordonsregistret är lite svårlästa så jag ringde och dubbelkollade med Vägverket att detta stämmer. Jag skulle dock inte åka några längre sträckor med släp. 94 hästar till 1670 kg bil är inte mycket att hurra för och det blir lätt segt även i en olastad bil.

I övrigt skriver jag under på föregående talare. Kolla som sagt var gärna tråden om Zafira här i forumet.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Det finns en tysk sida där folk tydligen kan skaffa sig en user och logga sina förbrukningssiffror, service och liknande driftskostnader :

http://www.spritmonitor.de/

Kan vara intressant att kolla på för att få lite referensvärden att jämföra med. Finns gott om modeller och motoralternativ att söka bland, verktyget beräknar snittet för alla bilars förbrukning per modell och bränsletyp e.t.c.

Finns ofta intressanta :lol: kommentarer om man sätter markören över någon av kolumnerna till höger - allt från om man kört med släpvagn till en snabb autobahn tur där man snittat 180+

Finns dock några saker att ha i minnet när man läser dem :

- Antalet mätningar, om någon visar upp en extremt låg siffra kan det bero på att man registrerat en tankning och sedan byte av glödlampa 45 mil senare - snittet blir därefter.

- Har man mätt själv eller kollat på färddatorn, den brukar ofta vara lite optimistisk.

- Vilken gas-kvalitet har man tankat? Tror de har H och L gas att välja på, en av dessa har högre energi-innehåll.

- Finns ett antal LPG-bilar, dessa får högre förbrukning än bensinbilar, ungefär som E85 - bensin
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

torkel wrote:
Jag har som mest lyckats trycka in 27 normalkubik naturgas i tanken. Oftast får jag in drygt 26 kubik. Då kommer jag c:a 39 mil.

När det gäller släpvagn så är maxvikt 400 kg för obromsad släpvagn. För bromsad (som är det absolut vanligaste) så ligger maxvikten på 1260 kg. Uppgifterna i fordonsregistret är lite svårlästa så jag ringde och dubbelkollade med Vägverket att detta stämmer. Jag skulle dock inte åka några längre sträckor med släp. 94 hästar till 1670 kg bil är inte mycket att hurra för och det blir lätt segt även i en olastad bil.
Tack, Torkel, för dina upplysningar! Dels intressant att formeln 0,8 kg = 1 Nm3 stämmer ungefär. Bra att du redde ut begreppen kring släpvagnen. Jag har inte heller fått ihop det riktigt när jag läst intruktionsboken och därför trott att 400 kg var max, men det var ju mkt positivt att maxvikten är så pass mkt högre med bromsat släp.

Du skriver att du kommer ca 39 mil på full tank. Är det blandad körning? Naturgas eller biogas?
Opel Zafira CNG -08
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Uppdatering: Idag fick jag in 27,93 kubik! Men då var det inte många metanmolekyler kvar i flaskorna när jag tankade.

39 mil är blandad körning på naturgas, men med viss övervikt åt stadskörning.
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Tack för info, då kommer man i alla fall längre än våra bef bilar.
V70 max 32-33 mil men oftast 25-30 mil
Astra max 31-32mil men oftast 23-28 mil

Har någon nån siffra för Touran?

Mvh
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Håkan wrote:
Kan du bekräfta 25,9 Nm3 i tanken (beroende på temp & tryck såklart)?
Kan du bekräfta 410km? Har du själv kört så långt?


Mvh / Håkan
Jag har på annat ställe utförligt skrivit om min erfarenhet av första landsvägskörningen med Zafiran. http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=2628#2628 Jag fick alltså i 27,3 Nm3 biogas i Västerås (temp ca 2 grader) och körde 411 km. Det var till större del landsvägskörning, men som framgår av inlägget som jag hänvisar till ovan så var det inte optimala förutsättningar för landsvägskörning. Jag tror att Opels uppgifter stämmer, att det går att under optimala förhållanden komma även 41 mil vid blandad körning.
Last edited by Sven on 2008-01-18, 21:37, edited 1 time in total.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Tack för info / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Post Reply